Siirry pääsisältöön

Stephen King, The Outsider


Alan ilmeisesti olla jonkinlaisessa puolipaniikkimoodissa Stephen King -fanitukseni kanssa. Sana ”fanitus” taitaa olla hieman liian vahva, koska jos jotakin kirjailijaa todella fanitan, en tiedä onko se enää kyseinen mainelainen herra, mutta koska olen lukenut niin laajalti Kingiä ja koska luen näemmä yhä, kenties tottumuksesta, kaikki hänen uudetkin kirjansa, en tiedä mitään muutakaan sanaa kuvaamaan asennettani. Kuten blogia seuranneet tietävät, pari edellistä Kingin kirjaa ovat olleet susipaskoja: End of Watch sössi Bill Hodges -trilogian tuomalla huonon yliluonnollisen elementin mukaan ja Sleeping Beauties oli fokusoimaton, ylipitkä sekasotku, joka olisi suosiolla saanut jäädä tekemättä. Kun King ilmoitti uuden kirjan, The Outsiderin, ilmestyvän vain noin puolivuotta edellisen kirjan jälkeen ja olevan tyylillisesti lähellä Bill Hodges -trilogiaa, en ollut innoissani. Siitä huolimatta otin sen äänikirjaksi kuunteluun ja, uskoo ken tahtoo, se palautti hieman uskoani Kingin tekemistä kohtaan.

The Outsider ei ole erinomainen kirja, enkä tiedä onko se edes hyvä kirja, mutta se on riittävän kelvollinen kahden totaalipaskan opuksen jälkeen, että en enää samalla tavalla häpeä myöntää lukeneeni lähes kaikki Kingin kirjoittamat (tai ainakin hänen nimissään kirjoitetut, koska epäilen miekkosen takana olevan läjä haamukirjoittajia) teokset. Tyylillisesti se on erittäin uskollinen nyky-Kingin tyylille: paljon fokalisoituja hahmoja, kiinnostava peruspremissi ja näennäistä syväluotausta amerikkalaiseen pikkukaupunkielämään. Tällä kertaa tyyli muistuttaa, kuten mainittua, Bill Hodges -trilogiaa, sillä fokuksessa on rikos ja sitä selvittelevät huonosti yhteensopivat, ajoittain karikatyyrimäiset mitat saavat arkkityyppihahmot. Kaikki tämä on tuttua aiemmin Kingiä lukeneille enkä aio väittää, että The Outsider tekee mitään uutta tai edes Kingin bibliografian sisällä oivaltavaa, mutta siitä huolimatta viihdyin sen parissa merkittävästi paremmin kuin kahden edellisen kanssa yhteensä.

Käsittelen juonta seuraavassa tekstikappaleessa, joten jos haluat välttää kaikki spoilerinkaltaiset, loikkaa sen yli.

The Outsiderin riittävän kiinnostava premissi on seuraava: raaka murha, jonka murhaaja on ollut kahdessa paikassa samaan aikaan. Murhaajalla on erittäin vahva alibi ja sormenjälkitodisteita, että hän ei ollut lähelläkään murhapaikkaa rikoksen tekohetkellä. Vastaavasti rikospaikka on täynnä DNA- ja sormenjälkitodisteita sekä luotettavia silminnäkijähavaintoja. Kyseessä on täydellinen paradoksi: murhaaja on todistettavasti ollut kahdessa paikassa samaan aikaan eikä kumpaakaan henkilöä voi epäillä maskeeratuksi avustajaksi. Todistusaineisto puolesta ja vastaan on täydellinen, kun kriminologian näkökulmasta asiaa tarkastelee. Jo varhaisesta vaiheesta lukijaa johdatellaan siihen suuntaan, että mukana on mahdollisesti yliluonnollinen elementti – tai sitten todella, ovela, paljon Agatha Christien rakennelmia mielikuvituksekkaampi, juoni – ja juuri sen takia se on paremmin suunniteltu ja rakennettu kuin Bill Hodges -trilogia, joka veti hatusta yliluonnollisen elementin aivan liian myöhään ja kömpelösti. Bill Hodges -trilogiasta tulikin mieleen: The Outsiderin vertaaminen tuohon tarinakokonaisuuteen on varsin tarpeellista, koska yksi aiemman trilogian päähahmoista liittyy mukaan The Outsiderin päähahmokatraaseen. Ratkaisu tuntuu liian fanipalvelukselta, mutta menköön, en jaksa repiä peli- ja lepohousujani sen takia.

The Outsider on ihan ok. Sen vertaaminen Kingin parhaisiin kirjoihin on vääryys, mutta kun sen sijoittaa bibliografian luokattomuuteen 2010-luvun puolivälistä alkane, se tuntuu freesiltä. Eihän se freesiä ole nähnytkään – kaikki ratkaisut pystyy ennustamaan satoja sivuja ennen – mutta jos on tottunut pettymään nyky-Kingin kanssa, The Outsider on vain lievä pettymys ja se tuntuu tasonnostolta.

Alkukappale jää kirjoittamatta, koska luin kirjan äänikirjamuodossa enkä totisesti tärvää aikaani litterointiin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petri Silas, Alexi Laiho - kitara, kaaos & kontrolli

Olen useassa eri asiayhteydessä maininnut, että Children of Bodomin musiikki, etenkin yhtyeen kolmoslevy Follow the Reaper (2001), on vaikuttanut kehitykseeni niin musiikkimakuni kuin persoonallisuuteni tiimoilta enemmän kuin mikään muu taide- tai viihdetuote. Lähimmäs pääsee David Eddingsin Belgarionin taru -fantasiakirjasarja, mutta Eddingsin kirjat olisivat luultavasti jääneet lukematta, mikäli en olisi koskaan hurahtanut metallimusiikkiin, mikä puolestaan tapahtui Bodomin musiikin kautta. Kovimmat Bodom-fanivuoteni ovat takana päin, mutta myönnän silti jännittäneeni Alexi Laihon haastattelemista armon vuonna 2019 ja kyllähän miekkosesta tehty elämänkerta oli luettava tuoreeltaan. Alexi Laiho – kitara, kaaos & kontrolli on pinnallinen elämänkerta miekkosesta, jonka elämästä voisi saada paljon mehukkaammankin kirjan. Liekö ratkaisun takana managementti, kustantamo, Laiho itse tai kirjan haastatteluista kokoon parsinut Petri Silas (tai kaikki/jotkin mainituista), mutta ...

Erich Maria Remarque, Länsirintamalta ei mitään uutta

Vaikka olen mukana lukuhaasteessa jo kolmatta vuotta putkeen, en juuri anna lukuhaasteen kohtien vaikuttaa lukemiseni valitsemiseen. Luen mitä luen ja valikoin sitten kohdan, johon se sopii. Tällä kertaa, kuitenkin, kiinnitin huomiota Helmetin lukuhaasteen listauksessa kohtaan ”kirja, joka liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan” ja käsitin, että perkele, en ole lukenut ensimmäisestä maailmansodasta kertovaa romaania pitkään aikaan – ja kun hyllystä löytyy se ultimaatinen ensimmäistä maailmansotaa käsittelevä romaani, miksikäs ei? Erich Maria Remaquen Länsirintamalta ei mitään uutta oli yksi aikansa kiistellyimpiä romaaneja, ainakin Saksassa. Se ilmestyi kymmenen vuotta ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen ja vain karvan yli kahdessasadassa sivussa se tiivistää hirmuisen määrän kokemuksia ja mielikuvia sodasta, jonka piti päättää kaikki sodat. Sotilaat ovat vain ihmisiä, jotka haluavat sodan loppuvan; he eivät halua sotia, he eivät halua tappaa, he sympatisoivat (kuten...

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor...