Elinikäinen nobelistiurakkani jatkuu turkkilaisen Orhan
Pamukin muodossa. Toki olen hänen olemassaolostaan ollut tietoinen jo
pidempään, mutta etenkin vuoden 2017 (?) Helsinki Lit -tapahtuman yhteydessä
markkinointiviidakkorumpu alkoi paukuttaa jokaisessa sometorvessa Pamukin
nimeä, sillä hän oli tulossa paikalle ja hän oli Hieno Kirjailija, jonka yksi
vanhempi kirja (Lumi) oli jälleen
ajankohtainen, kiitos Turkin poliittisen tilanteen. Minulla on Lumi hyllyssä, mutta minulla on myös
toinen Pamuk, äskettäin pokkariksi ilmestynyt, jo 1990-luvulla kirjoitettu Nimeni on Punainen, jonka valikoin
luettavaksi puhtaasti sillä perusteella, että sitä on duunissa valikoimassa,
joten osaan näin, toivon, myydä kirjaa paremmin.
Nimeni on Punainen
on hyvä kirja, siitä ei pääse mihinkään, mutta sen lukeminen tuntui yleensä
enemmän työltä kuin huvilta. Proosa on hyvää ja koukeroista (eli hyvää, hah-ha)
ja tarina, vaikka onkin periaatteessa murhamysteeri, omaa ulottuvuuksia
samoissa määrin kuin Umberto Econ Ruusun
nimi – juurikin Ruusun nimi tulee
mieleeni Nimeni on Punaisen tyylistä
ja kerronnasta, joskin sillä erolla, että Econ romaani sijoittuu kristikunnan
alueelle ja 1300-luvulle (mikäli muistini pelittää) ja Pamukin romaani
Istanbuliin 1500- ja 1600-lukujen taitteessa. Lukemiseni oli hidasta ja ajoin
vaivalloista – olin lähellä lopettaa kirjan lukemisen parikin kertaa, mutta
toisinaan taistellen itseni kanssa pakotin jatkamaan – vaikka en oikein tiedä
miksi; oli syy mikä tahansa, se oli enemmän minusta kuin kirjasta kiinni.
Uskon, että Nimeni on Punainen on
sellainen kirja, jonka lukeminen oli pakkopullaa, mutta joka vähitellen
kehittyy mielessäni hienoksi romaaniksi, merkittävästi lukukokemustani
paremmaksi.
Romaanin keskiössä on kuvanmaalaus ja neljän entisen
oppipojan (”miniatyristin”) välinen rakkaus-kateus-suhde. Virallisesti ja
ateljeen toimintatapojen mukaan he käyttävät vanhoja perinteisiä idästä
perittyjä tekniikoita ja periaatteita, mutta silti koko nelikko osallistuu
uudenlaisten kuvien, ”frankkilaisten” (=eurooppalaisten) realistisemman
taidesuuntauksen mukaisen kirjan kuvittamiseen. Kirjan mielenkiintoisin kysymys
oli juurikin uudenlaisen taiteen ja perinteiden kunnioittamisen välinen
ristiriita sekä taiteenfilosofinen kysymyksenasettelu: onko, toisaalta,
oikeampaa vain apinoida ikiaikaisia suuruuksia ja häivyttää taiteilijan minuus
taideteoksesta, riisua tyyli pois ja ylpeillä kyvyllä seurailla menneiden
aikojen ratkaisuja liki-täydellisesti? Entä taide itsessään – onko sen
tarkoitus kuvata vain sitä, mitä ihminen itse näkee edessään ja näin ylistää
väliaikaista ja turhamaista, turmeltuvaakin, lihaa, vai pitäisikö taiteella
pyrkiä katsomaan kauemmas, pääsemään lähemmäs Platonin ideaopin mukaisia
jumalallisia ideoiden lähdettä eli Jumalaa? Kysymys saattaa vaikuttaa monista
oudolta ja tyhmältäkin, mutta mielestäni sitä käsitellään romaanin mittaan
erittäin moniulotteisella mutta ei alleviivaavalla tavalla, ja kaikki
tarkkaavaiset lukijat takuulla jäävät pohtimaan taiteen todellisia
tarkoitusperiä ja luonnetta. Tämä taidefilosofia tietenkin menee myös
metatasolle siinä mielessä, että monet myytit ja vanhat tarinat, joiden
kertaamiseen käytetään romaanissa hirmuinen määrä sivuja, korreloivat enemmän
tai vähemmän kaikki avainkohtauksiin ja teemoihin kirjassa.
Toisinaan inhosin Nimeni
on Punaisen lukemista, koska se oli hidas ja tyyliltään kankea, sillä
hahmojen puhetyylit ovat niin muodollisia ja se, mitä sanottiin, jäi retoristen
keinojen alle. Mutta kaikki tuo, kaikki kankeus ja retorisuus, luovat samaan
aikaan mielenkiintoista ajan- ja maailmankuvaa, johon on samaan aikaan vaikea
että helppo upota. Omista tuskailuistani huolimatta aion suositella Nimeni on Punaista, mutta sillä
varauksella, että lukija ei odota liian suoraviivasta tai yksioikoista
murhamysteeriä; jo yksistään kertojaäänien moninaisuus tekee kokonaisuudesta
varomattomalle vaikean hahmotettavan.
Aloituskappale Tuula Kojon suomentamana:
Minä olen kuollut,
olen kalmo ja virun kaivon pohjalla. Viimeiset henkäykseni vedin jo kauan
sitten, sydämeni ei ole lyönyt enää aikoihin, mutta vain se riivattu joka minut
tappoi tietää mitä minulle tapahtui. Se halvatun ryökäle kuunteli hengitystäni
ja tunnusteli pulssiani varmistaakseen että oli todella saanut minut hengiltä,
sitten hän potkaisi minua kylkeen, raahasi minut kaivolle ja heitti alas. Hän
oli hakannut kivellä kalloani joka ruhjoutui kun putosin kaivoon; kasvoni,
otsani ja poskeni rusentuivat muotopuoliksi; luuni murtuivat, suuni täytti
verellä. (S. 11, pokkaripainos.)
Kommentit
Lähetä kommentti