Siirry pääsisältöön

J. K. Rowling, Harry Potter 4-7


Siitä täytyy olla vuosia, kun olen edellisen kerran tempautunut yhtä totaalisesti jonkin tarinan vietäväksi. Hassua, sinänsä, koska Harry Potterin käänteet olivat hyvin tiedossani jo ennakkoon – olenhan lukenut kirjat läpi silloin, kun ne alkujaan ilmestyivät. Mutta jokin niissä tarinoissa, Stephen Fryn lukemina, sai minut muutamaksi kuukaudeksi transsinkaltaiseen tilaan, jossa unohdin kuunnella musiikkia (musakriitikolle aika paha juttu) ja jonka aikana luin perinteisiä kirjoja vain työn merkeissä. Olen jo aiemmin kirjoittanut siitä, kuinka kolme ensimmäistä Harry Potteria olivat kirjoina parempia kuin muistinkaan, mutta kuinka kolmoskirjassa alkoi olla jo oireita tarinankerronnan löystymisestä. Tähän tekstiin niputan neljä kirjaa, koska… No, minun piti kirjoittaa teksti nelos- ja vitoskirjoista, mutta sitten kävi hassusti ja kuuntelin kutosen ja seiskan läpi alle kahdessa viikossa.

Harry Potterien tarinat olivat aluksi yksittäisiä romaaneja: niillä oli jokin yksi juonikuvio, jokin Mysteeri ja jännite, joka esiteltiin alkupuoliskolla ja joka ratkaistiin lopuksi. Vielä neloskirja, Liekehtivä pikari, seuraa tätä rakennetta: siinä Harry osallistuu Kolmivelhoturnaukseen ja tuon turnauksen tapahtumat ovat ymmärrettävissä pelkän neloskirjan pohjalta. Neloskirja päättyy tapahtumaan, joka muuttaa sarjan fokusta, ja vitoskirja, Feeniksin kilta, ei ole enää ymmärrettävissä yksistään itsensä perusteella. Enää Harrya ja kumppaneita ei kuvailla ensimmäisten lukujen aikana. Vitoskirjan jännitteet ovat reaktioita neloskirjan lopputapahtumiin ja juonellisesti vitoskirja on koko sarjan löysin: sen yli tuhanteen sivuun mahtuu hävytön määrä maailmanrakennusta ja suoranaista filleriäkin. Montakohan oppituntia vitoskirjan aikana käydään läpi – ja kuinka moni niistä on aineista, joiden oppituntien kulun tunnemme jo aiemmista tai samasta kirjasta? Hetkittäin aloin kaivata kahden ensimmäisen kirjan virtaviivaistettua eli hiottua juonenkuljetusta. Hyvä on, vitoskirjassa pitää pedata paljon siitä, mitä ratkotaan kutos- ja seiskakirjoissa, mutta kuitenkin. Sarjan kolme viimeistä kirjaa muodostavat ikään kuin tiukan trilogian löyhemmän sarjan sisällä. (Maininta, jota en saanut muualle sopimaan: seiskakirja oli melkoista kohellusta. Sitä lukiessa opin arvostamaan, kuinka hyvän kehikon tarinalle Tylypahkan lukuvuodet antavat.)

Tästä eteenpäin tekstissä on spoilereita, mutta yritän pukea ne sellaiseen asuun, josta kirjat lukeneet tietävät, mistä puhun, mutta lukemattomat eivät, ainakaan täysin. Te, jotka ette ole vielä Pottereita lukeneet, saatte tehtävän: korjatkaa tilanne.

Kutoskirjan (Puoliverinen prinssi) twist on juonitwist – kohde ei olekaan Harry – mutta oikeastaan ihastelen enemmän seiskakirjan (Kuoleman varjelukset) oikeaa twistiä, koska se ei liity juoneen vaan hahmomotivaatioon. Seiskakirja on täynnä juonitwistejä, joista yksi tulee mukaan viimeisessä luvussa kunnon Poirot-hengessä, mutta harvapa niitä pitkään kirjan lukemisen jälkeen enää muistaa – minulla ei ainakaan ollut etäisintä muistikuvaa siitä, miten Draco Malfoyn sauva liittyi loppukahinoihin. Sen sijaan muistin, tietenkin, kirjasarjan parhaan oivalluksen ja käytännössä täydellisen twistin, koska se ei muuta juonta mihinkään, vaan valottaa yhtä hahmomotivaatiota. Kaikki, mitä tuo hahmo (jonka nimi jääköön mainitsematta) on kirjojen aikana tehnyt, asettuu uuteen valoon – mutta hänen toimensa eivät muutu mihinkään. Twist ei ole pakotettu ”mutta hän olikin aina kuollut” tai ”eukko on sosiopaatti” tai ”kaikki olikin vain unta” -tyylinen aha-elämys (huom.: ei ahaa-elämys, vaan aha-elämys – toteamus, ei ihastunut huudahdus). Koska muistin twistin, seurasin sen kuljettamista läpi kirjasarjan ja viimeistään vitoskirjassa on suoria viittauksia siihen, mutta jo ensimmäisessä kirjassa on kohtauksia, jotka saavat jälkiviisauden linssissä uuden sävyn. Yksinkertaisesti erinomainen käänne – ottakaa opiksenne, jännärikirjailijat!

Kiinnitin myös huomiota teemoihin ja symboliikkaan. Feeniks on tietenkin suuressa roolissa, niin Harryn kuin Dumbledoren kohdalla, mutta vielä alleviivatummin mukana on käärme, joka kuvastaa tietenkin Harryn ja Voldemortin suhdetta. Kun vertaa miten paljon selvemmin käärmetematiikka on esillä kuin leijona (Rohkelikon tunnuseläin), koko kirjasarjan päävastakkainasettelun kuljettaminen läpi seitsemän (mittavan) kirjan tulee selväksi. Kuvaavaa on tietenkin se, mitä (ja miten) viimeiselle hirnykille tapahtuu.

Toinen tematiikkarypäs, ei symboliikassaan yhtään vähempää kristillinen,* kiinnitti huomioni: silmät sielun peilinä sekä rakkaus kuolemaa vahvempana voimana. Nämä kytkeytyvät toisiinsa, mutta jääköön tiukempi analyysi tekemättä, spoilerien vaarassa. Mainitsen kuitenkin, että aina kun joku välttää kuoleman, hän tekee sen rakkaudesta jotakuta toista kohtaan. Dumbledore saarnaa kerta toisensa jälkeen siitä, kuinka Voldemort ei lopulta voi voittaa, koska hän ei ymmärrä rakkautta, paljon mustaa magiaa vanhempaa taikuutta, vaan hänen keinoinaan ovat pelko ja kuolema. Tähän tematiikkaan sopii tietenkin hahmomotivaatiotwist sekä eräs kyyhkynen – jälleen yksi hyvin kristillinen symboli (ja minkäs symboli se onkaan?).

Taisin antaa sarjasta yhdelle kirjalle (vitoselle) neljä tähteä. Kaikki muut saivat, heikkouksineenkin, täydet pisteet. Tämän parempaa suositusta en osaa millekään kirja(sarja)lle antaa.

*Hauskaa on tietenkin se, että hihhulithan inhoavat Pottereita, koska ne kuvaavat taikuutta ja taikureita. Ilmeisesti hihhulit elävät 1500-luvulla, jolloin noidat nähtiin akuuttina uhkana kristittyjen sieluille. He myös missaavat erinomaisen paljon siitä, miten kristillisiä sanomia kirjasarjalla on, etenkin viimeisissä kirjoissaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor...

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri...

Terry Pratchett, Yövartiosto

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti näin alkuun: Terry Pratchett oli nero. Miekkonen kirjoitti uransa aikana läjän erinomaisia romaaneja keskimäärin yhdestä kahteen per vuosi. Kenenkään toisen kirjoittelijan tekstejä lukiessa en ole nauranut yhtä hallitsemattomasti kuin Pratchettin. Silti kirjat eivät ole pelkkiä huumorikirjoja – vaikka huumori on suuressa roolissa – vaan niihin kätkeytyy hienoja ja toisinaan suuriakin oivalluksia ihmisluonnosta tai maailmasta ylipäänsä. Kaikki noin 40 Kiekkomaailma-kirjaa ovat Pratchettin uran kivijalka, seinät ja kattorakenteet, mutta vaikka kirjat ovat periaatteessa itsenäisiä kokonaisuuksia, niissä pyörivät hahmo(katraa)t kehittyvät vuosien saatossa erilaisiksi eikä lukemista sovi aloittaa varomattomaksi. Yövartiosto on kuudes Ankh-Morpokin yövartiostosta kertova romaani ja tähän mennessä alun perin kourallinen hahmoja on kasvanut reilusti yli tusinaan – ja heitä ei esitellä, joten on lukijan tehtävä tuntea Nobby Nobbs, Detrius, Porkkana ja kum...