Tällä kertaa kirjablogissani on hieman erilainen teksti:
pidempi essee, jonka aiheena on kirjojen adaptoiminen elokuvamuotoon. Kimmoke
tekstiin syntyi eilen, kun kävin katsomassa uunituoreen IT-elokuvan, joka sujahti välittömästi viiden parhaan Stephen King
-filmatisoinnin joukkoon. Elokuvan jälkeen aloin miettiä miksi juuri tämä
filmatisointi oli ja on niin hyvä, kun vain kuukausi aiemmin ilmestynyt Musta torni -filmatisointi oli silkkaa
kusipaskaa – miksi siis pantata pähkäilyjä itselläni, vaan mikä estää
heittämästä niitä kirjallisessa muodossa blogiin? Oma blogi ja tulos- ja
tyylivastuu ovat vain itselläni, joten tässä tätä nyt olisi.
Hieman taustaa: ei pitäisi tulla yllätyksenä melkein
kenellekään, että Stephen King on minulle kenties tärkein kirjailija – ainakin,
kun mittarina käyttää vaikutusta omaan kirjoittamiseeni ja, vähemmän,
lukemiseeni. Lukioikäisenä luin Painajaisen
(’Salem’s Lot, 1976) ja se oli ihan
hyvä, joten päätin lukea lisää Kingiä ja lisää ja lisää. Varsinainen faniuden
synty tapahtui toisaalta Musta torni
-kirjojen (1982–2004), mutta myös Kirjoittamisesta-kirjoitusopas/elämänkerran
(2000) myötä. Pidän edelleen mainittuja teoksia korkeassa asemassa, vaikka –
eikä sitä nyt voi oikein kiertää tai kieltää – ne tuskin olisivat nyt luettuna
enää läheskään niin hyviä kuin ne tuolloin olivat, koska olen lukijana
muuttunut (sanomatta mitään siitä, onko tuo muutos hyvä vai huono asia)
maultani toiseen suuntaan. Olen tähän mennessä lukenut melkein kaiken, mitä mr.
King on julkaissut, ja luenpa itseasiassa parhaillaankin Bill Hodges -trilogian
päätösosaa End of Watch (2016).
Ymmärrän nykyään paremmin Kingin kirjallisia heikkouksia, mutta myös
vahvuuksia, ja fanilasini ovat vaihtuneet nostalgiansävyisiin laseihin, jotka
auttavat sujahtamaan miehen kirjoituksiin poikkeuksellisella vaivattomuudella,
vaikka jonkun toisen kirjoittamana sama teos jäisi lukematta. (Esimerkiksi
Hodges-trilogian kakkososa, Finders
Keepers, 2015, olisi jäänyt lukematta, jos se ei olisi ollut Kingin.)
Kingin tuotannon kulmakivinä pidän teoksia Carrie
(1974), The Stand (Tukikohta, 1978), Musta torni-sarja, 11/22/63
(2011) sekä, tietenkin, IT (SE, 1985).
Musta torni
-elokuva on yksi ennakkoon eniten odottamiani leffoja, sillä kirjasarjan
merkitys on ollut minulle niin suuri, mutta myös sen takia, että kirjojen
maailma on edelleen uniikki ja kirjojen tunnelma kokemisen arvoinen. Ne voisi
saada sovitettua todella hienosti elokuvaksi, mielellään useaksi. Osasin
odottaa leffasta floppia jo pelkästään trailerin perusteella, sillä alle kaksiminuuttisessa
mainospätkässä ongelmista suurin oli ilmiselvä: en voinut tunnistaa kirjojen
maailmaa trailerin harmaasta visuaalisesta ilmeestä. Itse leffassa oli melkein
kaikki pielessä, alkaen tarinan fokuksesta, tunnelmasta, maailman
ymmärtämisestä, motiiveista, hahmoista… Tärkeitä päähahmoja jätetään pois
(Eddie, Susannah ja Oy loistavat poissaoloillaan) ja korvataan tarpeettomilla
ja geneerisillä arkkityypeillä (kuka oikeasti välitti Jaken isäpuolesta tai
äidistä?). Rolandista tulee supersankari, Mustiin puetusta miehestä keskinkertainen
taikuripahis, Purppurakuninkaasta on yksi merkityksetön maininta… kaikki, mikä teki kirjoista uniikkeja, on
riisuttu ja korvattu kuluneimmilla Hollywood-karikatyyreillä. Eikä sovi unohtaa
aneemista dialogia ja kaikkia muita elokuvan ongelmia, jotka eivät kumpua
lähdemateriaalin kokonaisvaltaisesta väärinymmärtämisestä.
IT sen sijaan
ymmärtää lähdemateriaalinsa ja vaikka sekin ottaa suuria vapauksia
sovittaakseen tarinan (ensimmäisen puoliskon) elokuvamuotoon, se tekee
lähdemateriaalille väkivallan sijaan kunnioitusta. Kirjassa lapset elävät
vuotta 1958, elokuvassa 1989 – jo pelkästään tämä vaatii, että tarinaan kajotaan
ja että monet -50-luvun lapsille/esiteineille luontevat toimet korvataan
-80-luvun lapsille sopivilla jutuilla. Esimerkiksi padon rakentaminen on poistettu,
samoin leikekirja, ja niiden tilalla on uimareissu sekä diaprojektori. Muitakin
– suurempia – muutoksia on, mutta niitä on tarpeetonta lähteä selittämään,
koska A) leffa kannattaa käydä katsomassa eikä kuunnella hölinääni siitä ja B)
niillä ei ole sinänsä merkitystä, jos ei halua tehdä tympeää listaa asioista,
jotka ovat erilaisia. Dialogi on hersyvää ja näyttelijäsuoritukset, uskoo ken
tahtoo, parempia kuin Musta torni
-leffassa, vaikka Idris Elban ja Matthew McConaugheyn tilalla on erinomaisen
Pennywise-roolin vetävä Bill Skarsgård ja puolentusinaa lapsinäyttelijää,
joista tunnetuin (Finn Wolfhard) näyttelee Stranger
Things -sarjassa (2016–).
Yksi tärkeimpiä syitä, miksi IT toimii ja Musta torni
ei, on lähdemateriaalin ymmärtäminen: molemmat leffat ottavat suuria vapauksia
ja pesäeroa kirjoihin, mutta IT
haluaa kertoa saman tarinan kuin kirja, mutta elokuvallisessa muodossa ja toiseen
aikakauteen sijoitettuna, kun Musta torni
ei tiedä mitä se haluaisi saada aikaan. Musta
torni yrittää (huonosti) upottaa alle kaksi tuntiseen elokuvaan seitsemän
kirjan ja yli 4000 sivun verran materiaalia ja, kuten arvata saattaa, eihän se
homma voi toimia: elementtejä poimitaan jokaisesta kirjasta, mutta niistä ei
muodosteta hyvää tarinaa, koheesiosta puhumattakaan, ja valinnat herättävät
jatkuvasti kysymyksiä siitä, miksi juuri tämä juttu on poimittu tuostakin
kirjasta eikä tätä toista. Miksi, esimerkiksi, Callan kylä (tai kylä joka
muistuttaa Callaa) on poimittu vitoskirjasta, mutta ne Callan sudet (jotka ovat
vitoskirjan nimenä) ei? Miksi Jake eikä Eddie tai Susannah tai Oy, koko
ka-tetistä puhumattakaan? Miksi tarinan fokus on Jakessa ja ei, kuten se
kirjoissa, Rolandissa – kenen mielestä yksi nykypäivän nupelo on kiinnostavampi
kuin ajaton ja iätön, kostoretkeään jatkava revolverimiesritari? Näitä
kysymyksiähän riittäisi, ja luulen, että jos ne esittäisi elokuvan ohjanneelle
ja käsikirjoittaneelle Nikolaj Arcelille, hän kertoisi päätösten tukeneen
pyrkimystä vedota mahdollisimman suureen katsojakuntaan ilman, että
kirjasarjasta tarvitsee tehdä elokuvasarjaa.
Siinä on, mielestäni, ongelman juuri: kirjojen tarina
halutaan tyrkyttää mahdollisimman monelle vaikka sitten väkisin, ja ilmeisesti
Arcel (tuottajineen) on pelännyt niche-yleisön esiinmarssia. Mutta jos halutaan
tehdä kaksitoista-tusinassa-fantasiatoimintaleffa, jonka kohdeyleisönä on
teinit, ei siihen tarvita Stephen Kingin vuosikymmeniä rakentamaa magnum opusta,
jolla on enemmän tekemistä J.R.R. Tolkienin ja Sergio Leonen kuin Suzanne
Collinsin tai Veronica Rothin kanssa. Ei 4000+ sivuista tarinakokonaisuutta voi
saada sopimaan yhteen elokuvaan, ei mitenkään – kysykää vaikka Peter
Jacksonilta, joka teki noin tuhat sivua pitkästä trilogiasta kolme yli
kolmetuntista leffaa, ja hyvin tekikin – ja etenkin, kun Loppu-Maailman
kiikkuminen kuolleiden ja kuolevien välillä ei välity tai… No, mikään ei
välity. Ja vaikka mikään kirjan tärkeistä teemoista ei välittyisikään, elokuva
voisi silti olla hyvä, jos se olisi ronskisti ja tietoisesti oma
kokonaisuutensa joka on tehty hyvin. Minulle se(kin) olisi riittänyt,
uskollisen adaptaation sijaan. Eihän sitä ole tehty hyvin, vaan kirjasarjan
faneille elokuva tuntuu, jos ei kunnianloukkaukselta, niin ainakin
käsilämpimältä vittuilulta, ja kirjoista mitään tietämätön keskivertokatselija
voi sietää leffaa, kenties jopa pitääkin siitä, mutta veikkaisin leffasta
pitäneiden olleen melkoisena vähemmistönä loukattuihin faneihin nähden – onhan King
kuitenkin yksi maailman tunnetuimpia ja luetuimpia kirjailijoita.
IT, sen sijaan, ei
yritä tehdä kauhutarinasta teineille tarkoitettua toimintaleffaa, vaan pitää lähdemateriaalinsa
ytimen kasassa, muuttaen vain kosmeettisia yksityiskohtia. Esimerkiksi
padonrakennuksen muuttaminen uimahyppykisaksi ja polskutteluksi vedessä ei
muuta sitä, miksi kyseinen kohtaus on merkittävä: molemmissa Luuseriklubi syventää
ystävyytään yhteisen tekemisen kautta. Sama pätee Pennywisen
ilmestymistapoihin, jotka on pistetty täysremonttiin, mutta sekään ei muuta
alkuperäistä ideaa siitä, että Pennywise käyttää lasten omia pelkoja heitä
vastaan – kohtaukset toimivat pintatasolla hyvin kauhuelokuvan
pelottelukohtauksina, mutta myös näkemyksinä päähahmoihin: mitä kertoo se, että
Ritchie pelkää pellejä, vaikka on itse porukan pelle, ja niin edelleen?
Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että IT toimii elokuvana ja adaptaationa,
koska se käyttää alkuperäismateriaalia (eikä pelkästään kirjaa, vaan myös
vuoden 1990 TV-filmatisointia) ponnahduslautana ja kasvualustana, kun Musta torni näkee kirjat ylitettävänä
esteenä. Muotoillakseni ajatuksen toisin: IT
rakentaa elokuvana oman identiteettinsä lähdemateriaalin varaan, kun Musta torni repii lähdemateriaalin
palasiksi voidakseen rakentaa oman Frankensteinin hirviötä muistuttavan
identiteettinsä silvotuista jäänteistä. IT
työskentelee lähdemateriaalinsa kanssa, Musta
torni omaansa vastaan. Tietenkin on tyystin erilaista tehdä 4000 sivua
pitkästä tarinakokonaisuudesta yksi alle kaksituntinen elokuva kuin noin 1400
sivua pitkän tarinan puolikkaasta reilu kaksituntinen leffa, mutta juuri siinä
on nähtävissä toinen tärkeä huomio: hyvää elokuvaa (tai kirjaa tai levyä tai
mitään taidetta) ei voi tehdä ranskalaisilla viivoilla, listana siitä, mitä pitää
saada mahtumaan mukaan ja sitten vain ketjuttaen valikoidut jutut, vaan
tapahtumille, hahmoille ja teemoille pitää antaa aikaa kehittyä itsestään. IT antaa Luuseriklubin jäsenille
jokaiselle aikaa olla oma hahmonsa, mutta myös olla osa Luuseriklubia, antaen
hahmoille näin yhden sijasta useita identiteettejä ja persoonallisuuksia. Musta torni vaatii hahmojaan toimimaan
tietyllä tavalla, jotta päästäisiin seuraavaan kohtaukseen. Toisessa
tarinankerronta on orgaanista (ärsyttävä sana, mutta menköön) ja luontevaa, kun
toisessa pakotettua ja aivan saatanan väkinäistä.
Sivuutan tässä paljon asioita – esimerkiksi dialogin eroista
voisi puhua palstatolkulla, mutta lopulta sekin palaisi
orgaaninen/pakotettu-jaotteluun – mutta lopputulemana on, että IT on hyvä adaptaatio, yksi parhaista
Stephen King -filmatisoinneista, kun Musta
torni on yksi surkeimmista (ja kun ottaa huomioon millaista paskaa monet
King-filmatisoinnit ovat olleet…). Leffojen elokuvalliset ansiot korreloivat
hyvin niiden kykyä (tai sen puutetta) käyttää lähdemateriaaliaan, ja kaikesta
näkee, että IT on tehty rakkaudella,
kunnioituksella tai ainakin suurella ammattitaidolla, kun Musta torni ei moista kohtelua tekijöiltään ole saanut (vaikka Elba
tekeekin ihan hyvän roolisuorituksen). Menkää siis leffateattereihin katsomaan IT ja olkaa kanssani samaa tai toista
mieltä, mutta uskon melkein kaikkien yhtyvän näkemykseeni siitä, että IT on hyvä kauhuleffa.
Kommentit
Lähetä kommentti