JP Koskinen on tuottelias kaveri: häneltä ilmestyy uusia
romaaneja jatkuvalla syötöllä ja pelkästään vuonna 2018 kauppoihin saapui seitsemän
(!) kirjaa (näistä seitsemästä neljä on lasten- ja nuortenkirjoja, mutta silti).
Tällainen tahti on tietenkin erittäin kunnioitettavaa, mutta koska olen
kyyninen kaikkea kunnioitettavaa kohtaan, olin vakuuttunut, etteivät kirjat voi
olla kovin hyviä, kun niitä kerran tällaisella tempolla suolletaan pihalle.
Siksi lykkäsin ensimmäisen Koskisen romaanin lukemista pitkään, mutta nyt,
kuitenkin, päätin antaa mahdollisuuden, koska halusin lukea hyvällä (tai
ainakin siedettävällä) suomella kirjoitettua spefiä – halu, joka osoittautui
yllättävän kinkkiseksi, sillä ennen Luciferin
oppipoikien aloittamista kokeilin neljää muuta romaania, joista kaikki
olivat niin ärsyttävästi kirjoitettuja, että en tainnut päästä sivua 20
pidemmälle missään niistä.
Onnekseni Luciferin
oppipojat oli riittävän hyvin raapusteltu teos. Se on myös valitettavan
harvinainen tapaus spefikentällä: itsenäinen ja ei samassa paksuusluokassa
tiiliskiven kanssa oleva romaani, jonka ymmärtämiseen ei tarvitse
excel-taulukoita tai syvempää perehtyneisyyttä monimutkaiseen
maailmanrakennukseen, jota kirjailija on tehnyt vuosikymmenien ajan. Minua ei
sinänsä haittaa, että fantsu- ja scifi-kirjat ovat aina jotakin sarjaa… paitsi
jos haluaisin impulsiivisesti tutustua johonkin uuteen kirjailijaan, mutta en
tiedä mistä aloittaa ilman, että käytän puolikkaan työpäivän verran
pläräilemällä Wikipediaa, Goodreadsia ja muita nettisivuja, joista löytyy
mindmapeja ja muita kaavioita. En vieläkään tiedä, ovatko esimerkiksi Alistair
Reynoldsin kirjat sarjaa, tapahtuvatko ne samassa universumissa vai ovatko ne
itsenäisiä – vai mahdollisesti jotakin yhdistelmää mainituista. Tämän takia
Reynoldsin kirjat ovat jääneet kokeilematta (vielä).
Yhtä kaikki, Luciferin
oppipojat oli pätevä romaani. Se on nopea luettava, kiitos lyhyiden lukujen
ja virkkeiden sekä melkoisen juoniähkyn. Karvan alle kolmesataa sivua
levittäytyy yli viiteenkymmeneen lukuun,* mikä on hyvä asia, jos kirjaa lukee
pätkissä, mutta pidemmissä sessioissa ratkaisu käy rasittavaksi. Lisäksi, koska
juoni on vähintäänkin monimutkainen – tai, ainakin, täynnä dataa – kirjan
sirpalemainen lukeminen ei ole hyvästä: minulle tuli lyhyt tauko kirjan
parista, koska ahmin viimeiset Potterit niin intensiivisesti, että perinteisen
kirjan lukemiselle ei ollut aikaa tahi mielenkiintoa, ja kun palasin Luciferin oppipoikien pariin, olin tovin
hämilläni, että kukas ja mikäs tämä hahmo nyt olikaan ja miksi hän toimii
niin-ja-näin… Jos olisin lukenut kirjan yhdeltä tai kahdelta istumalta, tämä
ongelma olisi varmasti jäänyt kohtaamatta, mutta vastapainoksi lyhyt luvut olisivat
kyrsineet enemmän.
Juonesta liikaa puhumatta, mainittakoon, että Luciferin oppipoikien keskiössä on
puolentusinaa ihmistä, jotka ovat jumissa avaruusaluksessa. Kirjan fokuksessa
ei niinkään ole se, miten tuo avaruusalus taittaa aika-avaruutta tai miten
monta ylimonimutkaista scifi-ideaa jokaiseen lukuun saadaan ahdettua, vaan
hahmojen keskinäinen dynamiikka ja epäluottamus. Miksi juuri he ovat aluksella
matkalla kohti Olymposta, jossa androidikapina on käynnissä? Etenkin kirjan
minäkertoja on klassinen esimerkki epäluotettavasta kertojasta, sillä hän
jättää toistuvasti valaisematta jostakin tärkeästä yksityiskohdasta ja
paljastaa sen lukijalle vasta, kun joku miehistön jäsen saa sen selville.
Pääongelmani kirjan kanssa oli sen juoniähky, josta jo
mainitsinkin: jokaisen luvun päätteeksi pitää saada joku cliffhanger, joku
twist, joku suurehko paljastus tai kysymys. Olen varmaan ainoita ihmisiä, joita
moinen edes häiritsee, sillä yleensä tällaisia ratkaisuja pidetään
”koukuttavina”, mutta minulle viisikymmentä cliffhangeria kirjassa on
cliffhangerien inflaatiota. Monet käänteistä, etenkin romaanin toisessa osassa,
tuntuvat tarpeettomilta, käänteiltä käänteiden takia. Jos jotain, kirja olisi
kaivannut tiukempaa fokusta yhteen tai kahteen pääsalaisuuteen – nyt niitä on,
mututuntumalla arvioiden, tusina.
Lisäksi, myös kirjan tematiikka oli liian vahvasti
alleviivattua. Kyllä, Raamattu-juttuja oli enemmän kuin hieman, mutta Prometheus-myytin
käyttö ei myöskään jäänyt epäselväksi. (Lucifer tarkoittaa Valontuojaa ja mitäs
se Prometheus tuokaan Olympokselta mukanaan – le gasp!) Juonikäänteistä monet
olisi voinut siistiä pois ja keskittyä ydinteemojen hienosyisempään
käsittelyyn. Kenties kirja olisi siinä menettänyt ”koukuttavuuttaan”, mutta
ainakin kaltaiseni scifihipsteri olisi pitänyt siitä enemmän. Kun nyt
hifistelemään aletaan, niin mainittakoon siitä, että olisin pitänyt
monimuotoisemmasta kielestä (en laskenut, mutta kirjassa ei tainnut olla montaa
kertaa muuta välimerkkiä kuin pistettä ja pilkkua), mutta, jälleen, kirjan
pääasialliseksi kohdeyleisöksi tuskin oli arvioitu kaltaiseni
tekotaiteellisesta jaaritteluproosasta pitävä humanistielitisti.
Kokonaisuutena Luciferin
oppipojat on pätevä scifi-romaani. Sillä on ongelmia – milläs romaanilla ei
olisi? – mutta sen parissa aikani kului riittävän hyvin viihtyen, että jaksoin
kahlata sen loppuun saakka. Ja, kuten sanottua, se ei ole mikään
itsestäänselvyys liian usein heikosti kirjoitetun spefin parissa.
*Luvuista monet sirpaloituvat alalukuihin, kaiken hyvän
lisäksi.
Aloituskappale, ytimekkäästi yksilauseisena:
Olimme onnistuneet
pitämään kaiken salassa. (S. 5)
Kommentit
Lähetä kommentti