Alan ilmeisesti olla jonkinlaisessa puolipaniikkimoodissa
Stephen King -fanitukseni kanssa. Sana ”fanitus” taitaa olla hieman liian
vahva, koska jos jotakin kirjailijaa todella fanitan, en tiedä onko se enää
kyseinen mainelainen herra, mutta koska olen lukenut niin laajalti Kingiä ja
koska luen näemmä yhä, kenties tottumuksesta, kaikki hänen uudetkin kirjansa,
en tiedä mitään muutakaan sanaa kuvaamaan asennettani. Kuten blogia seuranneet
tietävät, pari edellistä Kingin kirjaa ovat olleet susipaskoja: End of Watch sössi Bill Hodges
-trilogian tuomalla huonon yliluonnollisen elementin mukaan ja Sleeping Beauties oli fokusoimaton,
ylipitkä sekasotku, joka olisi suosiolla saanut jäädä tekemättä. Kun King
ilmoitti uuden kirjan, The Outsiderin,
ilmestyvän vain noin puolivuotta edellisen kirjan jälkeen ja olevan
tyylillisesti lähellä Bill Hodges -trilogiaa, en ollut innoissani. Siitä
huolimatta otin sen äänikirjaksi kuunteluun ja, uskoo ken tahtoo, se palautti
hieman uskoani Kingin tekemistä kohtaan.
The Outsider ei
ole erinomainen kirja, enkä tiedä onko se edes hyvä kirja, mutta se on
riittävän kelvollinen kahden totaalipaskan opuksen jälkeen, että en enää
samalla tavalla häpeä myöntää lukeneeni lähes kaikki Kingin kirjoittamat (tai
ainakin hänen nimissään kirjoitetut, koska epäilen miekkosen takana olevan läjä
haamukirjoittajia) teokset. Tyylillisesti se on erittäin uskollinen nyky-Kingin
tyylille: paljon fokalisoituja hahmoja, kiinnostava peruspremissi ja näennäistä
syväluotausta amerikkalaiseen pikkukaupunkielämään. Tällä kertaa tyyli
muistuttaa, kuten mainittua, Bill Hodges -trilogiaa, sillä fokuksessa on rikos
ja sitä selvittelevät huonosti yhteensopivat, ajoittain karikatyyrimäiset mitat
saavat arkkityyppihahmot. Kaikki tämä on tuttua aiemmin Kingiä lukeneille enkä
aio väittää, että The Outsider tekee
mitään uutta tai edes Kingin bibliografian sisällä oivaltavaa, mutta siitä
huolimatta viihdyin sen parissa merkittävästi paremmin kuin kahden edellisen
kanssa yhteensä.
Käsittelen juonta seuraavassa tekstikappaleessa, joten jos
haluat välttää kaikki spoilerinkaltaiset, loikkaa sen yli.
The Outsiderin
riittävän kiinnostava premissi on seuraava: raaka murha, jonka murhaaja on
ollut kahdessa paikassa samaan aikaan. Murhaajalla on erittäin vahva alibi ja
sormenjälkitodisteita, että hän ei ollut lähelläkään murhapaikkaa rikoksen
tekohetkellä. Vastaavasti rikospaikka on täynnä DNA- ja sormenjälkitodisteita
sekä luotettavia silminnäkijähavaintoja. Kyseessä on täydellinen paradoksi:
murhaaja on todistettavasti ollut kahdessa paikassa samaan aikaan eikä
kumpaakaan henkilöä voi epäillä maskeeratuksi avustajaksi. Todistusaineisto
puolesta ja vastaan on täydellinen, kun kriminologian näkökulmasta asiaa
tarkastelee. Jo varhaisesta vaiheesta lukijaa johdatellaan siihen suuntaan,
että mukana on mahdollisesti yliluonnollinen elementti – tai sitten todella,
ovela, paljon Agatha Christien rakennelmia mielikuvituksekkaampi, juoni – ja
juuri sen takia se on paremmin suunniteltu ja rakennettu kuin Bill Hodges
-trilogia, joka veti hatusta yliluonnollisen elementin aivan liian myöhään ja
kömpelösti. Bill Hodges -trilogiasta tulikin mieleen: The Outsiderin vertaaminen tuohon tarinakokonaisuuteen on varsin
tarpeellista, koska yksi aiemman trilogian päähahmoista liittyy mukaan The Outsiderin päähahmokatraaseen.
Ratkaisu tuntuu liian fanipalvelukselta, mutta menköön, en jaksa repiä peli- ja
lepohousujani sen takia.
The Outsider on ihan ok. Sen vertaaminen Kingin
parhaisiin kirjoihin on vääryys, mutta kun sen sijoittaa bibliografian
luokattomuuteen 2010-luvun puolivälistä alkane, se tuntuu freesiltä. Eihän se
freesiä ole nähnytkään – kaikki ratkaisut pystyy ennustamaan satoja sivuja
ennen – mutta jos on tottunut pettymään nyky-Kingin kanssa, The Outsider on vain lievä pettymys ja
se tuntuu tasonnostolta.
Alkukappale jää kirjoittamatta, koska luin kirjan
äänikirjamuodossa enkä totisesti tärvää aikaani litterointiin.
Kommentit
Lähetä kommentti