Olen kohta lukenut kaikilta klassisen scifikirjallisuuden
suurnimiltä vähintään yhden kirjan. Mikäli joku pitää kirjaa, niin Isaac Asimov
on vielä tutustumatta, mutta Arthur C. Clarke, Ray Bradbury ja nyt Robert A. Heinlein
ovat tulleet ainakin pinnallisesti tutuiksi. Kolmikosta suosikkini on Bradbury,
jonka erinomainen romaani Fahrenheit 451
ei ole vanhentunut hetkeäkään vuoden 1953 jälkeen ja on ajankohtaisempi kenties
nyt kuin koskaan ennen (joskin kirja on, ironisesti, kokonaisvaltaisen
väärinymmärretty sensuurin vastaiseksi kirjoitukseksi, kun oikeasti se suomii
viihteen kokijoiden älyllistä laiskistumista – sanoma, jota laiskat versioinnit
ja tulkinnat alleviivaavat). Robert A. Heinleinin pääteoksiin lukeutuva Stranger in a Strange Land on vanhentunut,
pahasti, mutta sen syyttäminen ikääntymisestään ei ole niinkään syytös kuin
havainnointi.
Kirjan ytimessä on Valentine Michael Smith, joka on syntynyt
ja kasvanut Marsissa marssilaisten keskuudessa, vaikka on itse ihminen. Kirjan
aluksi VMS tuodaan Maapallolle ja hänet tutustutetaan meidän ihmisten
kulttuuriin ja maailmaan. Vähitellen kirjan myötä VMS omii entistä paremmin
ihmisten tapoja ja käsitteitä ja alkaa muovata niitä omaan, meille vieraaseen maailmankatsomukseen
sopivaksi. Jo tästä kuvauksesta voi päätellä, että kirjassa olisi paljon pohdiskelevia
ja kriittisiä puheenvuoroja ihmiskulttuurin eri puolista, ja näitä todellakin
riittää. (Etenkin alkupuolella kirjassa on myös pitkiä juridisia jorinoita –
kuinka kokonaisvaltaisen jännittävää!) Valitettavasti monisivuisten (kuuntelin
äänikirjana, jolloin monisivuiset pätkät tarkoittavat moniminuuttisia katkelmia)
saarnojen seuraaminen on puuduttavaa hommaa, vaikka aiheet ovatkin pääosin
kiinnostavia ja Heinlein (milloin minkäkin hahmon, usein VMS:n mentorin Jubal
Harshawn äänellä) esittää hyviä huomioita etenkin uskonnoista ja niiden
luonteesta sekä vaikutuksesta ihmisiin. Saarnat ovat auttamattoman
vanhentuneita. Kun kuuntelee Jubalin pitkää, rönsyilevää ja kriittiskyyniseksi
tarkoitettua jorinaa uskonnosta, minulla ainakin ensimmäinen reaktio oli: ”Niin,
entä sitten?” Reaktio oli vuonna 1961, kun kirja ensimmäisen kerran ilmestyi,
tyystin toinen. Sama pätee epäilemättä hahmojen avoimeen seksuaalisuuteen ja
väitteisiin seksistä hauskana, vapauttavana ja ihmisiä yhteen tuovana
toimintana – ja näin siis ennen hippiliikettä! Kirjan vanhentuneisuus näkyy
myös nykylukijalle irvokkaassa naiskuvassa sekä Gillianin suuhun laitetussa
väitteessä, että ”yhdeksän kertaa kymmenestä raiskaus on osittain naisen syytä”
– väite, joka ei pidä paikkaansa ja joka muistuttaa lukijaa siitä, että kyllä
vain, kirjoittaja on ollut (vapaamielisestä pohdinnastaan huolimatta) 1950-luvun
moraalikäsitysten varassa.
Minulla ei ole mitään uskontokriittisyyttä vastaan – vielä vähemmän
minua haittaavat kyyniset näkökulmat ihmiseloon ylipäänsä – mutta valitettavasti
ne yksistään eivät muodosta kovin hyvää tarinaa. Spoilerivaroitus, koska
käsittelen sitä, mihin juoni lopulta päätyy, vaikka kirjan juoni on pikemminkin
taustana Heinleinin pohdinnoille ja puheenvuoroille. Kirjan loppupuolella VMS
perustaa oman kirkkonsa, joka ei hänen mukaansa ole uskonto, vaan keino avata
ihmiset heidän todelliselle potentiaalilleen levitoimisen, telepatian ja kaiken
muun mahdottomaksi määritellyn tiimoilta. (Jos tämä ei saa sitä kuulostamaan
tuikitavalliselta kultilta, en tiedä mikä saa.) Hän ei siis suoranaisesti yritä
tehdä ihmisistä marssilaisia, mutta sopeuttaa marssilaisuuden ihmisiin.
Tästäkin olisi mahdollista saada irti monenlaista pohdintaa uskonnosta ja kulttuurien
kohtaamisesta, mutta kun nämä pohdinnat toteutetaan niin saarnaavasti ja
pitkäpiimäisesti, kirjan varsinainen tehtävä, tarinan kertominen, jää turhan
paljon sivuhuomioksi marginaaliin. Lopputuloksena on, että kirjan
loppuhuipennus, VMS:n marttyyrimäinen kuolema, jää vaille emotionaalista iskuvoimaa
– kenties se oli tarkoituskin, mutta Heinleinin tarinankertojan taidoista kertoo
paljon, kun hän ei saa päähahmonsa kuolemaa vaikuttavaksi tai liikuttavaksi.
Stranger in a Strange
Land olisi parempi kirja, jos se olisi selvemmin romaani, ei kehikko
Heinleinin (vanhentuneille joskin viihdyttäville) pohdinnoille. Minun pitää
lukea joskus myöhemmin lisää Heinleinia ja todeta kuinka edustava kirja hänen
tuotannostaan Stranger in a Strange Land
on, mutta tällä hetkellä olen kaulaani myöten täynnä mukaoivaltavia ja -viisaita
pohdintoja – ja minä sentään pidän pohdiskelevasta scifistä! Ei ihme, että
Heinleinista puhutaan klassisen scifin ”dekaanina”, koska vain akateemiseen byrokratiakoneistoon
juuttunut ihminen pitää omasta äänestään tässä mittakaavassa.
Hauska huomio: kirjan keskiössä oleva grok-termi on nykyään
osa englannin kieltä ja sisältyy Oxfordin sanakirjaan!
Aloituskappale jää litteroimatta, koska luin kirjan äänikirjana.
Kommentit
Lähetä kommentti