Siirry pääsisältöön

Margaret Atwood, The Handmaid's Tale

Olen hitusen jakomielitautinen Margaret Atwoodin The Handmaid’s Talen suhteen: toisaalta ymmärrän ja arvostan sitä suuresti, toisaalta en pidä siitä niin paljon kuin haluaisin. Tätä voi olla vaikea selittää, mutta yritetään kuitenkin; pahoittelen, jos jorinalla ei tunnu olevan ns. pointtia.

The Handmaid’s Tale julkaistiin 1980-luvulla, mutta on nyt ajankohtainen, kiitos tuoreen TV-sarjan, jota en ole itse vielä ehtinyt katsoa. Kirja on dystopiaromaani maailmasta, jossa osa naisista on alistettu/asetettu käytännössä käveleviksi kohduiksi, joiden tehtävänä on pysyä uskollisina heille osoitetuille isännille, seurata erittäin tarkkoja toimintaohjeita sekä, tietenkin, yhtyä isäntiensä kanssa ilottomasti lisääntymistarkoituksessa. Mielenkiintoista ja samalla haastavaa kirjassa on se, kuinka vähitellen ja rivien väleissä kaikki tämä kerrotaan – maailmanrakennus tapahtuu vihjauksilla ja suuntaviivan osoittamisella lukijalle, ei suoranaisella kädestä pitelyllä. Pidän ratkaisusta kovasti, koska se on tarinan sisäistesti uskottavampaa kuin päähahmon jatkuva toteaminen ”se-ja-se oli sellainen-ja-sellainen ja niin tehtiin koska-ja-koska”. Moni scifi-/fantasiaromaani sortuu yliselittelyyn, mikä on yksi syy Atwoodin romaanin erilaisuuden taustalla. Teokraattisesta, puritaanisesta ja äärettömän patriarkaalisesta maailmasta tulee paljon eläväisempi ja uskottavampi, kun asioita tapahtuu koska asioita tapahtuu, ei koska lukijalle pitää kertoa kuinka maailma toimii ja miksi ja miten asioita tapahtuu. (Olipahan sekava virke, mutta en keksi mitään muutakaan keinoa selittää tätä… en ainakaan nyt.)

Pidän tavasta, jolla maailma rakennetaan vähitellen, mutta kenties olen liian tottunut dystopiakirjallisuuden arkkityyppeihin, mutta olisin toivonut enemmän elämää tarinan nykyhetkessä, ei niinkään menneisyyden paapomisessa. Ja kyllä, tiedän tämän olevan ironista tullessaan historioitsijan suusta. The Handmaid’s Tale tuntuu jatkuvasti todella sirpaleiselta kertomukselta, jossa epäluotettava kertoja poukkoilee ajassa ja paikassa yltympäriinsä: nyt teen näin, mutta silloin joskus -80-luvulla asiat olivat noin ja ah, kun minulla oli aviomies ja… Onkohan tässäkään taas mitään tolkkua? Anyways, minua kiinnosti jatkuvasti enemmän tilanne, jossa päähahmo oli, kuin se, kuinka hän oli tuohon tilanteeseen päätynyt – etenkin takaumat -80-luvulle sekä koko Moira-sivujuoni tuntuivat irrelevanteilta. Tiedän, että etenkin kasaritakaumat on kirjoitettu, koska kirja ei ole ”vain” scifi-kirja, vaan erittäin poliittinen dystopiaromaani. (Toisaalta: koskapa dystopiaromaani ei olisi poliittinen?) Ongelmana tässä on se, että tuo politiikka vanhenee, ja vaikka meidän täytyy yhä valitettavasti keskustella yhteiskunnallisten mahdollisuuksien tasapäistämisestä sukupuolien välillä (koko ”feminazi-sovinatsi-asetelma” alkaa olla melkoista irvikuvankaltaista huutelua siitä, mistä oikeasti pitäisi keskustella*), tuo samainen keskustelu on muuttunut kuluneen noin kolmenkymmenen vuoden aikana. Tässä mielessä toinen, melkein neljäkymmentä vuotta vanhempi poliittinen dystopiaromaani, George Orwellin 1984, on kestänyt paremmin aikaa, vaikka sekin on kytköksissä omaan aikaansa.

Melkoista jorinaa. Pahoittelen. En taida olla tänään ihan terävimmilläni – toisaalta, huonot yöunet, kirjan kirjoittaminen ennen blogin puoleen siirtymistä ja stressi eivät välttämättä stimuloi kristallinkirkkaita ajatuksia ja argumentteja. Se, mitä yritin sanoa, on yksinkertaisuudessaan tämä: The Handmaid’s Tale on kiinnostava, mutta turhan paljon oman aikansa ja näkökulmansa vanki. Uskoisin, että tuo näkökulma tulisi paremmin esiin, jos se irrotettaisiin kokonaan romaanin syntyajasta riisumalla takaumat ja keskittymällä elämään dystopiassa, johon eri aikakausina elävät lukijat voisivat paremmin peilata omaa aikaansa ja elämäänsä.

Irtohuomio, jota en saanut sopimaan mihinkään: epiloginomainen loppu oli suosikkikohtaukseni koko kirjassa. En sano miksi, koska se olisi spoileri, mutta jos nähdään kasvotusten, voidaan jutella siitä.

Niin tai näin, The Handmaid’s Tale on hyvä kirja, sitä tuskin kukaan kieltää. Se on lohduton, synkkä ja provosoiva, mutta samalla hienosti kirjoitettu. Voisin nurista liiallisista kielikuvien käytöstä – yksi tai kaksi per ajatus voi toimia hyvin tehtynä, mutta kolme, neljä tai viisikin? – ja muutamista muista kohdista, mutta jääköön tekemättä. Sen sijaan suosittelen kirjaa taiteellisista dystopiaromaaneista kiinnostuneille, sekä myös niille, joita eivät scifi-/dystopiaromaani yleensä kiinnosta, koska The Handmaid’s Tale on varsin poliittinen ja edelleen ajankohtaiseen aiheeseen kantaaottava teos.

Tämä on ensimmäinen teksti, jonka päätän käsittelemäni kirjan aloitusvirkkeellä tai -kappaleella. Tästä on tarkoitus tulla tapa, joka auttaa mahdollisesti kirjasta kiinnostuneita innostumaan opuksesta entisestään tai ainakin saamaan jonkin ymmärryksen tarinan kerrontatavasta. Kaikki iskuvirheet ovat luonnollisesti omiani.

We slept in what had once been the gymnasium. The floor was of varnished wood, with stripes and circles painted on it, for the games that were formerly played there; the hoops for the basketball nets were still in place, though the nets were gone. A balcony ran around the room, for the spectators, and I thought I could smell, like faintly like an afterimage, the pungent scent of sweat, shot through with the sweet taint of chewing gum and perfume from the watching girls, felt-skirted as I knew from the pictures, later in mini-skirts, then pants, then in one earring, spiky green-streaked hair. Dances would have been held there; the music lingered, a palimpsest of unheard sound, style upon style, an undercurrent of drums, a forlorn wail, garlands made of tissue-paper flowers, cardboard devils, a revolving ball of mirrors, powdering the dancers with a snow of light. (Atwood, The Handmaid’s Tale. Penguin Vintage [pokkari]. S.13.)


*Tarkoitan tällä sitä, että keskustelun pitäisi mielestäni johtaa lopputulokseen, jossa henkilön/hahmon sukupuolella ei olisi merkitystä, ei siihen, että alleviivataan tuota sukupuolta. Esimerkiksi: vuoden 2016 Ghostbusters-elokuvan laatua tai sen puutetta ei pitäisi arvioida näyttelijöiden sukupuolten perusteella, vaan elokuvan itsensä laadun perusteella; sama uuden 13. Tohtorin kohdalla jne. Huoh. En mene tähän pidemmälti, koska pelkään puhuvani itseni taas sellaiseen pussiin, että oksat helvettiin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott