Siirry pääsisältöön

Sofi Oksanen, Norma


Yhdestä pettymyksestä toiseen, sellaista marssiahan tämä elämä on, eikö niin? Sofi Oksanen -haasteeni saapuu päätökseensä tältä erää Norman muodossa. Jos Oksasen muut kirjat kuin Puhdistus jakavat mielipiteitä, Norma ei jaa näkemyksiä: kaikki tuntuvat olevan samalla viivalla siitä, että Norma on heikko kirja, jopa suorastaan surkea. Niin usein kuin yritänkin olla vastarannan kiiski tai, anglistisemmin, Paholaisen puolestapuhuja, joudun olemaan samaa mieltä valtavirran kanssa Normasta, joka kisaa Oksasen heikoimman kirjan tittelistä yhdessä Baby Janen kanssa.

Norman ongelma ei ole se, että se on tyylilajiltaan maagista realismia – monet lukijat ovat ampuneet kirjan luultavasti alas jo pelkästään tämän takia, mutta minä en välitä kirjojen genreistä, jos tarinat on rakennettu hyvin ja proosa on kohdillaan. Maaginen realismi on lajina vaikea, koska siinä järjetön (eli arkijärjellä selittämätön) pitää saada kiinteäksi osaksi tarinaa ja tuntumaan loogiselta, erottamattomalta osalta tarinaa, mutta silti kirjassa on oltava muutakin kuin absurdistista tajunnanvirtaa. Yleensä maaginen realismi vaatii myös lukijalta paljon, koska monia asioita jätetään sanomatta tai vain implikoidaan: esimerkiksi Salman Rushdielta lukemani pari kirjaa (etenkin kohuttu Saatanalliset säkeet) ovat heittäneet sellaista kierrepalloa, että oksat pois. Normassa on maaginen elementti – nimikkohahmon hiusten poikkeuksellinen kasvu – ja sen ympärille on rakennettu koherentin laidoilla poukkoileva juoni, kuten pitääkin. Jos Norman hiukset vain kasvaisivat paljon ja (puhumatta juonesta liikoja, koska joku saattaa haluta tsekata kirjan kaikista haukuista huolimatta) niihin liittyvät bisneskuviot olisivat kirjan punainen lanka, kirja voisi olla hyvän rajamailla. Mutta kun mukaan heitetään muita maagisia tai ainakin mahdollisesti spekulatiivisia elementtejä ja kun hiuskauppa ei olekaan pelkästään hiuskauppaa ja silti hiuskaupalla tehdään pitkää penniä ja…

Norma kärsii samasta ongelmasta kuin eilen käsittelemäni Kingien Sleeping Beauties: se ei keskity yhteen ydinpointtiin, vaan ylimääräisten juonielementtien lisäämisellä on (oletettavasti, tietenkin) yritetty kompensoida alkuperäisen pointin heikkouksia. Esimerkiksi toinen päähahmo vaikutti turhalta lisältä, joka on tehty vain, koska moniäänisyys on ollut Oksasen kirjoissa niin merkittävä osa kerrontaa – vähät siitä, että koko puolikas juonesta vaikuttaa tarpeettomalta. Normassa jokainen uusi juonenkäänne vie tarinaa absurdistisempaan suuntaan ja kun hahmoilla on liian monimutkaisia ja lukijalle vieraita suunnitelmia, lukijan on vaikea pysyä perässä tarinan suunnasta. Oksasen kirjoihin kuuluu hahmojen epäluottamus toisia hahmoja ja heitä ympäröivää maailmaa kohtaan – Neuvosto-Viroon sijoittuvissa kirjoissa tuo paranoia on ymmärrettävämpää, mutta kun aletaan puhua kansainvälisen hiuskaupan mystisistä ympyröistä… Ei kai tukan ympärillä ole monimiljoonista mafiabisnestä? Mainitsin pari tekstiä takaperin kirjoitusohjeesta, että jos haluat rikkoa arkijärjen vaatimuksia tarinassasi, tee se vain yhdessä aspektissa, koska jos tarinassa on useampia järjettömiä elementtejä, se muuttuu lukijalle dadaistiseksi, puhtaaksi siansaksaksi. Normassa on liikaa liian yllättäviä ja suoraan outoja elementtejä, jotta lukija saisi kunnon otteen tarinan maailmasta.

Proosa on Oksasella, aina ja edelleen, erinomaista, mutta valitettavasti tarina on kömpelö. Kenties missasin jonkun valtaisan vihjeen, mutta luentani Normasta on se, että se on väkinäisesti toteutettu feministinen romaani maagisen realismin keinoin; fokuksessa on naisten alistaminen, jos nyt ei suora orjuuttaminen, koska kuten kirjan avainkatkelmassa sanotaan, ”se joka hallitsee hiuksia, hallitsee naisia” (s.208). Tätä luentaa tukee myös kirjan toinen pääteema ja -ongelma, jonka jääköön sanomatta – kirjan lukeneet tietänevät mitä tarkoitan.

Norma on huono kirja, ei siitä oikein mihinkään pääse. Se ei ole niin huono kuin Sleeping Beauties, koska ainakaan se ei ole 800 sivua pitkä, mutta Oksasen tuotannossa se on selvästi heikointa antia. Paljon kertoo myös se, että Puhdistus ja Kun kyyhkyset katosivat ­-romaanien lukemisen jälkeen olisin halunnut välittömästi aloittaa ne uudelleen, koska sitten osaisin bongata monia vihjeistä ja teemoista paremmin – Norman loppuun saaminen oli pelkästään helpotus. Sopii toivoa, että Oksasen seuraava romaani (koska sitten ilmestyykään) saa minut innostumaan tätä enemmän.

Aloituskappale:
Jos kaikki menee hyvin, voimme elokuussa keskittyä hyvään ruokaan ja hyvään uneen, hoitoihin ja lepoon. Nostamme maljan tulevaisuudellesi, jossa sinä saat kaiken sen mistä et ole uskaltanut haaveilla. Silloin työsi on tehty eikä uuden elämäsi hinta minua lain. (s.6)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott