Siirry pääsisältöön

Ernest Cline, Ready Player One


Nuorille suunnatut kirjat eli YA-romaanit eivät ole kiinnostaneet minua pitkään aikaan, ja totuuden nimeen olen viime aikoina kyllästynyt niihin yhä enemmän, kun kaikki uudet spefi-kirjat tuntuvat olevan nuorille suunnattuja teoksia. (Joo, voihan niitä aikuisetkin lukea, mutta monesti YA-leima tuntuu toimivan tekosyynä huonolle proosalle.) Jo nuorena, jolloin olisin ollut vastaavien kirjojen kohdeyleisöä, halusin lukea mieluummin ”oikeita aikuisten kirjoja” – tämä käytännössä tarkoitti, että luin Ilkka Remeksen aikuisille tarkoitettuja ”jännäreitä”, en niitä nuorille suunnattuja ja, oletettavasti, ihan yhtä huonosti kirjoitettuja vastineita. Arvostan toki suuresti työtä, jota YA-kirjailijat tekevät saadakseen nuoret innostumaan lukemisesta ja kirjoista, mutta oman mielenkiintoni em. kirjoja kohtaan on jossakin nollan paikkeilla. Siksi onkin hieman yllättävää, ainakin minulle, että luin Ernest Clinen Ready Player Onen, joka on varsin tyypillinen YA-kirja, mutta jossa on myös muita avuja; merkittävimpiä ulkokirjallisista avuista lienevät, että olen kuullut kehuja kirjalle suunnasta jos toisesta ja että siitä on tulossa Steven Spielbergin ohjaama filmatisointi.

Ready Player One kertoo kahdeksantoistavuotiaasta pojasta (eli kohdeyleisönä ovat n. 15-16 vuotiaat, mikäli YA-kirjojen yleislogiikka pätee), joka asuu 2040-luvulla slummissa ja hänen ainoa pakopaikkansa on OASIS, virtuaalitodellisuus-MMO-pelimaailma. OASISin alkuperäinen ohjelmoija ja kehittäjä – toinen heistä, ainakin – on kuollut ja jättänyt jälkeensä Easter Eggin, jonka löytäjä perii hänen miljardien omaisuutensa sekä koko OASISin. Easter Egg, mikäli joku ei tunne, on termi videopeleihin kätketylle salaisuudelle, jonka löytäminen on yleisesti ottaen vaikeaa ja vaatii usein erittäin yksityiskohtaisten askelmerkkien seuraamista tismalleen – tämä on vain yksi loputtomista videopeli-/nörttikulttuurivaikutteista, joita Cline on upottanut kirjaansa. OASISin perustajan on jättänyt vihjeitä hänen Easter Eggin löytämiseksi, mutta viisi vuotta on kulunut eikä kukaan tiedä ensimmäisen (kolmesta) avaimen sijaintia; varmaa on vain, että 1980-luvun nörttikulttuuri ja ikivanhat videopelit liittyvät jotenkin mysteeriin. Päähahmo onnistuu pääsemään ensimmäiseksi käsin ensimmäiseen avaimeen ja jahti kiihtyy ja… Se tavallinen Indiana Jones -juoni, periaatteessa, mutta natsien/neukkujen sijalla suuryritys.

Clinen proosa on kelvollista, mutta dialogi on ajoittain aivan sietämätöntä. Etenkin päähahmon ja hänen ihastuksensa välinen keskustelu on monesti piinallista luettavaa, sillä ei kukaan oikeasti puhu niin. Mutta muutoin kirjoitus on ihan riittävän hyvää ja monien videopeli-/miljöökuvausten proosa on suorastaan erinomaista: vaikka ei olisi pelannut Joustia tai muita kirjassa mainittuja pelejä, lukija ymmärtää mitä tapahtuu milloinkin. Tarinateknisesti kirjaan mahtuu useita ei-ihan-niin-oivallisia kohtauksia – esimeriksi päähahmon omaaman OASIS-konsolin ja arkirutiinin kuvaaminen melkein kymmenen sivun verran on ihan tarpeetonta ja tylsääkin vielä – ja kömpelöitä ratkaisuja, mutta kliseet ja ennalta-arvattavat ratkaisut tuntuivat aina tietoisilta ja pilke silmäkulmassa kirjoitetuilta. Etenkin lopun (ensimmäinen…) deus ex machina on hönö, mutta toisaalta se on toteutettu niin kirjaimellisesti, että pakkohan sille on naurahtaa.

Juuri siinä, mielestäni, on Ready Player Onen hienous: se ei ole monesti kovin hyvin kirjoitettu, se on ennalta-arvattavampi kuin aamukahvi ja kliseepoliisi on ottanut Clinen tutkintavankeuteen, mutta se oli (käytännössä) aina hauskaa luettavaa, viihdyttävää nörttikulttuuripastissia. Se muistutti minua niistä kirjoista, joita lukemalla itse innostuin joskus lukemisesta, koska suorasukaisessa tarinassa oli paljon läpensä tavanomaisia elementtejä, että kuka vain, tietyn nörttiysasteen sisällä, voi vaivattomasti sulahtaa tarinaan mukaan ja antaa sen toimia pienenä eskapistisena kanavana. Vaikka minulle kirjallisuus ei ole eskapismia, ymmärrän monien lukevan kirjoja juuri siihen tarkoitukseen, enkä muista pitkähköön aikaan törmänneeni kirjaan, joka olisi antanut yhtä oivallisen väylän todellisuuspakoon kuin todellisuuspaosta kertova Ready Player One.

Aloituskappale:
Everybody my age remembers where they were and what they were doing when they first heard about the contest. I was sitting in my hideout watching cartoons when the news bulletin broke in on my video feed, announcing that James Halliday had died during the night. (Pokkaripainos, s.1.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor

Haruki Murakami, Komtuurin surma

Mikael Junger on kirjoittanut yhden typerimmistä twiiteistä pitkään aikaan. Siinä hän valittelee, kuinka kirjojen ”vakioitu pituus”, noin kolmesataa sivua, on useimmiten liikaa; kuulemma kirjoittajat tuhlaavat kaikkien aikaa, kun eivät tiivistä sanottavaansa alle sataan sivuun. Tiedättekö sen ilmiön, että jos netissä kukaan puhuu lihansyömisen vähentämisestä – saati sitten kasvisyönnistä tai veganismista – vaihtoehtona oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi, jostain ilmaantuu (Venäjän hallituksen rahoittamia, kuka ties) nettitrolleja öyhöttämään, että menenpä tästä grillailemaan pekonia diesel-Saabini pakoputkella, ihan näin kiusaksi. No, ihan näin sivistystyksettömien satiaisten kiusaksi luin loppuun Haruki Murakamin Komtuurin surman , jonka sivumäärä on jotain muuta kuin ”vakioitu kolmesataa” tai alle sen. Komtuurin surman pitikin olla kesäprojektini, mutta en silti osannut odottaa millainen urakka sen lukeminen olisi. Pidän Murakamista, kuten toivottavasti kaikki tietävät, m

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe