Jokunen kuukausi
takaperin kirjoitin blogitekstin Brandon Sandersonin
Mistborn-trilogian ensimmäisestä osasta, The Final Empirestä.
Tuossa tekstissä taisin mainita, että lukisin trilogian loppuun
varsin pikaisesti, mutta niin ne päivät, viikot ja kuukaudetkin
ovat menneet ja vierähtäneet, kiitos yksityiselämän muutosten ja
muuttojen. Yhtä kaikki, tänään aamulla sain trilogian luetuksi
loppuun, vihdoin. Pitkään (?) kestänyt luku-urakkani ei kuitenkaan
kerro täyttä totuutta siitä, miten tarkalleen luin nämä kolme
kirjaa, koska kaikkien prosessi seurasi hyvin samanlaista kaavaa:
nuiva alku, puolivälissä odottelua ja lopuksi intensiivinen
spurtti. Etenkin toinen ja kolmas kirja – The Well of Ascension ja
The Hero of Ages – junnasivat yöpöydälläni viikkokaupalla
sivujen 100 ja 200 välissä. Vastaavasti The Hero of Agesin reilusta
seitsemästäsadasta sivusta noin viisisataa sujahtivat kahteen
vuorokauteen.
Tarinallisesti
trilogian kahdesta jälkimmäisestä osasta ei voi puhua ilman, että
tulee samalla maininneeksi jotakin ensimmäisestä osasta.
Spoilerifobiaa potevat voivat siis suosiolla hypätä tekstin loppuun
ja lukea viimeisestä kappaleesta tiivistelmän mielipiteestäni.
Tästä eteenpäin paljastan häikäilemättömästi juonen ja
tarinan käänteitä.
The Final Empire oli
naiivi romaani, koska siinä oli teinihömppämäinen romanttinen
alajuoni sekä selkeä hyvikset vastaan pahikset -asetelma: oli hyvät
sankarit, jotka halusivat romahduttaa tuhatvuotisen valtakunnan ja
surmata sen jumalkeisarin, Lord Rulerin, joka oli tietenkin paha.
Mietin ensimmäisen kirjan lopuksi, että mihin sarja voi tästä
enää mennä, koska totta kai sankarit onnistuivat tehtävässään
ensimmäisen osan lopuksi. Mitä sitten? Paha ruhtinas on voitettu ja
kaksi paksua kirjaa oli vielä jäljellä – mitä ihmettä? Toinen
osa, The Well of Ascension, oli merkittävästi vähemmän naiivi
romaani, vaikka se taitaakin olla trilogian heikoin teos (joskin
marginaali on pieni): enää absoluuttista pahista ja häntä
vastustavia hyviksiä ei ole, ainakaan samassa mittakaavassa, vaikka
yhden selkeän pahishahmon luonnehdinta tekeekin hänestä
ihmishirviön. Kolmannessa osassa vastassa on taas selkeä pahis,
ultimaatinen paha, joka ei tunne armoa tai halua mitään muuta kuin
tuhota maailman. Juuri tähän petyin trilogiassa suhteessa eniten:
kaikki hahmot olivat lopulta joko hyviksiä tai pahiksia tai
pääpahiksen korruptoimia, vaikka potentiaalia moraalisesti
merkittävästi harmaampaan ratkaisuun olisi ollut.
Toisessa osassa
tarinan ydin on poliittinen kiista siitä, kuka tai mikä taho on
nouseva romahtaneen jumalkeisarin tilalle. Luonnollisesti pyrkyreitä
on monia ja tarinan sankareihin kuuluva Elend Venture pyrkii
parhaansa mukaan pystyttämään edustuksellisen demokratian
kaupunkiin, joka on toiminut despoottisen jumalkeisarin pääkaupunkina
tuhannen vuoden ajan. Toisen kirjan koukkuna, jonka tehtävänä
olisi vetää lukija läpi mittavan sivumäärän, on pääkaupungin
piiritys sekä poliittiset kiemurat, joille kriisitilanne
piiritettävät asettaa. Sankarijoukko on altavastaajina suurempien
ja epäinhimillisten armeijoiden puristuksessa, mutta lukijana olin
jatkuvasti varma siitä, että sankarit tulevat olemaan voittoisia
lopulta, jotenkin, koska genrekonventiot ovat vahvat. Toisen kirjan
paras oivallus, joka ansaitsee erityishuomiota, on aivan lopussa
tapahtuva ennustus-troopin kääntäminen päälaelleen: ennustus,
joka kertoo suuren sankarin saapumisesta hädän hetkellä,
osoittautuu suuremman pahuuden korruptoimaksi. Ennustus, jonka
toteuttamisella maailman piti pelastua, vapauttaa suuremman pahuuden
maailmaan, ja pelastamisen sijaan sysää koko maailman
lopunaikoihin.
Kolmas kirja
pyöriikin tämän suuremman pahuuden kukistamisen ja pysäyttämisen
ympärillä. Maailmassa on ollut aina kaksi voimaa, Preservation
(Säilyminen?) ja Ruin (Rappio?), jotka ovat tasavertaisia ja
vastakkaisia, yin ja yang. Preservation pyrkii säilyttämään ja
ylläpitämään status quon, Ruin pyrkii tuhoamaan. Koska voimat
ovat tasavertaisia, luonnossa vallitsee tasapaino – ja vain Ruinin
ja Preservationin yhdessä luoma ihminen on rikkonut tuon balanssin.
Molemmat voimat ovat välttämättömiä elämälle, mutta kummankaan
ei pitäisi olla puhtaasti paha tai puhtaasti hyvä. Ja juuri tähän
olin trilogian kokonaiskaaressa eniten pettynyt, koska mahdollisuus
vaikeisiin valintoihin ja moraaliseen harmauteen oli huomattava:
Ruinin ja Preservationin olemukset ovat pohjimmiltaan luonnonvoimia,
säilyttäviä ja tuhoavia, mutta silti heistä toinen on hyvä ja
toinen paha, eikä ole vaikea arvata kumpi on kumpi. Kaikki pahikset
osoittautuvat lopulta Ruinin korruptoimiksi ja harhauttamiksi, kun
kaikki hyvisten etujen mukainen on peräisin pohjimmiltaan
Preservationista. Miksi? Monet Mistbornin maailman ongelmista olivat
peräisin status quosta: jumalkeisarin valtakunta oli rakentunut
pysähtyneisyydelle, muuttumattomuudelle ja iäisyyden tavoittelulle
– ja tuo valtakunta on leimattu jo ensimmäisessä osassa pahaksi!
Hyvä on, kolmannessa kirjassa käy vähitellen selville, että
jumalkeisari ei ollut pohjimmiltaan paha (yksi päähahmoista jopa
kiittää häntä!), vaan Ruinin korruptoima, ja että hyvisten
toimet olivat myös Ruinin etujen mukaisia. Näistä jälkimmäinen
on helppo ymmärtää, koska ensimmäisessä kirjassa sankarijoukko
rikkoo vuosituhantisen status quon, mutta miksi tuo status quo oli
Ruinin edun mukaista? Tai, vastaavasti, miksi meidän, lukijoiden,
tulisi pitää muuttumattomuutta ja pysähtyneisyyttä – jonka
puolesta kaikki tarinan hyvikset kolmannessa kirjassa taistelevat –
hyvänä asiana, kun maailma, jossa kaikki tapahtuu, on niin ankea
paikkea? Mielestäni olisi ollut paljon kiinnostavampaa pohtia
muuttomatomuuden (eli täydellisen järjestyksen) sekä kaaoksen (eli
täydellisen anarkian) vastakkaisuutta ilman, että toinen olisi
selkeästi hyvä (tai ainakin hyviksen etujen mukainen) ja toinen
paha. Kirjaan olisi saatu mielestäni merkittävästi kiehtovampi
draaman dynamiikka, mikäli voimat todella olisivat olleet
tapahtumien aikaan tasavertaisia ja pyrkineet ajamaan omia etujaan
manipuloimalla ihmisiä – tämä olisi selittänyt mm. Yomenin
hahmomotiivin tehokkaasti. Mutta ei: sankarien pitää olla
altavastaajina, koska niin he ovat olleet kahdessa ensimmäisessäkin
osassa, ja ilmeisesti mitään muuta keinoa draaman tai jännitteen
rakentamiselle ei ole.
Kaikista
vuodatusmaisista kritiikeistäni huolimatta voin sanoa, että
Mistborn-trilogia kuuluu nykyfantasian parempaan tarjontaan. Sillä
on paljon ongelmia, mutta se on myös huolellisesti rakennettu
kokonaisuus, jonka maailma, hahmot ja tarina ovat riittävän
hiottuja ollakseen uskottavia mutta riittävän hiomattomia
jättääkseen lukijoiden mielikuvitukselle tilaa. Sarja saa,
kritiikkieni jälkeenkin, suositukseni, vaikka mistään uudesta
elämää mullistaneesta kokonaisuudesta ei olekaan kyse.
Kommentit
Lähetä kommentti