Olen pitänyt blogin
kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan
teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten
halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen
löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti
vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja
jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden
lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa
kiusausta vertailla niitä.


Kirjoista
ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta
akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen
siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia
historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui
houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin
tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin
huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen,
kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä
aiheen/äänestäjäryhmän kanssa – eli hän soveltaa opittua
tietoa käytännössä. Minulla ei ole paljoakaan sanottavaa
Sydänmaiden kapinasta, koska se on ”vain” erittäin hyvä
tutkimuskirja, mutta se muodostaa erittäin kiehtovan vastinparin
toiselle samankaltaiseen kysymykseen vastaamaan pyrkivälle
teokselle.
Tuo teos on Markus
Tiittulan Valkokaavuista punahattuihin. Tiittula ei ole akateemikko
vaan toimittaja, ja se näkyy kirjan jokaisessa luvussa, jokaisella
sivulla ja koko teoksen lähestymistavassakin. Siinä missä Ruotsila
analysoi, Tiittula tilittää, haukkuu, syyttää ja oikoo mutkat
suoriksi. Tiittulalle tuntuu olevan selvää, että Trump on
mielipuoli, umpirasisti ja vähintäänkin autoritäärinen johtaja
tai täysverinen fasisti, joka murentaa jenkkiläisen demokratian
rakenteita. Sama pätee myös Trumpin äänestäjäkuntaan, joita
maalaillaan välinpitämättöminä ja, jälleen, umpirasistisina
punaniskoina – ja näin referoidessani karrikoin vain hieman
Tiittulan kielenkäyttöä. Tiittulan kirjaa on vaikea pitää
tietokirjana, koska se on niin vahvasti asenteellinen, vaan
pikemminkin se on mittavasti perusteltu essee tai mielipidekirjoitus.
En siis sano – ennen kuin joku ymmärtää väärin – että
olisin toista mieltä Tiittulan näkökantojen kanssa, vaan että
tietokirjoilta pitäisi odottaa monipuolisempaa käsittelyä kuin
yksiuloitteista nuhde- ja kauhistelusaarnaa. Mielestäni sillä, mitä
mieltä minä tietokirjan lukijana olen kirjan aiheesta, ei pitäisi
olla paskaakaan merkittävää sille, kuinka hyvä tuo kirja on,
mutta Valkokaavuista punahattuihin on mahdotonta kuvitella ”en ole
rasisti, mutta” -henkilön käteen muuten kuin kiitotiellä
kirjarovioon.
Tiittulan kirja on
yksioikoinen teos, jonka kohdeyleisönä on se lukijakunta, joka on
jo valmiiksi samaa mieltä Tittulan kanssa. Mikä on tällaisen
kirjan ansio, siis? Oppia uusia tapoja inhota asiaa tai henkilöä,
joita jo valmiiksi inhoaa? Ei tällainen kirja haasta, se ei provosoi
keskustelua tai ajattelua, vaan – kuten Tiittula kirjassaan
sivuaakin – ihmisillä on tapa sulkeutua ja tukeutua aiempiin
uskomuksiinsa ja näkemyksiinsä, jos heidän kantansa kohtaa suoraan
ja hyökkäävästi. Jos tilität statistiikkaa Trumpin kannattajille
siitä, kuinka Trump on kaksinaamainen paskiainen, joka on
valehdellut todistettavasti yli kymmenentuhatta kertaa
presidenttiytensä aikana, he eivät muuta kantaansa Trumpista, koska
moisen hyväksyminen ja myöntäminen on niin valtava vaatimus. En
usko, että Tiittulan kirja saa ketään muuttamaan kantaansa tai
edes harkitsemaan omaansa – siihen se on aivan liian yksipuolinen
ja asenteellinen. Ihan vain avaamalla satunnaisen sivun (260)
kirjasta, löysin suhteellisen vaikeasti todennettavan ja
yksiulotteisen väitteen: ”Suvaitsevaisuus ja MAGA-hattu eivät
mahdu samaan päähän.” Tämä ei ole avaus keskustelulle, edes
provokatiivinen sellainen, vaan tämä on puhdasveristä
haistattelua, poteroiden kaivamista entistä syvemmiksi. Tämä ei
ole tietokirjallisuuden yhteiskunnallinen tehtävä – luulisi
toimittajan tietävän sen.
Ruotsilan kirjasta
ei välttämättä löydä yhtä nasevia heittoja, ihan totta, mutta
sen lukemalla saattaa oppia jotakin uutta, jotakin sellaista, mitä
ei tietänyt oppivansa takakansitekstin perusteella. Sen voi helposti
kuvitella Trumpia vastustavien että tukevien ihmisten käsiin. Se
myös monipuolistaa keskustelua Trumpista ja jenkkilän oikeistosta,
ei kavenna mielipiteidenvaihtoa entisestään jyrkempään ”ne
vastaan me” -asetelmaan.* Tekeekö se siitä ”liian vaikean”
kirjan? Mielestäni ei: molempien kirjojen kohdeyleisönä on
yhteiskunnallisista aiheista kiinnostunut aikuislukijakunta ja heiltä
sopiikin olettaa kärsivällisyyttä ja kykyä sisäistää uutta
tietoa tai ainakin uudenlaisia näkökulmia vanhaan ja tuttuun
tietoon. Vai olenko minä nyt taas naiivi humanisti, joka olettaa,
että täysikäisillä, kirjoja lukevilla ihmisillä olisi kykyä
hahmottaa muutakin kuin nasevia ja yksipuolisia heittoja, jotka ovat
kuin rönsyjä tulehtuneesta someöyhötyksestä?
Suosittelen kaikkia
tekemään saman vertailun ja kuulen mielelläni, ovatko
johtopäätöksenne samanlaisia kuin omani. Ehkä olen tarpeettoman
kriittinen Tiittulan kirjaa kohtaan, mutta itsekin tietokirjoja
kirjoittaneena, uskallan ottaa tavallista tiukemmin kantaa laiskaan
tapaan, jolla tuo teos on rakennettu ja kirjoitettu. Ehkä se todella
kääntää jonkun rajakin pään. Epäilen, mutta olen ollut
aiemminkin väärässä.
*Ei, en puhu tässä
”tolkun ihmisenä”, vaan tietokirjojen yhteiskunnallista
funktiota ja merkitystä pitkään pohtineena henkilönä. Kaikkein
tehokkain kritiikki ei kumpua ennakkoluuloista ja poteroituneista
asenteista, vaan syvemmästä ymmärryksestä – jos haluaa
kritisoida Trumpia, hänen lumoaan äänestäjäkunnalle pitää
ymmärtää, ei kauhistella. Uuden oppiminen ei ole loiva pinta
rappioon, vaikka kuinka opittua pitäisikin paheellisena ja
vaarallisena.
Kommentit
Lähetä kommentti