Bob Dylan on kiistanalainen ja kiehtova hahmo nykykulttuurissa,
sillä vaikka hänen ansioitaan runoilijana, muusikkona ja lyyrikkona tuskin
kukaan edes harkitsee kiistävänsä, hänen proosallisemmat tekstinsä ovat sekavampia.
Esimerkiksi 1960-luvulla kirjoitettu Tarantula
on lähes läpäisemättömän kryptinen tajunnanvirtateos, josta keskimäärin kukaan
ei taida vieläkään pitää. (Kuvasin kirjaa ensin romaanina, mutta mietin
uudemman kerran.) Miekkosen vuonna 2004 alun perin ilmestynyt omaelämänkerta Muistelmat, osa 1 on kehutumpi ja merkittävästi
Tarantulaa selkeämpi kokonaisuus,
vaikka ei olekaan täysin vailla kokeellisempia kikkailuja. Vaikka Dylan ei
Nobelia proosastaan saanutkaan, päätin lukea Muistelmat, sillä halusin saada jonkinlaista perspektiiviä
Dylanista.
Aikomukseni oli helpommin sanottu kuin toteutettu, koska Muistelmat on kaukana tyypillisestä
omaelämänkerrasta, joka alkaa sankarin lapsuudesta, seuraa urakehitystä ja
päättyy johonkin mieltäylentävään lopputulemaan, kirjan lopullisen viisauden
äärelle. Dylan ei moiseen tavanomaisuuteen tyydy, vaan Muistelmat kuvaa Dylanin uraa viidessä lyhyehkössä väläyksessä.
Ensimmäinen sijoittuu suunnilleen levytyssopimuksen allekirjoitusaikaan, toinen
pohjustaa tätä, kolmas loikkaa 1960- ja 1970-lukujen taitteeseen, neljäs Oh,
Mercy -levyn tekoprosessiin 1980-luvun lopulle ja viides palaa ensimmäisen ja
toisen täydennykseksi. Rakenne ei ole helppo saada toimimaan, mikä pätee myös
haahuilevaan ja tajunnanvirtamaiseen kerrontatyyliin, joka on samaan aikaan
henkilökohtainen mutta etäinen – ilmeisen hyvin Dylania kuvaava, siis. Kerronta
poukkoilee Dylanin mielenmaisemasta, urakehityksestä ja sattumuksista pitkiinkin
pohdintoihin ja analyyseihin kulttuurin monilta aloilta, etenkin tietenkin
folk- ja bluesmusiikista ja -muusikoista. Jos kuvaukseni kuulostaa sekavalta,
ei huolta, et taatusti ole pelkosi kanssa yksin, mutta ainakaan minulla ei ollut
vaikeuksia seurata Dylanin jorinointia, josta ei namedroppailua puutu. Jos
totta puhutaan, nautin Dylanin viipyilevästä kerronnasta ja sain mielenkiintoisen,
joskin erittäin rajatun kuvan Dylanin urasta ja (julkisesta) persoonasta.
Koska kirja on rakennettu kuin on, Dylan ei puhu uransa
huippuhetkistä kuin viittauksina. Muutenkaan hän ei puhu urakaarestaan juuri
muuten kuin asiana, joka tapahtuu tulevaisuudessa tai on tapahtunut. Etenkin kolmas
ja neljäs luku nivoutuvat yhteen Dylanin luovuudenkriisien kanssa ja niissä
käsitellään toki muutakin kuin musiikkia, mutta kirjan keskiössä ei ole
kertaakaan kukaan muu kuin Dylan itse – skuuppeja ja nais- tai viinasekoiluja
odottavat joutuvat pettymään pahoin. Kolmannen luvun kuvaus Dylanista vainottuna,
tahtoaan vasten aikakautensa omatunnoksi nimitettynä henkilönä on riipivää ja
kiehtovaa luettavaa, juuri kohtuuttoman henkilökultin takia. Kirjassa on monia
mehukkaita, kauniisti kirjoitettuja yksityiskohtia ja miljöömaalauksia, mutta
ne toimivat myös hienosti osana kokonaisuutta eikä kokeellisuus mene koskaan intention
edelle.
Kun sanon, että Muistelmissa
on paljon hienosti kirjoitettuja yksityiskohtia, se on myös kirjan suurin kysymysmerkki:
netistä löytää vinon pinon sivustoja ja blogitekstejä, joissa vertaillaan Muistelmien ja muiden Dylanin saatavilla
olleiden teosten kieltä. Vertailujen lopputulos on selkeä: Muistelmat ei ole vain lainannut fraaseja muista teoksista, vaan
pikemminkin muiden kirjoittajien fraaseista koostettu teos. Plagiointisyytökset
lokaavat tietenkin kirjan hienon kielen jättämää vaikutelmaa ja saa muutenkin
koko teoksen vaikuttamaan epäilyttävämmältä kuin se ehkä onkaan. Vaikka plagiointisyytökset
olisivatkin totta, Dylan on käyttänyt kirjaan samaa menetelmää kuin jolla hän
sanoo tehneensä kappaleita 1960-luvun alkupuolella – yhdistelemällä omaa ja
vanhaa, rakentamalla vanhojen teosten päälle oman kokonaisuuden tai täydentämällä
omilla lisäyksillään. En silti missään nimessä hyväksy toisten kirjailijoiden
tekstien lainaamista niin laajassa mitassa kuin mitä analyysit antavat ymmärtää…
etenkään, kun kirja ei missään vaiheessa ilmoita tekevänsä moista.
Väkevien plagiointisyytösten jälkeenkin Muistelmat on ikimuistettava omaelämänkerta. Vähemmän hämäräperäisellä
toteutuksella se olisi kolahtanut henkilökohtaiseen muusikkoelämänkertojen top
3:een, mutta nyt en ole enää niin varma. Jotakin – tai paljonkin – kirjan tenhosta
kertoo se, että kävin tänään ostamassa elämäni ensimmäisen Bob Dylan -levyn.
Aloituskappale Erkki Jukaraisen suomentamana:
Lou Levy, Leeds Music
Publishing -yhtiön ykkösmies, vei minut taksilla Läntisellä 70. kadulla
sijaitsevaan pythialaiseen temppeliin katsomaan taskukokoista äänitysstudiota,
jossa Bill Haley and His Comets olivat äänittäneet ”Rock Around the Clockin”,
ja sieltä Jack Dempseyn ravintolaan 58. kadun ja Broadwayn kulmalle. Menimme
istumaan punaisella nahalla verhoiltuun loosiin kadun puoleista ikkunaa
vastapäätä. (s.9, pokkaripainos)
Kommentit
Lähetä kommentti