Siirry pääsisältöön

Neil Gaiman, Neverwhere


Jätin blogitekstin kirjoittamatta edellisestä lukemastani kirjasta, Yuval Noah Hararin Sapiensista, koska A) olin vähemmän yllättävästi turhan kiireinen, B) kirjasta on jo sanottu paljon ja C) se linkittyy osin tämänhetkisiin tietokirja-/tutkimusintresseihini enkä halua höpistä niistä liikoja, koska epäilen niiden puuduttavan monia. Mutta Neil Gaimanin Neverwhere ei liity mitenkään mihinkään, mihin käytän ”puoliammatillisenergiaani” ja aikaani, ja kenties juuri siksi kirjan kanssa kestikin pitkään.

Pidän Gaimanin tyylistä, koska kaikki häneltä aiemmin lukemani (joskin tuota ”kaikkea” on varsin vähän) on ollut erittäin huolellisesti kirjoitettua. Hänellä on kyky tehdä aikuisillekin kirjoitetusta kirjasta lapsekkaan, sadunomaisen ja maagisen oloinen – erityisesti tämä onnistui hienosti The Ocean at the End of the Lane -romaanissa, jonka luokitteleminen YA:ksi tai vastaavasti aikuisten kirjaksi on väärin. Koska halusin lukea (tai, oikeammin, kuunnella, koska nappasin tämän äänikirjana) jotakin ei millään muotoa elämälleni relevanttia ja koska olen lukenut liian vähän Gaimania, päätin antaa mahdollisuuden Neverwherelle, jota monet tuntuvat pitävän Gaimanin uran parhaimpiin kuuluvana romaanina.

Valitettavasti en ole samaa mieltä, koska The Ocean at the End of the Lane oli moninkertaisesti parempi teos; jos Neverwhere on Gaimanin toiseksi paras kirja, arvostukseni hänen kirjoittamistaan kohtaan laski juuri huomattavasti. Ongelmana on se, että ennen Neverwhereä Gaiman oli fiktion kirjoittajana ensisijaisesti sarjakuvakäsikirjoittaja, ei romaanikirjaiija. Toki, hän oli jo vuosia aiemmin kirjoittanut Terry Pratchettin kanssa hyvällä tavalla täysin pähkähullun Good Omensin (jonka TV-sarja-adaptaatiota odotan innolla!), mutta pidän sitä poikkeuksena. Gaimanin kirjoittama Sandman-sarjakuva on minulta vielä täysin pimennossa, mutta Neverwherestä paistaa läpi sarjakuvaorientoitunut kirjoitustyyli: kirjalla ei ole niinkään juonta kuin joukko episodeja, jotka antavat kuvitelman juonesta – juuri kuten pitkissä sarjakuvissakin tai televisiosarjoissa. Kyllä, kirjalla on eräänlainen pääjuoniviritelmä, mutta se tuntuu enemmän kehystarinalta kierrokselle Gaimanin luomassa maailmassa. Paljon selittää myös se, että kirja oli alun perin ilmestyessään eräänlainen oheistuote Neverwhere-TV-sarjalle ja vaikka Gaiman on hionut tarinaa paljon alkuperäisen ilmestymisen (1996) jälkeen, kuuntelemani ”kirjailijan suosima versio” kärsi edelleen näistä lähdemateriaalin/syntytapansa ongelmista.

Neverwheren juoni on tänä päivänä varsin tuttua kauraa: tavallista, tylsää ja harmaata elämää elävä päähahmo tempautuu rinnakkaismaailmaan, josta hän ei tiedä mitään, ja joutuu osaksi suurempaa vyyhtiä ja tulee samalla ratkoneeksi omia ja muiden pulmia. Tällä kertaa maailma rakentuu Lontoon varjopuolelle – kirjan nimi maailmalle on London Below – jossa Lontoon metrokartan paikkojen nimet sekä maaginen realismi yhdistyvät keskenään. Earl’s Courtissa pidetään hovia, Islington on enkeli ja niin edelleen. Idea on hauska ja toteutettu mainiosti, mutta Lontoota kehnosti tunteville monet viittaukset ja parhaat oivallukset jäävät väistämättä käsittämättä tai irrallisiksi.

Gaiman on hyvä kirjoittaja, pidän tästä edelleen kiinni, ja tahdon uskoa, että Neverwheren ongelmat kumpuavat sen asemasta kirjoittajansa alkuvaiheen tuotantona ja oheistuotteena TV-sarjalle. Kirja ei ollut hyvä mutta ei huonokaan, vaan lopulta varsin tavanomainen, seikkailullinen tarina arkimaailman nyrjähtämisestä kyljelleen. Minun pitää joskus lukea lisää Gaimania – ja mielellään sellaista Gaimania, joka ei ollut alun perin käsikirjoitus TV-sarjalle.

Aloituskappale jää taas translitteroimatta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petri Silas, Alexi Laiho - kitara, kaaos & kontrolli

Olen useassa eri asiayhteydessä maininnut, että Children of Bodomin musiikki, etenkin yhtyeen kolmoslevy Follow the Reaper (2001), on vaikuttanut kehitykseeni niin musiikkimakuni kuin persoonallisuuteni tiimoilta enemmän kuin mikään muu taide- tai viihdetuote. Lähimmäs pääsee David Eddingsin Belgarionin taru -fantasiakirjasarja, mutta Eddingsin kirjat olisivat luultavasti jääneet lukematta, mikäli en olisi koskaan hurahtanut metallimusiikkiin, mikä puolestaan tapahtui Bodomin musiikin kautta. Kovimmat Bodom-fanivuoteni ovat takana päin, mutta myönnän silti jännittäneeni Alexi Laihon haastattelemista armon vuonna 2019 ja kyllähän miekkosesta tehty elämänkerta oli luettava tuoreeltaan. Alexi Laiho – kitara, kaaos & kontrolli on pinnallinen elämänkerta miekkosesta, jonka elämästä voisi saada paljon mehukkaammankin kirjan. Liekö ratkaisun takana managementti, kustantamo, Laiho itse tai kirjan haastatteluista kokoon parsinut Petri Silas (tai kaikki/jotkin mainituista), mutta ...

Erich Maria Remarque, Länsirintamalta ei mitään uutta

Vaikka olen mukana lukuhaasteessa jo kolmatta vuotta putkeen, en juuri anna lukuhaasteen kohtien vaikuttaa lukemiseni valitsemiseen. Luen mitä luen ja valikoin sitten kohdan, johon se sopii. Tällä kertaa, kuitenkin, kiinnitin huomiota Helmetin lukuhaasteen listauksessa kohtaan ”kirja, joka liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan” ja käsitin, että perkele, en ole lukenut ensimmäisestä maailmansodasta kertovaa romaania pitkään aikaan – ja kun hyllystä löytyy se ultimaatinen ensimmäistä maailmansotaa käsittelevä romaani, miksikäs ei? Erich Maria Remaquen Länsirintamalta ei mitään uutta oli yksi aikansa kiistellyimpiä romaaneja, ainakin Saksassa. Se ilmestyi kymmenen vuotta ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen ja vain karvan yli kahdessasadassa sivussa se tiivistää hirmuisen määrän kokemuksia ja mielikuvia sodasta, jonka piti päättää kaikki sodat. Sotilaat ovat vain ihmisiä, jotka haluavat sodan loppuvan; he eivät halua sotia, he eivät halua tappaa, he sympatisoivat (kuten...

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor...