Nuorille suunnatut kirjat eli YA-romaanit eivät ole
kiinnostaneet minua pitkään aikaan, ja totuuden nimeen olen viime aikoina
kyllästynyt niihin yhä enemmän, kun kaikki uudet spefi-kirjat tuntuvat olevan
nuorille suunnattuja teoksia. (Joo, voihan niitä aikuisetkin lukea, mutta
monesti YA-leima tuntuu toimivan tekosyynä huonolle proosalle.) Jo nuorena,
jolloin olisin ollut vastaavien kirjojen kohdeyleisöä, halusin lukea mieluummin
”oikeita aikuisten kirjoja” – tämä käytännössä tarkoitti, että luin Ilkka
Remeksen aikuisille tarkoitettuja ”jännäreitä”, en niitä nuorille suunnattuja
ja, oletettavasti, ihan yhtä huonosti kirjoitettuja vastineita. Arvostan toki
suuresti työtä, jota YA-kirjailijat tekevät saadakseen nuoret innostumaan lukemisesta
ja kirjoista, mutta oman mielenkiintoni em. kirjoja kohtaan on jossakin nollan
paikkeilla. Siksi onkin hieman yllättävää, ainakin minulle, että luin Ernest
Clinen Ready Player Onen, joka on
varsin tyypillinen YA-kirja, mutta jossa on myös muita avuja; merkittävimpiä
ulkokirjallisista avuista lienevät, että olen kuullut kehuja kirjalle suunnasta
jos toisesta ja että siitä on tulossa Steven Spielbergin ohjaama filmatisointi.
Ready Player One
kertoo kahdeksantoistavuotiaasta pojasta (eli kohdeyleisönä ovat n. 15-16
vuotiaat, mikäli YA-kirjojen yleislogiikka pätee), joka asuu 2040-luvulla
slummissa ja hänen ainoa pakopaikkansa on OASIS,
virtuaalitodellisuus-MMO-pelimaailma. OASISin alkuperäinen ohjelmoija ja
kehittäjä – toinen heistä, ainakin – on kuollut ja jättänyt jälkeensä Easter
Eggin, jonka löytäjä perii hänen miljardien omaisuutensa sekä koko OASISin.
Easter Egg, mikäli joku ei tunne, on termi videopeleihin kätketylle
salaisuudelle, jonka löytäminen on yleisesti ottaen vaikeaa ja vaatii usein
erittäin yksityiskohtaisten askelmerkkien seuraamista tismalleen – tämä on vain
yksi loputtomista videopeli-/nörttikulttuurivaikutteista, joita Cline on
upottanut kirjaansa. OASISin perustajan on jättänyt vihjeitä hänen Easter Eggin
löytämiseksi, mutta viisi vuotta on kulunut eikä kukaan tiedä ensimmäisen
(kolmesta) avaimen sijaintia; varmaa on vain, että 1980-luvun nörttikulttuuri
ja ikivanhat videopelit liittyvät jotenkin mysteeriin. Päähahmo onnistuu
pääsemään ensimmäiseksi käsin ensimmäiseen avaimeen ja jahti kiihtyy ja… Se
tavallinen Indiana Jones -juoni, periaatteessa, mutta natsien/neukkujen sijalla
suuryritys.
Clinen proosa on kelvollista, mutta dialogi on ajoittain
aivan sietämätöntä. Etenkin päähahmon ja hänen ihastuksensa välinen keskustelu
on monesti piinallista luettavaa, sillä ei kukaan oikeasti puhu niin. Mutta
muutoin kirjoitus on ihan riittävän hyvää ja monien videopeli-/miljöökuvausten
proosa on suorastaan erinomaista: vaikka ei olisi pelannut Joustia tai muita kirjassa mainittuja pelejä, lukija ymmärtää mitä
tapahtuu milloinkin. Tarinateknisesti kirjaan mahtuu useita
ei-ihan-niin-oivallisia kohtauksia – esimeriksi päähahmon omaaman
OASIS-konsolin ja arkirutiinin kuvaaminen melkein kymmenen sivun verran on ihan
tarpeetonta ja tylsääkin vielä – ja kömpelöitä ratkaisuja, mutta kliseet ja
ennalta-arvattavat ratkaisut tuntuivat aina tietoisilta ja pilke silmäkulmassa
kirjoitetuilta. Etenkin lopun (ensimmäinen…) deus ex machina on hönö, mutta
toisaalta se on toteutettu niin kirjaimellisesti, että pakkohan sille on
naurahtaa.
Juuri siinä, mielestäni, on Ready Player Onen hienous: se ei ole monesti kovin hyvin
kirjoitettu, se on ennalta-arvattavampi kuin aamukahvi ja kliseepoliisi on
ottanut Clinen tutkintavankeuteen, mutta se oli (käytännössä) aina hauskaa
luettavaa, viihdyttävää nörttikulttuuripastissia. Se muistutti minua niistä
kirjoista, joita lukemalla itse innostuin joskus lukemisesta, koska
suorasukaisessa tarinassa oli paljon läpensä tavanomaisia elementtejä, että
kuka vain, tietyn nörttiysasteen sisällä, voi vaivattomasti sulahtaa tarinaan
mukaan ja antaa sen toimia pienenä eskapistisena kanavana. Vaikka minulle
kirjallisuus ei ole eskapismia, ymmärrän monien lukevan kirjoja juuri siihen
tarkoitukseen, enkä muista pitkähköön aikaan törmänneeni kirjaan, joka olisi
antanut yhtä oivallisen väylän todellisuuspakoon kuin todellisuuspaosta kertova
Ready Player One.
Aloituskappale:
Everybody my age remembers where they were and
what they were doing when they first heard about the contest. I was sitting in
my hideout watching cartoons when the news bulletin broke in on my video feed,
announcing that James Halliday had died during the night. (Pokkaripainos, s.1.)
Kommentit
Lähetä kommentti