Siirry pääsisältöön

Nathan Hill, The Nix


Kuten varmaan kaikki blogia hetkeä pidempään seuranneet tietävät, nautin suuresti amerikkalaisesta nyky(korkea)kirjallisuudesta, niin vähän kuin moisista leimoista pidänkin. Philip Roth, Paul Auster ja kumppanit ovat nykyään vakituisia nimiä lukulistani kärkisijoilla, mutta minulla on silti vielä useita aukkoja sivistyksessäni – nimellisesti, John Irving ja Jonathan Franzen. Irvingiä yritin lukea jossakin välissä, mutta suomennos oli niin heikko, että se jäi ensisivuilla kesken; Franzen on täysin pimennossa, enkä taida edes omistaa ainuttakaan hänen romaaneistaan (järkyttävää, tiedän). Päätin – tavallaan – korjata tilanteen lukemalla toistuvasti etenkin Franzeniin verratun Nathan Hillin esikoisromaanin The Nix, jonka 700 ylittävä sivumäärä lykkäsi pitkään kirjan lukemista, mutta nyt eepos on kahlattu läpi ja, yllättäen tasan ei ketään, pidin kirjasta, vaikka siinä olikin merkittäviä ongelmia.

The Nix kertoo Samuelista, jonka reilut 20 vuotta kateissa ollut äiti ilmaantuu hänen elämäänsä uutisten kautta: äiti on heitellyt kiviä tai soraa presidenttiehdokasta päin ja häntä syytetään nyt terrorismista tai salamurhanyrityksestä tai molemmista. Samuelilla on muutoinkin ns. vaikeaa elämässään – motivaation puute töissä, jumissa vuosikymmenen ollut kirjaprojekti, onneton rakkauselämä, videopeliaddiktio – ja saadakseen selvyyttä itsestään ja elämästään (sekä välttääkseen oikeuteen joutumisen), hän aloittaa uuden kirjan kirjoittamisen – ja, kuinka ollakaan, kirja kertoo hänen äidistään ja sen tehtävänä on maalata äidistä demoninen kuva äärivasemmistolaisena terroristina. Noin puolet kirjasta kulkee tarinan nykyhetkessä eli vuonna 2011, loput joko Samuelin lapsuudessa (1988) tai, monien mielestä ikimuistettavimmin, äidin nuoruudessa (1968).

The Nix on hyvä kirja, siitä ei pääse mihinkään, ja Hill kirjoittaa hienosti. Erityisiä onnistumisia kirjassa olivat Samuelin nuoruuskuvaus (eli vuoden 1988 tapahtumat) – aluksi olin skeptinen sen toimivuudesta, mutta kirjan viimeistelyn jälkeen juuri niiden lukujen päämäärätietoinen kiireettömyys jäivät elävästi mieleeni – sekä Samuelin pelikaverista Pwnagesta kertova loppupuolen luku. Pwnagesta on parikin lukua kirjan varrella, mutta niistä viimeinen, kirjan viimeisen 200 sivun sisällä oleva kahden virkkeen mittainen luku ansaitsee hatunnoston kaltaiseltani pitkien virkkeiden diggarilta. Kyllä, tuo kyseinen luku on noin kymmenen sivua pitkä ja siinä on, kuten sanottua, kaksi virkettä, joista toinen on noin viisi sanaa pitkä. Virkkeistä pidempi ei ole täyttä tajunnanvirtaa, mikäli joku sitä epäilee, vaan Hill käyttää sen varrella välimerkkejä suhteellisen monipuolisesti. En aloittanut täyttä kirjallista analyysia kyseisestä virkkeestä – koska siihen menisi ikä, terveys ja järki – mutta veikkaan, että jos sen purkaisi täysin palasiinsa, se olisi kieliopillisesti oikein, tai ainakin melkein.

Kirjassa oli silti yksi iso miinus: siinä oli liikaa juonta, liian monta käännettä ja liian monta paljastusta. En tarkoita tällä sitä, että kirja oli liian monimutkainen – koska sitä se lopulta ei ole – vaan, että etenkin loppu on sellaista twistien vyörytystä, että aloin jo kyllästyä tykitykseen. Lisäksi, mielestäni kuvaukset äidin elämästä vuonna 1968 eivät olleet kertaakaan kovin kiinnostavia ja monet sen rakentamista jännitteistä (jääköön tarkemmin mainitsematta, mutta se, joka liittyy erääseen sarjakuvahahmoon) ratkeavat tarinan nykyhetkessä kuin itsestään. Hill on kirjoittanut kirjaa kymmenen vuotta ja se näkyy: tavaraa on ahdettu mukaan ilman, että ne lopulta edes palvelisivat kertomusta. Esimerkiksi Pwnage ja koko ”World of Elfscape” (myönnän naurahtaneeni, kun luin MMORPG:n nimen ensimmäistä kertaa) -alajuoni olivat varsin kosmeettisia; ilmeisesti ne olivat Hillille henkilökohtaisesti tärkeitä teemoja, mutta nyt ne jäivät turhan irrallisiksi. Juonen ongelmien ratkaisuiksi olisin ehdottanut fokusoitumista esimerkiksi äiti-poika-dilemmaan nimenomaan Samuelin näkökulmasta ja rajoittaen aikatasoilla hyppelyn pelkästään vuosiin 1988 ja 2011 – näin, uskon, kirjasta olisi saanut leikattua turhaa temaattista harhailua ja parisataa viihdyttävää mutta ylimääräistä sivua. Äidin paljastukset olisivat ratkenneet näiden aikatasojen sisällä, tarvitsematta mittavia takaumia. Ymmärrän toki, mitä Hill hakee pitkillä takaumilla – äiti-Fayen rinnastamista toisaalta Samueliin ja toisaalta Samuelin oppilaaseen Lauraan, sekä kirjan läpi kulkeviin teemoihin vanhempi-lapsi-suhteesta, lasten niskoihin nakattavista odotuksista ja niissä epäonnistumisen pelosta – mutta uskon, että kirjaa olisi voinut tai pitänyt virtaviivaistaa melkoisesti.

Kitinöistä huolimatta The Nix oli oivallinen kirja, jonka luin suhteellisen intensiivisesti, etenkin kun ottaa huomioon mittavan sivumäärän. Kriittisemmällä hiomisella siitä olisi voinut saada vieläkin paremman, melkein mestariteoksen, mutta tällaisenakin sen on erittäin lupaava esikoisteos. Jää nähtäväksi tarvitseeko Hill seuraavan romaanin tekemiseen myöskin kymmenen vuotta – toivottavasti ei.

Aloituskappale:
If Samuel had known his mother was leaving, he might have paid more attention. He might have listened more carefully to her, observed her more closely, written certain crucials down. Maybe he could have acted differently, spoken differently, been a different person. (s. 3)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott