Juu, tiedän, tiedän, on kulunut jo melkoinen tovi
edellisestä blogitekstistä. On ollut kiireitä, ymmärräthän? Muuan isompi
Proggis on kalkkiviivoillaan ja olen käyttänyt lähes kaiken edes etäisesti
kelvollisen liikenevän aikani sen edistämiseksi, joten ns. arki- ja
hupilukeminen ovat kärsineet. Lisäksi olen viime aikoina lukenut huvikseni
aktiivisemmin toista, 800-sivuista historiallista romaania, joka ei ole kevyttä
metroluettavaa, ja koska aikaa lukemiselle on ollut liian vähän, tämä(kin)
näkyy blogin päivityshitaudessa. 500 & 1 -blogin tilanne on vielä karumpi…
huoh.
No, niin tai näin, kuulin kenties kuukausi, ehkä puolitoista
takaperin uunituoreesta historiallisesta tiedekirjasta, joka myi itsensä
minulle jo pelkällä otsikollaan: Historiantutkimuksen
etiikka. Okei, ei ehkä se kaikkein myyvin otsikko, mutta aihe, jota pidän
erittäin kiinnostavana sekä tärkeänä; tähän päälle vielä se, että kirjan
toimittajien joukossa on kaksi suuresti arvostamaani suomalaista tutkijaa sekä
kirjoittajien joukosta löytyy muita kovanluokan tutkijoita emeritusprofessori
Jorma Kalelaa myöten. Nyt kirja on sitten luettuna – tai, no, ainakin pääosin
luettuna – ja kiinnostavasta aiheestaan ja kovista tekijöistä huolimatta se oli
pettymys, koska aiheesta ei saatu kaikkea mahdollista irti.
Suurin ongelma, uskoisin, on kirjan rakentuminen artikkelien
varaan – samasta aiheesta saisi kerrassaan erinomaisen monografian, jossa
moraalifilosofiaan orientoitunut historioitsija pohtii historian etiikkaa, sen
tutkimusta ja tutkimusten vaikutusten eettisiä puolia kokonaisvaltaisesti.
Jotakin kuvaamani kaltaista toivoin Historiantutkimuksen
etiikalta, mutta kirja on liian paljon sitä, kuinka tutkijat kertovat
omista tutkimuksistaan ja länttäävät päälle ylimalkaista ja usein turhan
ympäripyöreää filosofista pohdintaa, joka on joko liian yleismaailmallista tai
liian spesifiä ollakseen hyödyllistä muille kuin samasta tai samankaltaisesta
aiheesta tutkimusta tekeville. Tulee fiilis, että artikkelit on kirjoitettu
mentaliteetilla: ”mä tutkin tämmöistä mun väikkärissä/proggiksessa ja siinä on
tämmöisiä mageita juttuja ja kai teitä nyt kiinnostaa tää mun aihe koska
kaikkiahan tää kiinnostaa ja ai niin sitä etiikkaakin piti pohtia perkele
sivumäärä loppuu…” Olisin toivonut, että kukin kirjoittaja olisi pureutunut
yksittäisiin eettisiin probleemiin ja punninnut niitä historiantutkimuksen
näkökulmasta, mielellään (omasta) tutkimuksesta esimerkkejä heittäen; nyt homma
on nurinkurin, ikään kuin esimerkit edellä ja probleemia heitellen.
Inhottaa kirjoittaa näin negatiivisesti, koska kirjan aihe
on hyvä ja tärkeä ja ei Historiantutkimuksen
etiikka ole niin heikko artikkelikokoelma kuin annan tässä ymmärtää, mutta
olin silti pettynyt kirjaan. Tämä, epäilemättä, johtui omista
ennakko-odotuksistani ja -toiveistani. Joukkoon mahtui muutama hyvä artikkeli,
muutama erinomainen tietolaatikko sekä loistava Reima Välimäen artikkeli inkvisition
tutkimisen eettisistä probleemoista. Välimäen artikkelin erinomaisuus johtuu
epäilemättä osin siitä, että omat (tutkimus?)intressini ovat lähellä Välimäen
aihetta, mutta tämä ei yksistään riitä vastaukseksi: mielestäni Välimäki
onnistuu kulkemaan yksityiskohtaisuuden ja yleismaailmallisuuden välisellä
narulla paljon paremmin kuin muut kirjoittajat. Hän antaa suoria ja selkeästi
ilmaistuja eettisiä probleemakohtia, joita inkvisition (yms.) tutkijoiden
tulisi pohtia työskennellessään.
Historiantutkimuksen
etiikka on ihan selvästi tarkoitettu historianammattilaisille tai vähintään
maisterivaiheen opiskelijoille, ja takakannessa mainostettava soveltuvuus sukututkijoille
liittynee lähinnä tietolaatikkoihin. Sukututkijoita tai
ei-historianammattilaisia aliarvioimatta en jaksa uskoa, että kovin moni
kiinnostuu palavasti kuinka Suomen romanien historiikin syntyprosessi kulki tai
usein toistettu lähteiden moniäänisyyden esille tuomisen hienosyisistä
ongelmista ja implikaatioista. Ongelmistaan (jotka, kuten mainittua,
luultavasti ovat vain ennakkoasenteeni ja -odotusteni syytä) huolimatta kirjaa
voi suositella historiantutkimuksen (painotus sanalla tutkimus) moraalifilosofisemmasta pähkäilystä… tai jos satut
olemaan todella innostunut jostakin kirjan artikkelin aiheesta.
Koska kirja on artikkelikokoelma, ensimmäistä kappaletta ei
tarvinne kirjoittaa alle.
Kommentit
Lähetä kommentti