Siirry pääsisältöön

Bob Dylan, Muistelmat, osa 1


Bob Dylan on kiistanalainen ja kiehtova hahmo nykykulttuurissa, sillä vaikka hänen ansioitaan runoilijana, muusikkona ja lyyrikkona tuskin kukaan edes harkitsee kiistävänsä, hänen proosallisemmat tekstinsä ovat sekavampia. Esimerkiksi 1960-luvulla kirjoitettu Tarantula on lähes läpäisemättömän kryptinen tajunnanvirtateos, josta keskimäärin kukaan ei taida vieläkään pitää. (Kuvasin kirjaa ensin romaanina, mutta mietin uudemman kerran.) Miekkosen vuonna 2004 alun perin ilmestynyt omaelämänkerta Muistelmat, osa 1 on kehutumpi ja merkittävästi Tarantulaa selkeämpi kokonaisuus, vaikka ei olekaan täysin vailla kokeellisempia kikkailuja. Vaikka Dylan ei Nobelia proosastaan saanutkaan, päätin lukea Muistelmat, sillä halusin saada jonkinlaista perspektiiviä Dylanista.

Aikomukseni oli helpommin sanottu kuin toteutettu, koska Muistelmat on kaukana tyypillisestä omaelämänkerrasta, joka alkaa sankarin lapsuudesta, seuraa urakehitystä ja päättyy johonkin mieltäylentävään lopputulemaan, kirjan lopullisen viisauden äärelle. Dylan ei moiseen tavanomaisuuteen tyydy, vaan Muistelmat kuvaa Dylanin uraa viidessä lyhyehkössä väläyksessä. Ensimmäinen sijoittuu suunnilleen levytyssopimuksen allekirjoitusaikaan, toinen pohjustaa tätä, kolmas loikkaa 1960- ja 1970-lukujen taitteeseen, neljäs Oh, Mercy -levyn tekoprosessiin 1980-luvun lopulle ja viides palaa ensimmäisen ja toisen täydennykseksi. Rakenne ei ole helppo saada toimimaan, mikä pätee myös haahuilevaan ja tajunnanvirtamaiseen kerrontatyyliin, joka on samaan aikaan henkilökohtainen mutta etäinen – ilmeisen hyvin Dylania kuvaava, siis. Kerronta poukkoilee Dylanin mielenmaisemasta, urakehityksestä ja sattumuksista pitkiinkin pohdintoihin ja analyyseihin kulttuurin monilta aloilta, etenkin tietenkin folk- ja bluesmusiikista ja -muusikoista. Jos kuvaukseni kuulostaa sekavalta, ei huolta, et taatusti ole pelkosi kanssa yksin, mutta ainakaan minulla ei ollut vaikeuksia seurata Dylanin jorinointia, josta ei namedroppailua puutu. Jos totta puhutaan, nautin Dylanin viipyilevästä kerronnasta ja sain mielenkiintoisen, joskin erittäin rajatun kuvan Dylanin urasta ja (julkisesta) persoonasta.

Koska kirja on rakennettu kuin on, Dylan ei puhu uransa huippuhetkistä kuin viittauksina. Muutenkaan hän ei puhu urakaarestaan juuri muuten kuin asiana, joka tapahtuu tulevaisuudessa tai on tapahtunut. Etenkin kolmas ja neljäs luku nivoutuvat yhteen Dylanin luovuudenkriisien kanssa ja niissä käsitellään toki muutakin kuin musiikkia, mutta kirjan keskiössä ei ole kertaakaan kukaan muu kuin Dylan itse – skuuppeja ja nais- tai viinasekoiluja odottavat joutuvat pettymään pahoin. Kolmannen luvun kuvaus Dylanista vainottuna, tahtoaan vasten aikakautensa omatunnoksi nimitettynä henkilönä on riipivää ja kiehtovaa luettavaa, juuri kohtuuttoman henkilökultin takia. Kirjassa on monia mehukkaita, kauniisti kirjoitettuja yksityiskohtia ja miljöömaalauksia, mutta ne toimivat myös hienosti osana kokonaisuutta eikä kokeellisuus mene koskaan intention edelle.

Kun sanon, että Muistelmissa on paljon hienosti kirjoitettuja yksityiskohtia, se on myös kirjan suurin kysymysmerkki: netistä löytää vinon pinon sivustoja ja blogitekstejä, joissa vertaillaan Muistelmien ja muiden Dylanin saatavilla olleiden teosten kieltä. Vertailujen lopputulos on selkeä: Muistelmat ei ole vain lainannut fraaseja muista teoksista, vaan pikemminkin muiden kirjoittajien fraaseista koostettu teos. Plagiointisyytökset lokaavat tietenkin kirjan hienon kielen jättämää vaikutelmaa ja saa muutenkin koko teoksen vaikuttamaan epäilyttävämmältä kuin se ehkä onkaan. Vaikka plagiointisyytökset olisivatkin totta, Dylan on käyttänyt kirjaan samaa menetelmää kuin jolla hän sanoo tehneensä kappaleita 1960-luvun alkupuolella – yhdistelemällä omaa ja vanhaa, rakentamalla vanhojen teosten päälle oman kokonaisuuden tai täydentämällä omilla lisäyksillään. En silti missään nimessä hyväksy toisten kirjailijoiden tekstien lainaamista niin laajassa mitassa kuin mitä analyysit antavat ymmärtää… etenkään, kun kirja ei missään vaiheessa ilmoita tekevänsä moista.

Väkevien plagiointisyytösten jälkeenkin Muistelmat on ikimuistettava omaelämänkerta. Vähemmän hämäräperäisellä toteutuksella se olisi kolahtanut henkilökohtaiseen muusikkoelämänkertojen top 3:een, mutta nyt en ole enää niin varma. Jotakin – tai paljonkin – kirjan tenhosta kertoo se, että kävin tänään ostamassa elämäni ensimmäisen Bob Dylan -levyn.

Aloituskappale Erkki Jukaraisen suomentamana:
Lou Levy, Leeds Music Publishing -yhtiön ykkösmies, vei minut taksilla Läntisellä 70. kadulla sijaitsevaan pythialaiseen temppeliin katsomaan taskukokoista äänitysstudiota, jossa Bill Haley and His Comets olivat äänittäneet ”Rock Around the Clockin”, ja sieltä Jack Dempseyn ravintolaan 58. kadun ja Broadwayn kulmalle. Menimme istumaan punaisella nahalla verhoiltuun loosiin kadun puoleista ikkunaa vastapäätä. (s.9, pokkaripainos)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Haruki Murakami, Komtuurin surma

Mikael Junger on kirjoittanut yhden typerimmistä twiiteistä pitkään aikaan. Siinä hän valittelee, kuinka kirjojen ”vakioitu pituus”, noin kolmesataa sivua, on useimmiten liikaa; kuulemma kirjoittajat tuhlaavat kaikkien aikaa, kun eivät tiivistä sanottavaansa alle sataan sivuun. Tiedättekö sen ilmiön, että jos netissä kukaan puhuu lihansyömisen vähentämisestä – saati sitten kasvisyönnistä tai veganismista – vaihtoehtona oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi, jostain ilmaantuu (Venäjän hallituksen rahoittamia, kuka ties) nettitrolleja öyhöttämään, että menenpä tästä grillailemaan pekonia diesel-Saabini pakoputkella, ihan näin kiusaksi. No, ihan näin sivistystyksettömien satiaisten kiusaksi luin loppuun Haruki Murakamin Komtuurin surman , jonka sivumäärä on jotain muuta kuin ”vakioitu kolmesataa” tai alle sen. Komtuurin surman pitikin olla kesäprojektini, mutta en silti osannut odottaa millainen urakka sen lukeminen olisi. Pidän Murakamista, kuten toivottavasti kaikki tietävät, m

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe