Minua kyllästyttää iänikuinen keskustelu siitä, ovatko
videopelit taidetta. Tietenkin ne ovat taidetta – toisenlaista taidetta kuin
vaikkapa elokuvat, mutta taidetta yhtä kaikki. Kaikkien pelien taiteellinen
arvo ei välttämättä ole kovin korkea – katsokaa vaikka jokavuotista NHL- tai Call of Duty -jatko-osaa – mutta ne toimivat taiteen ehdoin, ne on
rakennettu yhtä tavalla korkeakulttuuriseksi tuotteeksi kuin supersankarielokuvat
tai tusinadekkariromaanit. Silti videopelin taiteellisuuden teilaaminen uuden NHL:n perusteella on yhtä oikeutettua
kuin elokuvien taiteellisuuden määrittäminen Marvel-leffojen perusteella tai
kirjallisuuden arvon arvioiminen uuden Ilkka Remeksen pohjalta tai maalaustaiteen
saavutusten sivuuttamisen minun vinoon piirrettyjen tikku-ukkojen takia. Pelit
eivät ole taidetta tai viihdettä, vaan taiteellisen arvon ja viihteellisyyden
välillä on pitkä harmaa alue, skaala, ja kaikkein viihteellisimmillä peleillä
on myös taiteellista arvoa ja päinvastoin.
Koska kantani on tämä, en usko olevani kohdeyleisön
ytimessä, kun puhutaan Juho Kuorikosken Pelitaiteen
manifestista, sillä kirja tuntuu olevan suunnattu enemmän niille, jotka
vielä panttaavat kantaansa tai näkevät videopelit lapsellisena leikkinä. Tuo
kanta on mielestäni lapsellista leikkimistä, tyhjää elitismiä, joka rankkaa taidemuodot
tärkeysjärjestykseen niiden ikien perusteella, mutta ei siitä sen enempää,
koska Kuorikosken kirja on mainio teos. Se on nopealukuinen, selkeästi argumentoitu
ja hyvillä esimerkeillä ryyditetty teos. Välillä se eksyy melkoiseen taidefilosofiseen
pyörittelyyn, mutta minua se ei haittaa – jotakin hyötyä siitä maisteritutkinnostakin
on. Punainen lanka ei huku kertaakaan, vaan selkeällä (ja hivenen kuivalla ja makuuni
turhan suoraviivaisella) tyylillä Kuorikoski rinnastaa videopelejä muihin,
pidempi-ikäisiin taidemuotoihin, etsien ja löytäen pelien erilaisuuden ja
samanlaisuuden esimerkiksi arkkitehtuurin ja kirjallisuuden kanssa.
Tärkeintä Kuorikoskelle on se, että videopelit pakottavat
pelaajansa aktiivisempaan toimijan rooliin kuin vaikkapa staattiset elokuvat:
elokuvat ovat tiukasti kontrolloituja, jokaiselle kokijalle samanlaisia, mutta
peleissä pelaaja voi ohjata tapahtumia hyvin erilaisille urille, mikä tietenkin
synnyttää hyvin erilaisia pelikokemuksia. Tämä ei tarkoita pelkästään mustavalkoisia
moraalidilemmoja a’la Bioshockin
tytöt, vaan veisin itse sen pelaajan tiedostamattomien valintojen ja toimien
urillekin: jos pelaaja A tuskailee yhden Dark
Souls -pomon kanssa kolmekymmentä yritystä ja pelaaja B onnistuu kukistuspuuhissa
jo toisella yrityksellä, heidän pelikokemuksensa ja näkemyksensä pelistä tai
ainakin kyseisestä bossista on hyvin erilainen, vaikka peli onkin antanut
heille samat raamit. Kirjojen ja leffojen kanssa vastaavaa kokemuseroa on vaikea
spesifioida muuhun kuin siihen, millaisessa mielentilassa kirjaa tai leffaa
kokee, mutta ero ohjaimet hajottavan turhautumisen ja älypuhelimen vilkuilun
välillä on mielestäni varsin suuri. Lisäksi, pelaaja voi pelata pelejä
tietoisesti päin honkia – Let’s Play -videot, joissa pelaajat perseilevät
kunnolla, ovat lukuisia ja parhaimmillaan viihdyttäviä katsottavia. Näiden
kehitteleminen ei ole pelintekijöiden käsissä, mutta mielestäni tämäkin
osoittaa sen, miten erilaisia videopelit ovat suhteessa muihin taidemuotoihin. Et
voi lukea romaanista vain joka toista riviä ja kuvitella saavasi kokonaisvaltaista
kokemusta, mutta ensimmäinen Zelda-peli
on vedetty läpi ilman miekkaa ja Dark
Souls kukistettu Guitar Hero -leikkikitaralla.
Eksyn taas omaan paasaukseeni ja tulkintaani, joka on lähinnä
täydentävää blogipohdintaa Kuorikosken kirjalle. Mielestäni tällainen lähestymistapa
on hedelmällisin tietokirjoista puhuttaessa, koska sen sijaan, että vain
toistan kirjailijan pointteja, voin yrittää antaa vähän ekstraa. Sama juttu
kuin romaanien kanssa: en halua vain kertoa, että kirja oli hyvä ja siinä tapahtui
näin-ja-näin, viisi tähteä, vaan pieni analyysi yhdistettynä referointiin ja (anti)mainospuheisiin
on mielestäni kiinnostavampi lähestymistapa. Täyden esseen ja analyysin
tekeminen on liian aikaa vievää touhua ja moiseen olen liian kiireinen/laiska, mikä
selittää blogin välimallimaisen formaatin. Yhtä kaikki: Pelitaiteen manifesti on hyvä kirja – ei erinomainen tai
poikkeuksellinen, mutta viihdyttävä ja hyvin rakennettu. Olisin toivonut vielä
syvällisempää analyysiä yksittäisistä peleistä ja niiden ratkaisuista, mutta se
olisi epäilemättä karkottanut vähemmän videopeleihin perehtyneet lukijat.
Aloituskappale ei sovellu lainattavaksi alle (kommentti kirjan
motosta), joten laitan toisen kappaleen, joka myös alleviivaa pointtiani
Kuorikosken suoraviivaisesta kirjoitustyylistä:
Erilaisia pelejä on pelattu
läpi ihmiskunnan historian. Ne ovat kiinteä osa jokaisen kansakunnan
kulttuurihistoriaa ja vanhimpia sosiaalisen vuorovaikutuksen muotoja. Kaakkois-Turkista
löydettiin eräästä haudasta 49 pientä maalattua kiveä, jotka arkeologit määrittelivät
noin 5000 vuotta vanhoiksi. Niitä on mitä todennäköisimmin käytetty ammoisina
aikoina pelinappuloina. Peleillä ja pelaamisella on pidempi historia kuin
kirjoituksella. Ne ovat kulkeneet mukanamme aina ja kehittyneet muun kulttuurin
mukana. Evoluutio on virittänyt ihmismielen pelilliseksi. Pelit ja leikki opettavat
ja viihdyttävät. (s. 9)
P.S. Kirjalle propsit muuten siitä, miten hieno esine se on: komeat nelivärikuvitukset ovat ainoa oikea tapa välittää pelien visuaalisuutta ja tuon visuaalisuuden eroja. Muutenkin Gaudeamus näittää laittaneen kunnolla euroja likoon kirjan tiimoilta, sillä kaikesta paistaa kova panostus. Ymmärrätte mitä tarkoitan, kun hipelöitte kirjaa ensimmäistä kertaa.
Kommentit
Lähetä kommentti