Siirry pääsisältöön

Tuomas Milonoff & Riku Rantala, Madventures - Maailmanselitys


Riku ja Tunna ovat 2000-luvun suomalaisen populaarikulttuurin ikonisin duo. Koko Madventures-brändi alkoi siitä, että he saivat maltillisen budjetin gonzo-journalistiseen matkailuohjelmaan ja siitä yhdestä tuotantokaudesta kumpusi kaksi lisää, kymmenkunta kirjaa, radio-ohjelma, dokkariohjelma Ylellä ja, uusimpana, Mad Cook -show Nelosella. Olen katsonut pitkiä pätkiä kaikista miekkosten tv-ohjelmista, niin Docventuresia, Madventuresin kaikkia kausia kuin Mad Cookiakin – jopa sitä alkuperäistä nettisarja-Mad Cookia, joka meni toisinaan liian saarnaavaksi omaan makuuni. Mutta kaksikon kirjat ovat jäänet paitsioon: ennen Madventures – Maailmanselitystä olen lukenut vain heidän musiikkikirjansa Mad Music, jonka arvostelin Imperiumiin. (Linkki arvioon: http://www.imperiumi.net/index.php?act=books&id=277)

Maailmanselitys on kirjana kiinnostavampi kuin Mad Music, koska se ei ole yhtä pahasti sekalaisen sälän kokoelma. Okei, kirjassa on paljon lyhyitä ja mitä luultavimmin haamukirjailijan (tyyli vaihtuu radikaalisti) raapustamia katsauksia varsinaisia puheenaiheita sivuaviin näkökulmiin, mutta ne on helppo sivuuttaa (ainakin itse tein niin monesti, koska ne tuntuivat yksiselitteisesti filleriltä). Maailmanselityksen pihviosaa eivät ole muutaman sivun mittaiset ”vaihtoehtoiset maailmanselitykset” (= erilaisten uskontojen luomismyytit) tai ”hei sinä tyyppi, kerro jotakin ympäripyöreää tästä valtavan isosta aiheesta ja mä tiivistän kaiken kolmeen sivuun” -tyyliset katsaukset, vaan dialogimuotoon kirjoitetut pohdinnat, joissa äänessä on selvästi Riku ja Tunna. Jokainen kirjan luku alkaa tällaisella Rikun ja Tunnan välisellä väittelyllä/jutustelulla, joissa pyöritellään isoja aiheita tavalla, joka on, miekkosten tyylille ja agendalle uskollisesti, ymmärrettävä että viihdyttävä. Tätä seuraa ”viisaan” kohtaaminen eli Rikun ja Tunnan suorittama erikoisasiantuntijan haastattelu – viisaina ovat mm. Kari Enqvist ja Esko Valtaoja. Nämä ovat heittämällä kirjan parasta antia, etenkin kun haastateltavat pääsevät Rikun ja Tunnan läpändeeruksen tasolle (kuten Valtaoja).

Kirjassa on paljon herkullisia yksityiskohtia, joita tulee pohdiskeltua pitkätkin tovit. Monet pointit etenkin ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja merkityksestä ovat toki tuttuja, mutta tärkeitä alleviivattavia yhtä kaikki. Erityisesti mieleeni jäi ateisti-Rantalan puolustus valtionkirkolle, joka lienee paras koskaan kuulemani argumentti valtionkirkon puolesta: ihmiset tarvitsevat (uskonnollisia) rituaaleja elämäänsä ja valtionkirkon kaltainen läpinäkyvä organisaatio on yhteiskunnallisesti paras tarjoamaan tuota tarvetta tyydyttävää palvelua, ja jenkkiläismallinen kiihkoilu jää marginaaliin. Kerrassaan erinomainen huomio.

Maailmanselitys on Rikun ja Tunnan näköinen versio Bill Brysonin Lyhyt historia melkein kaikesta. Valitettavasti kirjaan on pitänyt laittaa paljon filleriä – olisin mieluusti lukenut enemmänkin jutusteluja ja haastatteluja. Aion lukea myöhemmin lisää Madventures-kirjoja, mutta nyt tarvitsen jotain… fokusoituneempaa.

Aloituskappale esipuheesta:
Koko Madventuresin idean, sellaisena kuin se viime vuosituhannen lopulla syntyi, voisi tiivistää muutamaan perusajatukseen. (Pokkaripainos, s.7)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Stephen & Owen King, Sleeping Beauties

Stephen Kingin tuotanto tällä vuosikymmenellä on ollut hänelle tyypillisesti epätasaista, mutta tähtihetkien määrä on suhteessa alhaisempi kuin vaikkapa -00-luvulla, saati sitten kasarilla. Mutta niitä heikkoja tai suorastaan surkeita kirjoja… niistä ei ole ollut puutosta. Monia kirjoista vaivaa mammuttitautisuus, selvä harkitsemattomuus ja kokonaisvaltainen fokuksen puute – nämä yhdessä paisuttavan sivumäärän helposti kuuteen- tai seitsemäänsataan, joskus ylikin. Esimerkiksi Under the Dome , joka taisi tosin ilmestyä -00-luvun puolella, on laatuesimerkki jokaiseen mahdolliseen ilmansuuntaan rönsyilleestä kirjasta, joka ei tahtonut tietää mihin se pyrkii. Siitäkin huolimatta sen premissi oli kiinnostava ja hyvin perusteltu, vaikka loppuratkaisun typeryyttä ei voi ylikorostaa. Toiseksi uusin Kingin kirja on hänen nuoremman poikansa Owenin kanssa yhdessä kirjoitettu Sleeping Beauties (ilmestyy kesällä suomeksi nimellä Ruususen uni ), joka on 2010-luvun Kingin versio Under the Do

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott

Sofi Oksanen, Norma

Yhdestä pettymyksestä toiseen, sellaista marssiahan tämä elämä on, eikö niin? Sofi Oksanen -haasteeni saapuu päätökseensä tältä erää Norman muodossa. Jos Oksasen muut kirjat kuin Puhdistus jakavat mielipiteitä, Norma ei jaa näkemyksiä: kaikki tuntuvat olevan samalla viivalla siitä, että Norma on heikko kirja, jopa suorastaan surkea. Niin usein kuin yritänkin olla vastarannan kiiski tai, anglistisemmin, Paholaisen puolestapuhuja, joudun olemaan samaa mieltä valtavirran kanssa Normasta , joka kisaa Oksasen heikoimman kirjan tittelistä yhdessä Baby Janen kanssa. Norman ongelma ei ole se, että se on tyylilajiltaan maagista realismia – monet lukijat ovat ampuneet kirjan luultavasti alas jo pelkästään tämän takia, mutta minä en välitä kirjojen genreistä, jos tarinat on rakennettu hyvin ja proosa on kohdillaan. Maaginen realismi on lajina vaikea, koska siinä järjetön (eli arkijärjellä selittämätön) pitää saada kiinteäksi osaksi tarinaa ja tuntumaan loogiselta, erottamattomalta o