Yuval Noah Harari nousi monien tietoisuuteen kirjallaan Sapiens, jossa hän käy läpi koko
ihmiskunnan tarinan nykypäivään saakka. Uudessa kirjassaan Homo Deus, joka ilmestyy syksyllä suomeksi, Harari, kuten kirjan
alaotsikkokin tietään kertoa, pyrkii kirjoittamaan lyhyen historiikin
tulevaisuudelle. Sapiens on jäänyt
minulta lukematta, vaikka se hyllyssä odottaakin (sanapari ”lukemattomana
hyllyssä” tulee blogin lukijoille tutuksi todella nopeasti), koska lyhyellä
selailulla ja takakansitekstillä se on antanut minulle vaikutelman varsin
tyypillisestä todella suurten linjojen historiakirjasta, a’la McNeill &
MacNeillin Verkottunut ihmiskunta
(2003, suom. 2005) ja Jared Diamondin Tykit,
taudit ja teräs (1997, suom. 1998). Vastaavasti mitään tulevaisuuden historiikkia
en ole lukenut tai hankkinut, joten tokihan moisella premissillä varustettu
opus oli omittava.
Harari on todella vakuuttava kirjoittaja, jonka
argumentointi on historiallis-filosofista: periaatteessa hän kirjoittaa kuin
luonnontieteisiin vihkiytynyt yhteiskuntatieteilijä, mutta silti hän jatkuvasti
vetää vaikutteita ja huomioita historian ja ihmiskunnan kehityksen eri
vaiheista. Hän käyttää ihmiskunnan menneisyyttä todistusaineistonaan ja pohjana
selitysmalleilleen tulevaisuudesta, mutta silti pohdinta on enemmänkin
filosofista ja yhteiskunnallista ajattelua kuin tiukan tyylipuhdasta
historiankirjoitusta. Kenties tästä tulee hiukan sekava mielikuva siitä,
millainen kirja oikeastaan on, mutta luulen pointtini selkiytyvän lyhyellä
lainauksella (s. 442):
”Agriculture
accelerated demographic growth so the number of human processors rose sharply. Simultaneously,
agriculture enabled many more people to live together in close proximity,
thereby generating dense local networks that contained unprecedented numbers of
processors.”
Harari ei kirjoita lainauksessa sinänsä tarkkaa historiallista
kuvausta neoliittisesta vallankumouksesta, vaan hän käyttää neoliittista
vallankumousta selittämällä ja syventämällä pointtiaan elämästä ja yhteisöjen
muodostuksesta datankeruun apuvälineenä. Otin nämä virkkeet esimerkiksi, koska
ne ovat toisaalta äärettömän hyvin kirjoitettuja ja havainnollisia, mutta silti
varsin kaukana perinteisestä historiallisesta kerronnasta: harvapa kirjoittaja
olisi lähtenyt vertamaan ensimmäisiä maanviljelysyhteisöjä tietokoneisiin ja tehnyt
sen noin selkeästi ja helposti lähestyttävästi. Olisin voinut tietenkin ottaa
monia muitakin lainauksia kirjasta – neljästä ja puolestasadasta sivusta löytyy
matskua moneen huomioon – mutta en halua purkaa näitä kahta lausetta palasiin
analysoidakseni niitä kuoliaaksi, vaan osoittaakseni, että lyhyillä mutta
kuvainnollisilla virkkeillä Harari sanoo enemmän kuin kaltaiseni raapustelija
ylipitkillä ja harhailevilla lausehirviöillä. (Kyllä, tämä oli itseironiaa,
älkää hämmästelkö.)
Erinomaisen argumentoinnin lisäksi Homo Deus on todella provokatiivinen, sillä Harari haastaa tai
purkaa palasiinsa jokaisen hallitsevan maailmanselitysmallin, mutta etenkin
ihmiskeskeisen ”humanismiuskonnon” – eli ajatuksen siitä, että mikään ei ole
maailmassa pyhää paitsi ihminen itse. Hän ei sano, että ihminen ei olisi pyhä, mutta Harari esittää,
että tuo ajatus tulee joutumaan vaikean kriisin eteen seuraavan parin
vuosikymmenen aikana, kun tekoäly ja algoritmit kehittyvät; ajatus siitä, että
ihmisen sisällä on jokin jakamaton (”in-dividual”) minuus, jonka ääntä
kuuntelemalla voimme tehdä itsellemme parhaat ratkaisut, tulee jäämään
menneisyyteen, kun algoritmit tuntevat meidät itseämme paremmin. Kuten sanoin,
provokatiivista mutta hyvästä syystä, sillä tämänkaltaisista aiheista puhutaan
julkisuudessa aivan liian vähän, ainakin ilman foliohattuja. Silti minulle
kovimmin kolahti ajatus siitä, että jo ihmissielua ei ole (kuten tiede on
osoittanut), miten oikeutamme itsellemme ylivertaisuutemme muista eläimistä –
Harari antaa tähän dilemmaan vastauksen, mutta siitä huolimatta kuinka voimme
olettaa meidät älyllisesti (”laskentatehollisesti”) ylittävien tietokoneiden ja
algoritmien kohtelevan meitä yhtään sen paremmin kuin me olemme kohdelleet
eläimiä?
Suurin miinus Homo
Deusissa on se, ettei Harari käsittele juuri paskaakaan ilmastonmuutosta,
joka, let’s face it, tulee muuttamaan lähes koko maailman tulevalla
vuosisadalla. Hän ei sivuuta ilmastonmuutosta, vaan hän käsittelee sitä todella
vähän ja jotenkin jälkiajatuksenomaisesti. Syvällisempi puinti siihen,
millainen maailma tulee olemaan jos ilmastonmuutos etenee tällaista vauhtia ja
kuinka se vaikuttaa ihmisiin ja ihmisyyteen, olisi ollut erittäin
tervetullutta. Mutta muutoin Homo Deus
on kerrassaan hieno kirja, joka ei välttämättä ole mitään kevyttä ja kepeää
kesälukemista, mutta jonka ajatusten soisi silti patistavan ihmisiä ulos
henkisistä poteroistaan ja havainnoimaan nykymaailmaa uudessa valossa sekä,
tietenkin, pohtimaan tulevaisuutta ja sen muotoa. Lupaan jatkossa myös haukkua
kirjoja, joten siitä jotain täkyä tulevia blogitekstejä silmällä pitäen.
Kommentit
Lähetä kommentti