Äänikirjat ovat mahtava formaatti, jonka olen laiminlyönyt
viime aikoina. Yhdessä välissä minulla oli aina äänikirja kesken, mutta nyt
niiden kuunteleminen on jäänyt kokonaan, koska päätin, että jos kerran tätä
musakriitikkojuttua haluaa uskottavasti tehdä, pitää musiikkia kuunnella
paljon. Tulin kuitenkin noin kuukausi takaperin siihen lopputulemaan, että
musaa tulee kyllä kuunneltua ihan kelvollisia määriä, vaikka joka kuukausi
irrottaisikin parikymmentä tuntia äänikirjan kuunteluun. Siispä aloitin Audiblen
kokeilukuukauden, joka tarkoittaa käytännössä yhtä ilmaista äänikirjaa, ja
laajasta valikoimasta nappasin Joe Hillin uusimman teoksen, Strange Weather. Ensimmäisten tuntien
myötä muistin äänikirjojen hienouden, mutta en aio kirjoittaa enempää tähän
tekstiin äänikirjoista, koska haluan myös jorista jotakin kuuntelemastani
kirjasta.
Strange Weather on
neljästä pienoisromaanista koostuva temaattinen kokonaisuus, jonka punaisena
lankana toimivat (eriskummalliset?) säätilat ja -ilmiöt. Kuulostaa ehkä jonkun
mielestä hiukan hönöltä, mutta pääosin ratkaisu toimii ihan kelvollisesti,
koska tarinat ovat oikeasti jotakin muuta kuin sääpäiväkirjaa. Mutta koska
tarinoita on neljä ja koska ne on kirjoittanut erittäin epätasainen kirjailija,
suurin skaala tarinoissa ei ole temaattinen tai tyylillinen, vaan laadullinen.
Ensimmäinen tarina, Snapshot,
on oikeastaan juuri sellainen kuin Hilliltä sopiikin olettaa: outoa, jopa
maagista tavanomaiseen jännäriin sekoittava, ja mikstuuraan on heitetty mukaan
myös hieman rautalangasta väännetty vertauskuvallisuus. Päähahmon naapurinrouva
sairastaa Alzheimeriä, naapurustossa ajelee ympäriinsä ukko, joka ottaa
valokuvia ihmisistä ja pyyhkii heidän muistojaan, ja jos joku ei ole vielä
huomannut mihin tämä menee, Hollywood on tehnyt viimeiset kymmenen vuotta
elokuvia sinua varten. Hill kirjoittaa hyvin ja koska tarinan mitta ja skaala
on paljon rajatumpi kuin miehen parin edellisen kirjan kohdalla, kokonaisuus
pysyy parhaiten kasassa sitten erinomaisten Sarvien.
Silti, kuitenkin, tarina ei oikein tahdo loppua, vaan lopetuksia on enemmän
kuin viimeisessä Taru sormusten herrasta
-leffassa. Kaikkinensa, kuitenkin, parasta Hilliä melkein kymmeneen vuoteen.
Myös kakkostarina Loaded
on pirullisen oivallinen ja vielä Snapshotia
parempi, vaikka/koska tarinaan ei ole tarvinnut sekoittaa yliluonnollista
elementtiä. Kuten on – toivottavasti – tullut selville, minua eivät
yliluonnolliset elementit tarinankerronnassa haittaa, vaan pikemminkin
päinvastoin, mutta jostakin syystä Hill onnistuu rakentamaan kiinnostavimman
tarinansa joko totaalioutouden (miehen varhaiset novellit tulevat mieleen) tai
minimalistisen/olemattoman outouden (Sarvet
ja Loaded) varaan. Päälle kun
läntätään ajankohtainen ja tärkeä sanoma Yhdysvaltojen aselainsäädännöstä, niin
ai että, kyllä kelpaa. Lisäksi, ainoana kokoelman tarinoista, Loaded loppuu juuri oikeaan aikaan,
kohtaan ja virkkeeseen.
Aloft olisi
varmaan muuten ihan hyvä tarina, mutta sen vertauskuvallisuus on aivan liian
väkinäistä ja jos joku ei sitä tajua… No, en toista samaa vittuilua/vitsailua
uudelleen. Päähahmo loikkaa laskuvarjohypyn, mätkähtää pilvelle, joka toteuttaa
hänen unelmansa hemaisevan frendin kuksimisesta, ja alas pitäisi jotenkin
päästä. Premissi on ihan ok, mutta maun tarinaan vei ”ihan pikkiriikkisen”
rautalankaisen vertauskuvallisuuden lisäksi se, että ihmismieltä luotaava
pilvimassa ei ole omaperäinen idea, vaan Stanislaw Lemin Solaris tekee saman paremmin… ja sisältää myös rakkaustarinan. Aloftin kuuntelin pätkittäin, koska minua
ärsytti niin suunnattomasti tarinan lähes plagioinninomainen pohjavire.
Viimeinen tarina, Rain,
lähtee hyvin joehillmäisestä premissistä – neulasateesta – mutta sortuu lähes
välittömästi toiseen joehillmäisyyteen eli päämäärättömyyteen. Tarinassa on enemmän
kuin vähän yhteistä Hillin uusimman romaanin, The Firemanin, kanssa ja jälkisanoissaan hän mainitsee, että
tarkoituksena onkin ollut parodioida omaa tyyliään, mutta hyvää tarinaa hän ei
siitä saa aikaan. Katastrofi tuntuu vuoroin liian kaukaiselta ja heti perään
liian alleviivatulta; lisäksi päähahmon motivaatiossa on vain vähän järkeä,
eikä loppupaljastus tunnu kuin hätäiseltä ”kyllä mulla täällä oikea mysteerikin
oli” -ratkaisulta. Tarinasta olisi saanut paljon kiinnostavamman, mielestäni,
jos päähahmo olisi pysynyt yhdessä talossa/huoneistossa koko tarinan ajan,
olisi joutunut keksimään selviytymiskeinoja vähistä varoista, jumiin jääneiden
välille olisi syntynyt konflikteja… Parasta tarinassa on se, ettei Hill
paisuttanut sitä 700+ sivua kattavaksi romaaniksi.
Puolet hyviä, puolet huonoja – kuinka erinomainen kuvaus
Hillin urasta tähän saakka. Onnistuessaan Hill on erinomainen (kuten kaksi
ensimmäistä tarinaa osoittavat), mutta kun maalitaulun ohi mennään,
lopputuloksena on hyvin kirjoitettua mutta päämäärätöntä tarinankerrontaa.
Lisäksi muutamassa tarinassa (niissä paremmissa) koko sää-aspekti on aavistuksen
väkisin mukaan ängetty, kun taas kahdessa myöhemmässä kirjaimellinen tulkinta
lentävästä lauseesta – molempi pahempi, siis.
Alkukappaletta en laita, koska kirjassa on neljä alkua.
Kommentit
Lähetä kommentti