Ensimmäisessä tuotantokatsaustekstissä vilkaisimme Stephen
Kingin kauhuromaaneja. Vaikka mielestäni King on tehnyt parhaat kirjansa
hänelle ”tavallisten” kauhukirjojen ulkopuolella, hänet muistetaan paremmin
kauhukirjailijana. Nyt, kuitenkin, tehdään mulkaisu hänen muuhun tuotantoonsa.
Kuten ensimmäiselläkin kerralla, listattujen kirjojen perässä on X-merkki, mikäli
olen lukenut kyseisen teoksen; toisin kuin aiemmin, olen jakanut kirjat
kategorioihin helpottamaan hahmottamista ja tietyistä kirjaryppäistä puhumista.
Ensimmäisen tekstin jälkeen kuulin kommentteja, että voisin avata enemmän
kirjojen teemoja, tarinoita tai taustoja, mutta se ei ole pointtini: en halua
kertaa liikaa kirjoista, vaan osoittaa aloittelevan diggarin oikeaan suuntaan.
Kokonaisvaltaisempi essee Kingin urasta olisi mitaltaan enemmän kuin
blogitekstiformaatti antaa myöten… ja harvapa sitä jaksaisi lukea, kun
saivartelen siitä-ja-siitä kirjasta, jota harva on edes lukenut ja vielä
harvempi välittää.
MUSTA TORNI
1982 – MT 1:
Revolverimies / The Gunslinger [X]
1987 – MT 2:
Kolme korttia pakasta / The Drawing of the Three [X]
1991 – MT 3:
Joutomaa / The Wasteland [X]
1997 – MT 4:
Velho / Wizard and Glass [X]
2003 – MT 5:
Callan sudet / Wolves of Calla [X]
2004 – MT
6: Susannan laulu / Song of Susannah [X]
2004 – MT 7:
Musta torni / The Dark Tower [X]
2012 – MY 4,5:
Tuulen avain / The Wind Through the Keyhole [X]
MUU FANTASIA YMS.
1984 – Talismaani / The Talisman (Peter Straubin kanssa) [X]
1987 –
Lohikäärmeen silmät / The Eyes of the Dragon [X]
1996 – Kuoleman käytävä / The Green Mile [ ]
2001 – Pimeyden talo / Black House (Peter Straubin kanssa) [
]
2011 – 11/22/63 [X]
NOVELLIKOKOELMAT
1978 – Yön äänet / Night Shift [X]
1982 – Kauhun vuodenajat / Different Seasons [ ]
1985 – Ennen aamunkoittoa & Jälkeen keskiyön / Skeleton
Crew [X/ ]
1990 –
Sydänyö / Four Past Midnight [ ]
1993 –
Painajaisia ja unikuvia (1 & 2) / Nightmares & Dreamscapes [ ]
1999 –
Pedon sydän / Hearts in Atlantis [X]
2002 – Maantievirus matkalla pohjoiseen / Everything’s
Eventual [X]
2008 – Auringonlaskun jälkeen / Just After Sunset [X]
2010 – Pimeä yö, tähdetön taivas / Full Dark, No Stars [X]
2015 – The Bazaar
of Bad Dreams [X]
EI-YLILUONNOLLISTA
1987 – Piina/Misery [X]
1991 – Tarpeellista tavaraa / Needful Things [ ]
1992 –
Julma leikki / Gerald’s Game [ ]
1992 – Doloreksen
tunnustus / Dolores Clairborne [ ]
2005 – The Colorado
Kid [ ]
2006 –
Liseyn tarina / Lisey’s Storey [ ]
2013 –
Tervetuloa Joylandiin / Joyland [X]
2014 –
Mersumies / Mr. Mercedes (Bill Hodges 1) [X]
2015 –
Etsivä löytää / Finders Keepers (Bill Hodges 2) [X]
2016 –
Viimeinen vartio / End of Watch (Bill Hodges 3) [X]
RICHARD BACHMAN -KIRJAT
1977 – Raivo/Rage [ ]
1979 –
Pitkä marssi / The Long Walk [ ]
1981 –
Vimma/Roadwork [ ]
1982 –
Juokse tai kuole / The Running Man [ ]
1984 – Kirous/Thinner
[ ]
1996 –
Teloittajat / The Regulators [ ]
2007 –
Blaze [ ]
TIETOKIRJAT
1982 –
Danse Macabre [X]
1988 – Nightmares
in the Sky [ ]
2000 –
Kirjoittamisesta / On Writing [X]
2002 –
Secret Windows [ ]
2005 –
Faithful [ ]
Melkoinen litania – olisi ehkä pitänyt jakaa kolmanteen
tekstiin, mutta päätin jättää kaiken tähän yhteen paikkaan, koska olen lukenut
suhteellisen vähän näistä “epätavallisemmista” (vaikka taitavat olla,
määrällisesti, Kingin tuotannon enemmistö) kirjoista. Uskon, että tämä
jättiläismäinen bibliografia näyttää perehtymättömälle painajaismaiselta
sekasotkulta, mutta toivottavasti tämän tekstin päätteeksi mielenkiinto on
herännyt tai, ainakin, jokin näkemys siitä, mistä aloittaa, jos mielenkiinto
myöhemmin herää.
Tuotannon pääpiirteet
Kuten kauhukirjoista puhuttaessa tuli mainittua, King on
epätasainen kirjailija, mikä tuskin on sattumaa, kiitos miekkosen älyttömän
kirjoitus- ja julkaisutahdin. Se, että hän toistaa maneereitaan, pitää vain
hyväksyä ja oppia elämään sen kanssa. Ei-kauhukirjoissa maneerisuus on
toisinaan paremmin piilossa, joskus framilla, mutta silti rönsyillessään
tyypillisen stephenkingkauhun ulkopuolelle, Kingin tuotannon parhaat ja
huonoimmat puolet näyttäytyvät entistä parempina tai entistä huonompina.
Esimerkiksi yliluonnollisuudesta riisutut romaanit ovat erittäin sekalainen
seurakunta, vaikka lukeneisuuteni niiden saralta onkin vajavainen: siinä missä Piina/Misery (1987) on kerrassaan
erinomainen trilleri, uusi Bill Hodges -dekkaritrilogia alkaa keskinkertaisesti
ja huononee osa osalta, kunnes viimeinen osa Viimeinen vartio / End of Watch (2016) on todella kömpelö,
väkinäinen ja vielä rikkoo trilogian tunnelman täysin, tuoden mukaan
arkkityypillistä ja huonoa/tarpeetonta yliluonnollisuutta mukaan.
Kauhukirjojen kohdalla mainitsemani uran kolmijako klassikoihin,
paskoihin ja renessanssiin pitää yhä paikkansa, mutta huonommin: esimerkiksi parhaat
Musta torni -kirjat on kirjoitettu
rappiokauden aikana. Samanlaista yksioikoista nyrkkisääntöä, jonka
ensimmäisessä tekstissä mainitsin, ei voi ei-kauhukirjojen kohdalla löytää,
koska ne eivät ole ”Stephen King -romaani AD [lisää ilmestymisvuosi]” -tyylisiä
saman kaavan toistamisia. Parhaana esimerkkinä mainittakoon (toistamiseen) Musta torni, joka on pitkän osan Kingin
uraa kattava kokonaisuus, jonka tasonotkahdukset eivät rinnastu ajallisesti
muun uran tasonotkelmiin.
Richard Bachman -kirjat olisi kenties pitänyt liittää
kauhukirjallisuustekstin oheen, koska ne ovat tyyliltään sitä tavanomaisempaa
Kingiä, mutta koska A) en tunne niitä kovin hyvin ja B) en halunnut niiden
sekoittavan varsinaista pointtiani tuossa tekstissä Kingin uran kolmesta kaudesta,
jätin ne tähän tekstiin. Olen yrittänyt lukea useita eri Bachman-salanimellä
julkaistuja kirjoja, mutta ne ovat aina tuntuneet kaikilla väärillä tavoilla
maneeriselta Kingiltä, mikä on vauhdittanut niiden heittämistä takaisin hyllyyn
tai palauttamista kirjastoon.
Parhaat kirjat?
Mielestäni Kingin paras tarinakokonaisuus on joko
aikamatkustustarina 11/22/63 (2011)
tai fantasia-scifi-western -magnum opus eli Musta
torni -sarja. Näiden ja aiemmin ensimmäisessä tekstissä mainittujen
kauhukirjojen ohella kenties jopa kaikkein paras yksittäinen kirja Kingiltä on
kirjoitusopas/elämänkerta Kirjoittamisesta
/ On Writing (2000). Suoralta kädeltä
voin sanoa, että kaikki nämä kolme ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia
kaikille Kingin (tai omasta) kirjoittamisesta kiinnostuneille.
11/22/63, pyöreästi
tuhat sivua kattava aikamatka 1950- ja -60-lukujen taitteeseen, jossa yritetään
estää John F. Kennedyn salamurha kirjan nimenä toimivana päivämääränä, ei sisällä
ainuttakaan turhaa sivua. Musta torni
kattaa kahdeksan kirjaa, joista vain kaksi ovat muuta kuin täyttä timanttia:
jälkikäteen (2012) kirjoitettu osa 4,5 (eli Tuulen
avain / The Wind Through the Keyhole) on tarpeeton ja sarjan avaava Revolverimies / The Gunslinger (1982) on
alun perin rakennettu muutamasta novellista ja se näkyy; heikon alun (Revolverimies on onneksi myös sarjan
lyhyin osa, n. 200 sivua) jälkeen jokainen kirja on edeltäjäänsä parempi ja
omat suosikkiosani ovat 4 ja 7, kenties hieman epätavanomaisesti (monet pitävät
kolmosta parhaana). Voisin jorista viikkotolkulla Musta torni -kirjoista, mutta kuvatessani sitä (koska kyseessä on
yksi, erittäin tiukka tarinakokonaisuus) Sergio Leonen spagettiwesternien,
Tolkienin fantasian ja maailmojenväliseen matkustukseen keskittyvän scifin
yhdistelmäksi, olen niin lähellä asian ydintä kuin on mahdollista – älkääkä katsoko
leffaa, koska se A) on perseestä, B) missaa kirjojen pointin ja C) on perseestä.
Kirjoittamisesta on paras yksittäinen
Kingin kirja, mutta ei välttämättä kaikille, koska vaikka kirjoittamista
harrastamaton henkilö saa siitä irti erinomaisen elämänkerran, kirjan
pihviosuus on kirjoitusopas, jonka toimivuuden/inspiroivuuden todisteena on
esim. minä. Kun tuskailin eniten orastavan kirjoitusharrastukseni kanssa, luin Kirjoittamisesta ja löysin sieltä paljon
hyvin vinkkejä, ideoita ja ratkaisujakin, mistä tulen olemaan Kingille
ikuisesti kiitollinen.
Jos nämä kolme ovat Kingin ei-kauhukirjojen heittämältä
paras anti, joukkoon mahtuu myös muita onnistuneita tarinoita ja kirjoja.
Esimerkiksi novellikokoelmat ovat järjestäen (kokonaisuuksina) tasalaatuisempia
kuin Kingin (kauhu)romaanit, vaikka (koska ne ovat novellikokoelmia)
tasovuoristorata on melkoinen. Jos lukemistani novellikokoelmista joku pitäisi
nostaa muiden yläpuolelle, sen täytyisi olla ensimmäinen, Yön äänet / Night Shift (1979), jonka pääosin kauhutarinat ovat
riittävän lyhyitä, yksinkertaisia ja toimiva ollakseen juuri sitä, mitä kauhunovelleilta
voikin odottaa ja toivoa. Novelleissa on nähtävissä, ihan yhtä lailla kuin
Kingin kauhuromaaneissa, maneerisuutta ja samojen kikkojen ylikäyttöä, mutta niitä
voi suositella varauksettomammin.
Mistä aloittaa?
Haluaisin sanoa Mustan
tornin, mutta se ei olisi oikein. Musta
torni on parasta Kingiä, epäilemättä, mutta se ei antaisi parasta
mahdollista kuvaa herran ei-kauhukirjoja tuntemattomalle… Tehdään näin: jos
olet lukenut jo Kingin maneerisimpia kauhukirjoja, ota Musta torni, siedä ensimmäisen osan kömpelyys ja jos kolmannen osan
aikana et ole tarinajunassa (hauskahko sanavalinta, jos on lukenut
kirjasarjan), siirry muualle. Jos et kuitenkaan ole lukenut Kingiä mutta
harrastat kirjoittamista, vastaus on helppo: Kirjoittamisesta. Jos et ole lukenut Kingiä etkä harrasta
kirjoittamista, suosittelisin joko novellikokoelmaa (esim. Yön äänet tai Maantievirus
matkalla pohjoiseen / Everything’s Eventual) tai puoliunohdettua joskin
mittavaa mestariteosta 11/22/63.
Mitä välttää?
Bachman-kirjoja nyt ainakin. Monet niistä ovat alun perin
Kingin 1970-luvun alkupuolella kirjoittamia ja julkaisematta jääneitä kirjoja,
joita ei voi hyvällä huumorintajullakaan pitää Kingin merkkiteoksina tai edes
keskinkertaisina. (Tämä siis ainuttakaan loppuun lukematta.) Karttaminen ei ole
haitaksi Bill Hodges -trilogian kohdalla, kiitos sarjan laskevan tasokäyrän.
Samoin kiinnostavan premissin omaava Liseyn
tarina / Lisey’s Story (2006) ei lähde millään käyntiin ja luovutin noin
viidenkymmenen sivun jälkeen.
Villikortti
Talismaani / The
Talisman (1984) ei ole tuntematon kirja, mutta sen kytkös Musta torni -saagaan ja kiinnostava fantasiaa
ja maagista realismia yhdistelevä maailma tekevät siitä lukemisen arvoisen,
joskin vaikean suositeltavan. Kokeilun arvoinen on myös dekkarifiban omaava,
lähes young adult -tarinamainen Tervetuloa
Joylandiin / Joyland (2013), joka on paljon parempi edustaja Kingin tyylille
kuin Bill Hodges -trilogia. Oikein villinä villikorttina heitän myös Lohikäärmeen silmät / The Eyes of the Dragon
(1987), joka on siis satumainen fantasiatarina, joka syntyi Kingin tyttärelleen
Naomille (yksi hyviksistä tarinassa on nimeltään Naomi) kertomasta iltasadusta.
Kommentit
Lähetä kommentti