Oli erinomainen ratkaisu lopettaa Jessie Burtonin The Miniaturist kesken, koska siten
saatoin tarttua Bea Uusman Naparetki.
Minun rakkaustarinani -kirjaan, jonka
lukukokemus on ollut sykähdyttävimpiä useaan kuukauteen. Odotukseni olivat
korkealla jo valmiiksi, kiitos lukuisten kehujen, mutta silti kirja yllätti
laadullaan. Uusma kirjoittaa hyvin ja kerrottu tarina on erittäin
mielenkiintoinen.
Naparetki kertoo
Uusmasta, joka innostuu 1990-luvun puolivälissä Andrée-retkikunnasta ja sen
mystisestä kohtalosta. Kirjassa käydään yksityiskohtaisesti läpi niin
retkikunnan vaiheet kuin Uusman tutkimusprosessin saamaat muodot. Kolmihenkinen
Andrée-retkikunta lähtee vuonna 1897 ylittämään pohjoisnapaa kuumailmapallolla,
tarkoituksena oleskella korissa viikkokaupalla, pudottaa poiju pohjoisnavalle
ja jatkaa siitä matkaa tuulten mukana kohti sivilisaatiota. Homma menee pieleen
jo nousussa, kun käytännössä kaikki laahausköydet irtoavat; ilmapallo vuotaa
kuin siivilä; mitään ei ole testattu etukäteen, ainakaan riittävästi, ammattitaitoisesta
valmistautumisesta puhumattakaan. Kukaan miehistä ei ole naparetkiekspertti.
Lopulta he kuolevat lyhyen ajan sisään Valkosaareksi nimetyllä maaläntillä eikä
kukaan tiedä, mikä oikeastaan miehet tappaa: Nils Strindberg on kuollut
(oletettavasti) ensin, sillä hänet on haudattu ja hänen omaisuuttaan on August
Salomon Andréen (retkikunnan johtajan) taskussa ja kolmas miekkonen (jonka
nimeä en osaa kirjoittaa oikein) nukkuu teltassa. Kolmikon ruumiit löydetään
kolmekymmentä vuotta myöhemmin ja mysteeri on kiehtonut siitä alkaen etenkin
ruotsalaisia; vertailukohdat vaikkapa Viiltäjä-Jackiin ja Bodomin järven
murhiin tulevat mieleen, vaikka kahdessa vertailukohdassa on todistettavasti
tapahtunut rikos, kun retkikunnan kohtalo on epäselvempi.
En kerro kirjan juonesta tämän enempää; melkein kaikki
edellisessä kappaleessa mainitsemani tulevat selville ensimmäisten sivujen
aikana. Sen sijaan keskityn enemmän Andrée-mysteeriin itseensä, koska se on
mielestäni likipitäen täydellinen mysteeri: yksityiskohtia löytyy (kolmikon
päiväkirjat ovat säilyneet), teorioita on heitelty laidasta laitaan (näin
jokainen voi valita oman suosikkinsa) ja lopullista vastausta ei ole
mahdollista löytää ilman aikakonetta tai kudosnäytteitä. Pelkästään se, että
kolme ihmistä on kuollut eikä kukaan tiedä miksi, ei ole riittävän vahva
mysteeri houkuttamaan ainakaan minua – ihmisiä kuolee jatkuvasti, etenkin
kirjallisuudessa – mutta juuri retkikunnan yksityiskohtien määrä on
ällistyttävä: heiltä jäi jäljelle päiväkirjoja, almanakkoja, valokuvia, satoja
kiloja varusteita ja kun leiriin kolmekymmentä vuotta myöhemmin saavutaan,
paikka on valokuvattu ja dokumentoitu huolellisesti. Kuka vain, joka on halukas
ja valmis paneutumaan yksityiskohtiin, voi yrittää kehittää oman teoriansa
siitä, mihin kolmikko kuolee. Itse pidän mielenkiintoisena huomiona sitä, että
Andrée, joka piti päiväkirjaa säntillisesti jokaisena päivänä matkan aikana,
lopettaa kesken arviolta päivää tai kahta ennen kuolemaansa: mitä
järkyttävää/yllättävää saarella on tapahtunut, että hänen muistiinpanojen
kirjoittaminen on loppunut niin äkisti – etenkin, kun ottaa huomioon, että
viimeisissä säilyneissä merkinnöissä sävy on suhteellisen optimistinen
(tilanteen huomioon ottaen)? Uusman antama selitys/teoria tuntuu uskottavalta,
mutta eiköhän sillekin ole skeptikkonsa.
Toinen osa kirjaa on se, jossa kerrotaan Uusman
pakkomielteenomaisesta tutkimuksesta. Hän soittelee vanhoihin
puhelinnumeroihin, jotka ovat yli sata vuotta aiemmin kuuluneet retkikunnan
jäsenille, haastattelee elossa olevia jälkeläisiä ja kaikkea muuta tarpeetonta.
Kirjaa lukiessa tulee mielikuva, että Uusma osaa kaiken kolmikon elämistä ulkoa
ja on obsessoitunut tietämään kaiken retkikunnasta ja sen osallistujista. Hän
jopa opettelee uuden ammatin voidakseen selittää mysteeriä paremmin. Tämä kuvaa
mielestäni, joskin äärimmäisessä muodossa, historiantutkimusprosessia, vaikka
en ole ollut itse yhtä maaninen omissa projekteissani.
Naparetki saa
vahvan suosituksen. Samalla myös kirjasta kiinnostuneille varoitus: hankkikaa
kovakantinen tai jättipokkaripainos kirjasta, sillä (lukemastani) pokkarista on
vähennetty kuvia, visuaalista ilmettä on karsittu ja kirja taitettu sopimaan
uuteen asuun. Pokkari on nautittava luettava tällaisenakin, mutta koska Uusma
on alun perin koulutukseltaan graafikko/kuvittaja, hänen alkuperäisellä
taitolla/graafisella ilmeellä on enemmän merkitystä kuin normaalin kirjan
suhteen.
Aloituskappale, joka on melkoinen mammutti:
Minä vihaan
palelemista. Joudun paniikkiin jo pelkästä ajatuksesta olla ilman käsineitä
tuulessa. Pakkasella pysyttelen mieluiten sisällä. Aiemmin minä olin kuvittaja.
Sitten kouluttauduin lääkäriksi. Minä ostan lämpimiä sukkia lapsilleni, jottei
heidänkään tarvitse palella. Lojun tuntitolkulla kylpyammeessa. Minä täytän
tiskikoneen. Minä en jaksa täyttää tiskikonetta. Minulla on bussikortti ja
ovikoodi ja kiinteäkorkoinen asuntolaina. Minulla on almanakka ja
lenkkisoittolista ja joka päivä – viidentoista vuoden ajan – olen kaivannut
autiolle saarelle, Pohjoisen jäämeren valkoiselle kaistaleelle. Saari on täysin
asumaton, ja sitä peittää jäätikkö, jonka reunat viettävät luotisuoraan alas
veteen, kuin kallioseinämät. Sitä tavataan kutsua saavuttamattomaksi saareksi,
sillä se on aina ajojäiden saartama. Kolme kertaa olen yrittänyt matkustaa
sinne, mutta joka kerta, kun olemme olleet melkein perillä, meidän on ollut
pakko kääntyä takaisin, sillä muuten alustamme olisi uhannut juuttuminen jäihin
ja joutuminen valtavien, mintunvihreiden jäälauttojen puhkomaksi. Saarella ei
kasva mikään, mutta kauimpana eteläkärjessä on kapea kivien peittämä ranta,
pieni mereen pistävä kieleke, jossa maa on paljas. Rannalla ei ole mitään, vain
kivimurskaa ja soraa, jokunen yksittäinen ajopuu, ja juuri tälle rannalle
haluan – ei, en halua, vaan minun on pakko päästä. (Suomentanut Petri
Stenman, pokkaripainos 2017, s.7.)
Kommentit
Lähetä kommentti