Siirry pääsisältöön

Jennifer Clement, Rakkaudesta aseisiin


Jennifer Clement oli minulle aiemmin vain puolituttu nimi – joku tuttavani oli lukenut hänen aiemman romaaninsa Varastettujen rukousten vuori ja sanoi sen olleen ”ihan hyvä”. Uusin romaani, Rakkaudesta aseisiin, kiinnosti minua aihepiirinsä puolesta, mutta kun Clement nyt kerran on tulossa Helsingin kirjamessujen päävieraaksi, päätin antaa kirjalle mahdollisuuden. Yhdysvaltojen asepolitiikan ongelmat ovat monitahoinen ja kiehtova aihepiiri, johon uusi kirja uhkasi perehtyä romaanin keinoin; lisäksi amerikkalainen nyky(korkea?)kirjallisuus on ns. omaa juttuani.

Rakkaudesta aseisiin on ihan ok, ei enempää tai vähempää. Siinä on monia hienoja lauseita, fraaseja ja kohtauksia, mutta kokonaisuutena se muodosti vain keskinkertaisen tarinan. Keskiössä on teini-ikäinen albiiniotyttö Pearl, joka asuu äitinsä kanssa floridalaisen, slummia muistuttavan asuinautoalueen laidalla vanhassa ja toimimattomassa henkilöautossa. Noin ensimmäinen kolmannes kirjasta tulikin kuvattua siinä, yhdessä virkkeessä. Tämä ei ole, välttämättä, huono asia, sillä minulle juurikin tuo alku oli kirjan kiinnostavimpia osioita, sillä mitään helppoja hyvä-paha-asetelmia tai ennalta-arvattavia vastakkainasetteluja ei tarjoilla, vaan Pearl (tarinan minäkertoja) kuvaa elämänsä erinäisiä aspekteja ja johdattelee lukijaa luontevasti aiheesta toiseen. Vasta noin puolivälissä kirja ”saa juonen”, selkeämmän punaisen langan, mutta oikeastaan niillä paikkeilla mielenkiintoni alkoi lopahtaa, kiitos turhan tavanomaisen ja ennakoitavan tarinan. Tämänkin jälkeen kirjassa on oivallisia kohtauksia ja muutamia erinomaisia virkkeitä – esimerkiksi Pearl sanoo, että hänen elämänsä mahtuu seitsemään sanaan, mikä on kontekstissaan huikean kaunis ilmaisu, vaikka jääkin irralliseksi näin ilman asiayhteyttään. Suunnilleen sivusta 150 eteenpäin kirjan lukeminen muuttui puurtamiseksi.

Yksi merkittävä aspekti, josta en suuremmin välitä Clementin kirjoituksessa, on hänen tyylinsä kirjoittaa liian paljon ”sirpaleisia” muutaman virkkeen kappaleita. Virkkeet itsessään ovat lähtökohtaisesti vähintään keskinkertaisia, mutta kun ne pitää jakaa todella lyhyisiin kappaleisiin, minulle ainakin tulee välillä mieleen, että yrittääkö Clement venyttää kirjan romaanin sivumäärään asti, vaikka juttua ei olisi. Pääsyy ratkaisuun on epäilemättä Clementin tapa kirjoittaa dialogia ilman lainausmerkkejä tai repliikin aloittavaa ajatusviivaa. Jos dialoginkirjoitusratkaisu todella määrää kappaleiden lyhyyden, miksi samaa ratkaisua uusimmassa romaanissaan 4321 käyttänyt Paul Auster pystyi parsimaan kasaan pisimmillään sivuissa laskettavia kappaleita? Kirjoitustyylit ovat erilaisia – Auster on rönsyilevä, Clement minimalistinen – ja kenties vain pidän enemmän Austerin rehevyydestä, mutta minulle melkein 300 sivua toimittajamaisen ytimekästä ilmaisua käy tylsäksi. Tämän takia en yleensä jaksakaan lukea jännäridekkareita.

Rakkaudesta aseisiin oli ihan ok, kuten sanoin. Ei mitään erikoista, mutta tulipahan luettua loppuun. En tiedä aionko lukea hetkeen lisää Clementiä – kiinnostava aihepiiri ei resonoinut kunnolla vähemmän kiinnostavien teemojen kanssa, eikä teemoja kuljetettu minua kutkuttavalla tavalla maaliin saakka – mutta ainakin nyt tiedän, mistä Kirjamessuilla puhutaan.

Aloituskappale, joka kuvastaa Clementin tyyliä hyvin, Terhi Kuusiston suomentamana:
Äiti oli kuppi sokeria. Häntä sai lainata koska tahansa. (s. 9)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott