Olen jo pidemmän tovin ajan ollut kyllästynyt toista maailmansotaa
ja holokaustia käsitteleviin historiaesityksiin, sillä harva niistä tuntuu tarjoavan
muuta kuin spesifiä triviaa (joukkojen liikkeitä jne.), sensaatiohakuista
kauhistelua tai vanhakantaisista tulkinnoista kumpuavaa
sankarimyyttirakennusta. Viime aikoina olen kuitenkin löytänyt joitakin aiheita
ja kirjoja, jotka ovat sivunneet erityisesti holokaustia ja ne eivät ole olleet
mitään yllä mainituista; esimerkiksi Deborah Lipstadtin Denying the Holocaust ei ollut niinkään holokaustin historiaa kuin
holokaustin kieltämisen historiaa, joka tulee samalla sivistäneeksi holokaustin
yksityiskohdista. Päätin, että kun tässä kuitenkin historian parissa tulee
puuhasteltua, voisin yhtä hyvin ottaa holokaustin historiaa paremmin haltuun ja
mielellään tavalla, joka ei olisi sensaatiohakuista kauhistelua. Päädyin kuuntelemaan
äänikirjana Timothy Snyderin Black Earthin,
joka lupaa alaotsikossaan käsittelevänsä holokaustia sekä historiana että
varoituksena. Snyder on kirjoittajana kiinnostava, koska hän ei pelkää käyttää
historiaa apunaan ottaessaan (poliittisesti) kantaa – hänen uusin kirjansa Tyranniasta on juurikin historiaa hyödyntävä
poliittinen pamfletti ja varsin pätevän oloinen sellainen (en ole lukenut,
mutta selaillut) ja Black Earthin
viimeinen luku toimii varoituksena tulevaisuudella, sillä holokausti voi
tapahtua uudelleen, jossakin toisessa muodossa mutta samoista syistä.
Black Earth on
tarjonnut minulle kaksi ajatusta, joihin en ole törmännyt muualla: 1) juutalaiset
(ja muut holokaustin uhrit) olivat suurimmassa vaarassa alueilla, joissa valtiorakennelmat
oli tuhottu kahdesti; 2) juutalaisten (ja muiden) auttaminen oli irrationaalista
toimintaa. Kertaan alla omalla (vajavaisella) ymmärryksellä pointtien
pääkohdat.
Juutalaisilta riistettiin kansalaisuus, minkä takia heidän murhaamiseltaan
poistui viimeisetkin pidikkeet. Suurin osa juutalaisista ei ollut Saksan kansalaisia
tai edes kotoisin Saksan alueelta, vaan idempää, etenkin Puolasta. Puola, kuten
monet tietänevätkin jo, oli syntynyt uudestaan ensimmäisen maailmansodan
jälkeen, jaettu kahtia vuonna 1939 Saksan ja Neuvostoliiton kesken ja lopulta
kokonaan valloitettu Saksalle ”elintilaksi” vuonna 1941. Kun Neuvostoliitto
valtasi Puolan itäosat, se tuhosi Puolan valtion, koska Neuvostoliitossa ei ole
valtioita vaan yksi internationaali, ylikansallinen valtio; tuhotessaan valtiorakennelman,
vanhan järjestyksen aikana rahaa omanneet tahot joutuivat gulageille tai
vähintäänkin hylkiöasemaan… ja monet noista parempituloisista kapitalisteista
(pankkiirit, kauppiaat jne.) olivat juutalaisia. Neuvostoliitto halusi
valtiottoman tilan, jossa proletariaatti nousisi porvareita vastaan ja tekisi
kaikista tasa-arvoisia (joskin toisista tasa-arvoisempia) – Natsi-Saksa halusi
pitkälti samaa, mutta toisesta syystä, sillä natsit eivät välittäneet yhteiskuntaluokista,
vaan roduista. Natsit halusivat rajoittamatonta rotusotaa, koska he tiesivät
voittavansa sen, koska koko ajatusmaailma rakentui tuon voittovarmuuden varaan.
Vuoden 1941 myötä neuvostovaltakoneisto tuhottiin ja jo asemastaan riisutut ja kansalaisuutensa
(koska, jos natseja ja kommareita oli uskominen, Puolan valtiota ei ollut
koskaan ollutkaan, joten Puolan kansalaisuus oli tyhjä sanapari) menettäneet
juutalaiset olivat irtolaistoa, valtiottomia. Tämä ”valtioton vyöhyke”, kuten
Snyder sitä kutsuu, kattaa paljon Puolaa laajemman alueen ja juuri tuolla
alueella holokausti oli tuhoisimmallaan. Maissa, joissa valtiokoneistoa ei
tuhottu kuin kerran jos ollenkaan, juutalaiset olivat paremmassa turvassa:
Snyderin käyttämä vertaus on Saksan miehittämän Tanskan (käytännössä kaikki
juutalaiset selvisivät) ja Viron (käytännössä kaikki juutalaiset kuolivat)
välillä, ja erottavana tekijänä oli juurikin kansalaisuuden omaaminen ja sen
tuoma suoja.
Auttamisen irrationaalisuus on provosoiva ajatus, mutta kun
mietitään historian toimijoita, ihmisiä omassa ajassaan, he eivät tienneet Saksan
häviävän lopullisesti vuonna 1945. Tavalliset ei-juutalaiset ihmiset
vaaransivat henkensä määräämättömän pituiseksi ajaksi auttaakseen juutalaisia,
joita he eivät tunteneet ennen sotaa, eikä heillä ollut mitään järjellä
perusteltavaa syytä toiminnalleen. Järkevää olisi ollut olla vaarantamatta omaa
henkeä ja ilmiantaa kaikki mahdolliset juutalaiset, koska ilmiannoilla oli
mahdollista saavuttaa materiaalisia etuja. Auttamisella ihmiset eivät vain
vaarantaneet itsensä, vaan kaikki läheisensä, ja tuo vaarantaminen ei ollut pelkästään
”sotilaallisen rohkeuden” (Snyderin termi, vapaasti suomennettuna ja
mukailtuna) osoituksia, vaan pieniä eleitä, kuten vaikkapa sanomalehden
ostamista piiloteltujen juutalaisten viihdykkeeksi. Monet pelastajista ja
suojelijoista toimivat perin juurin irrationaalisesti ja epäitsekkäästi, ”ihmisyyden”
tai vieraanvaraisuuden vuoksi; järkiperäisemmät yksilöt toimivat toisin.
Black Earth on
mainio kirja, mutta se on myös uuvuttavan pitkä. Okei, se on tutkimus ja tutkimuksen
pitääkin olla perusteellinen, mutta olen varma, että sitä voisi tiivistää vielä
melkoisesti melkein viidestäsadasta sivusta alaspäin. Kärsivälliselle lukijalle
se on kuitenkin antoisa ja, monesti, karmivaa luettavaa olematta kuitenkaan
sensaatiohakuinen saarnaus; se provosoi ja pakottaa lukijan tarkastelemaan
itseään ja aikaansa kriittisemmin. Aivan kuten hyvän historian pitääkin.
Aloituskappale jää translitteroimatta, koska aika on
rajallista ja jaksaminen vielä rajallisempaa.
Kommentit
Lähetä kommentti