Siirry pääsisältöön

Timothy Snyder, Black Earth


Olen jo pidemmän tovin ajan ollut kyllästynyt toista maailmansotaa ja holokaustia käsitteleviin historiaesityksiin, sillä harva niistä tuntuu tarjoavan muuta kuin spesifiä triviaa (joukkojen liikkeitä jne.), sensaatiohakuista kauhistelua tai vanhakantaisista tulkinnoista kumpuavaa sankarimyyttirakennusta. Viime aikoina olen kuitenkin löytänyt joitakin aiheita ja kirjoja, jotka ovat sivunneet erityisesti holokaustia ja ne eivät ole olleet mitään yllä mainituista; esimerkiksi Deborah Lipstadtin Denying the Holocaust ei ollut niinkään holokaustin historiaa kuin holokaustin kieltämisen historiaa, joka tulee samalla sivistäneeksi holokaustin yksityiskohdista. Päätin, että kun tässä kuitenkin historian parissa tulee puuhasteltua, voisin yhtä hyvin ottaa holokaustin historiaa paremmin haltuun ja mielellään tavalla, joka ei olisi sensaatiohakuista kauhistelua. Päädyin kuuntelemaan äänikirjana Timothy Snyderin Black Earthin, joka lupaa alaotsikossaan käsittelevänsä holokaustia sekä historiana että varoituksena. Snyder on kirjoittajana kiinnostava, koska hän ei pelkää käyttää historiaa apunaan ottaessaan (poliittisesti) kantaa – hänen uusin kirjansa Tyranniasta on juurikin historiaa hyödyntävä poliittinen pamfletti ja varsin pätevän oloinen sellainen (en ole lukenut, mutta selaillut) ja Black Earthin viimeinen luku toimii varoituksena tulevaisuudella, sillä holokausti voi tapahtua uudelleen, jossakin toisessa muodossa mutta samoista syistä.

Black Earth on tarjonnut minulle kaksi ajatusta, joihin en ole törmännyt muualla: 1) juutalaiset (ja muut holokaustin uhrit) olivat suurimmassa vaarassa alueilla, joissa valtiorakennelmat oli tuhottu kahdesti; 2) juutalaisten (ja muiden) auttaminen oli irrationaalista toimintaa. Kertaan alla omalla (vajavaisella) ymmärryksellä pointtien pääkohdat.

Juutalaisilta riistettiin kansalaisuus, minkä takia heidän murhaamiseltaan poistui viimeisetkin pidikkeet. Suurin osa juutalaisista ei ollut Saksan kansalaisia tai edes kotoisin Saksan alueelta, vaan idempää, etenkin Puolasta. Puola, kuten monet tietänevätkin jo, oli syntynyt uudestaan ensimmäisen maailmansodan jälkeen, jaettu kahtia vuonna 1939 Saksan ja Neuvostoliiton kesken ja lopulta kokonaan valloitettu Saksalle ”elintilaksi” vuonna 1941. Kun Neuvostoliitto valtasi Puolan itäosat, se tuhosi Puolan valtion, koska Neuvostoliitossa ei ole valtioita vaan yksi internationaali, ylikansallinen valtio; tuhotessaan valtiorakennelman, vanhan järjestyksen aikana rahaa omanneet tahot joutuivat gulageille tai vähintäänkin hylkiöasemaan… ja monet noista parempituloisista kapitalisteista (pankkiirit, kauppiaat jne.) olivat juutalaisia. Neuvostoliitto halusi valtiottoman tilan, jossa proletariaatti nousisi porvareita vastaan ja tekisi kaikista tasa-arvoisia (joskin toisista tasa-arvoisempia) – Natsi-Saksa halusi pitkälti samaa, mutta toisesta syystä, sillä natsit eivät välittäneet yhteiskuntaluokista, vaan roduista. Natsit halusivat rajoittamatonta rotusotaa, koska he tiesivät voittavansa sen, koska koko ajatusmaailma rakentui tuon voittovarmuuden varaan. Vuoden 1941 myötä neuvostovaltakoneisto tuhottiin ja jo asemastaan riisutut ja kansalaisuutensa (koska, jos natseja ja kommareita oli uskominen, Puolan valtiota ei ollut koskaan ollutkaan, joten Puolan kansalaisuus oli tyhjä sanapari) menettäneet juutalaiset olivat irtolaistoa, valtiottomia. Tämä ”valtioton vyöhyke”, kuten Snyder sitä kutsuu, kattaa paljon Puolaa laajemman alueen ja juuri tuolla alueella holokausti oli tuhoisimmallaan. Maissa, joissa valtiokoneistoa ei tuhottu kuin kerran jos ollenkaan, juutalaiset olivat paremmassa turvassa: Snyderin käyttämä vertaus on Saksan miehittämän Tanskan (käytännössä kaikki juutalaiset selvisivät) ja Viron (käytännössä kaikki juutalaiset kuolivat) välillä, ja erottavana tekijänä oli juurikin kansalaisuuden omaaminen ja sen tuoma suoja.

Auttamisen irrationaalisuus on provosoiva ajatus, mutta kun mietitään historian toimijoita, ihmisiä omassa ajassaan, he eivät tienneet Saksan häviävän lopullisesti vuonna 1945. Tavalliset ei-juutalaiset ihmiset vaaransivat henkensä määräämättömän pituiseksi ajaksi auttaakseen juutalaisia, joita he eivät tunteneet ennen sotaa, eikä heillä ollut mitään järjellä perusteltavaa syytä toiminnalleen. Järkevää olisi ollut olla vaarantamatta omaa henkeä ja ilmiantaa kaikki mahdolliset juutalaiset, koska ilmiannoilla oli mahdollista saavuttaa materiaalisia etuja. Auttamisella ihmiset eivät vain vaarantaneet itsensä, vaan kaikki läheisensä, ja tuo vaarantaminen ei ollut pelkästään ”sotilaallisen rohkeuden” (Snyderin termi, vapaasti suomennettuna ja mukailtuna) osoituksia, vaan pieniä eleitä, kuten vaikkapa sanomalehden ostamista piiloteltujen juutalaisten viihdykkeeksi. Monet pelastajista ja suojelijoista toimivat perin juurin irrationaalisesti ja epäitsekkäästi, ”ihmisyyden” tai vieraanvaraisuuden vuoksi; järkiperäisemmät yksilöt toimivat toisin.

Black Earth on mainio kirja, mutta se on myös uuvuttavan pitkä. Okei, se on tutkimus ja tutkimuksen pitääkin olla perusteellinen, mutta olen varma, että sitä voisi tiivistää vielä melkoisesti melkein viidestäsadasta sivusta alaspäin. Kärsivälliselle lukijalle se on kuitenkin antoisa ja, monesti, karmivaa luettavaa olematta kuitenkaan sensaatiohakuinen saarnaus; se provosoi ja pakottaa lukijan tarkastelemaan itseään ja aikaansa kriittisemmin. Aivan kuten hyvän historian pitääkin.

Aloituskappale jää translitteroimatta, koska aika on rajallista ja jaksaminen vielä rajallisempaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor

Haruki Murakami, Komtuurin surma

Mikael Junger on kirjoittanut yhden typerimmistä twiiteistä pitkään aikaan. Siinä hän valittelee, kuinka kirjojen ”vakioitu pituus”, noin kolmesataa sivua, on useimmiten liikaa; kuulemma kirjoittajat tuhlaavat kaikkien aikaa, kun eivät tiivistä sanottavaansa alle sataan sivuun. Tiedättekö sen ilmiön, että jos netissä kukaan puhuu lihansyömisen vähentämisestä – saati sitten kasvisyönnistä tai veganismista – vaihtoehtona oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi, jostain ilmaantuu (Venäjän hallituksen rahoittamia, kuka ties) nettitrolleja öyhöttämään, että menenpä tästä grillailemaan pekonia diesel-Saabini pakoputkella, ihan näin kiusaksi. No, ihan näin sivistystyksettömien satiaisten kiusaksi luin loppuun Haruki Murakamin Komtuurin surman , jonka sivumäärä on jotain muuta kuin ”vakioitu kolmesataa” tai alle sen. Komtuurin surman pitikin olla kesäprojektini, mutta en silti osannut odottaa millainen urakka sen lukeminen olisi. Pidän Murakamista, kuten toivottavasti kaikki tietävät, m