Siirry pääsisältöön

Satu Lidman & Anu Koskivirta & Jari Eilola (toim.), Historiantutkimuksen etiikka

Juu, tiedän, tiedän, on kulunut jo melkoinen tovi edellisestä blogitekstistä. On ollut kiireitä, ymmärräthän? Muuan isompi Proggis on kalkkiviivoillaan ja olen käyttänyt lähes kaiken edes etäisesti kelvollisen liikenevän aikani sen edistämiseksi, joten ns. arki- ja hupilukeminen ovat kärsineet. Lisäksi olen viime aikoina lukenut huvikseni aktiivisemmin toista, 800-sivuista historiallista romaania, joka ei ole kevyttä metroluettavaa, ja koska aikaa lukemiselle on ollut liian vähän, tämä(kin) näkyy blogin päivityshitaudessa. 500 & 1 -blogin tilanne on vielä karumpi… huoh.

No, niin tai näin, kuulin kenties kuukausi, ehkä puolitoista takaperin uunituoreesta historiallisesta tiedekirjasta, joka myi itsensä minulle jo pelkällä otsikollaan: Historiantutkimuksen etiikka. Okei, ei ehkä se kaikkein myyvin otsikko, mutta aihe, jota pidän erittäin kiinnostavana sekä tärkeänä; tähän päälle vielä se, että kirjan toimittajien joukossa on kaksi suuresti arvostamaani suomalaista tutkijaa sekä kirjoittajien joukosta löytyy muita kovanluokan tutkijoita emeritusprofessori Jorma Kalelaa myöten. Nyt kirja on sitten luettuna – tai, no, ainakin pääosin luettuna – ja kiinnostavasta aiheestaan ja kovista tekijöistä huolimatta se oli pettymys, koska aiheesta ei saatu kaikkea mahdollista irti.

Suurin ongelma, uskoisin, on kirjan rakentuminen artikkelien varaan – samasta aiheesta saisi kerrassaan erinomaisen monografian, jossa moraalifilosofiaan orientoitunut historioitsija pohtii historian etiikkaa, sen tutkimusta ja tutkimusten vaikutusten eettisiä puolia kokonaisvaltaisesti. Jotakin kuvaamani kaltaista toivoin Historiantutkimuksen etiikalta, mutta kirja on liian paljon sitä, kuinka tutkijat kertovat omista tutkimuksistaan ja länttäävät päälle ylimalkaista ja usein turhan ympäripyöreää filosofista pohdintaa, joka on joko liian yleismaailmallista tai liian spesifiä ollakseen hyödyllistä muille kuin samasta tai samankaltaisesta aiheesta tutkimusta tekeville. Tulee fiilis, että artikkelit on kirjoitettu mentaliteetilla: ”mä tutkin tämmöistä mun väikkärissä/proggiksessa ja siinä on tämmöisiä mageita juttuja ja kai teitä nyt kiinnostaa tää mun aihe koska kaikkiahan tää kiinnostaa ja ai niin sitä etiikkaakin piti pohtia perkele sivumäärä loppuu…” Olisin toivonut, että kukin kirjoittaja olisi pureutunut yksittäisiin eettisiin probleemiin ja punninnut niitä historiantutkimuksen näkökulmasta, mielellään (omasta) tutkimuksesta esimerkkejä heittäen; nyt homma on nurinkurin, ikään kuin esimerkit edellä ja probleemia heitellen.

Inhottaa kirjoittaa näin negatiivisesti, koska kirjan aihe on hyvä ja tärkeä ja ei Historiantutkimuksen etiikka ole niin heikko artikkelikokoelma kuin annan tässä ymmärtää, mutta olin silti pettynyt kirjaan. Tämä, epäilemättä, johtui omista ennakko-odotuksistani ja -toiveistani. Joukkoon mahtui muutama hyvä artikkeli, muutama erinomainen tietolaatikko sekä loistava Reima Välimäen artikkeli inkvisition tutkimisen eettisistä probleemoista. Välimäen artikkelin erinomaisuus johtuu epäilemättä osin siitä, että omat (tutkimus?)intressini ovat lähellä Välimäen aihetta, mutta tämä ei yksistään riitä vastaukseksi: mielestäni Välimäki onnistuu kulkemaan yksityiskohtaisuuden ja yleismaailmallisuuden välisellä narulla paljon paremmin kuin muut kirjoittajat. Hän antaa suoria ja selkeästi ilmaistuja eettisiä probleemakohtia, joita inkvisition (yms.) tutkijoiden tulisi pohtia työskennellessään.

Historiantutkimuksen etiikka on ihan selvästi tarkoitettu historianammattilaisille tai vähintään maisterivaiheen opiskelijoille, ja takakannessa mainostettava soveltuvuus sukututkijoille liittynee lähinnä tietolaatikkoihin. Sukututkijoita tai ei-historianammattilaisia aliarvioimatta en jaksa uskoa, että kovin moni kiinnostuu palavasti kuinka Suomen romanien historiikin syntyprosessi kulki tai usein toistettu lähteiden moniäänisyyden esille tuomisen hienosyisistä ongelmista ja implikaatioista. Ongelmistaan (jotka, kuten mainittua, luultavasti ovat vain ennakkoasenteeni ja -odotusteni syytä) huolimatta kirjaa voi suositella historiantutkimuksen (painotus sanalla tutkimus) moraalifilosofisemmasta pähkäilystä… tai jos satut olemaan todella innostunut jostakin kirjan artikkelin aiheesta.


Koska kirja on artikkelikokoelma, ensimmäistä kappaletta ei tarvinne kirjoittaa alle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Haruki Murakami, Komtuurin surma

Mikael Junger on kirjoittanut yhden typerimmistä twiiteistä pitkään aikaan. Siinä hän valittelee, kuinka kirjojen ”vakioitu pituus”, noin kolmesataa sivua, on useimmiten liikaa; kuulemma kirjoittajat tuhlaavat kaikkien aikaa, kun eivät tiivistä sanottavaansa alle sataan sivuun. Tiedättekö sen ilmiön, että jos netissä kukaan puhuu lihansyömisen vähentämisestä – saati sitten kasvisyönnistä tai veganismista – vaihtoehtona oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi, jostain ilmaantuu (Venäjän hallituksen rahoittamia, kuka ties) nettitrolleja öyhöttämään, että menenpä tästä grillailemaan pekonia diesel-Saabini pakoputkella, ihan näin kiusaksi. No, ihan näin sivistystyksettömien satiaisten kiusaksi luin loppuun Haruki Murakamin Komtuurin surman , jonka sivumäärä on jotain muuta kuin ”vakioitu kolmesataa” tai alle sen. Komtuurin surman pitikin olla kesäprojektini, mutta en silti osannut odottaa millainen urakka sen lukeminen olisi. Pidän Murakamista, kuten toivottavasti kaikki tietävät, m

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor