Huomaan, että jokaisen lukemani Stephen King -kirjan jälkeen
minun on entistä vaikeampi perustella faniuteni. Kyllä, King kirjoittaa ihan
riittävän hyvää proosaa. Kyllä, hän osaa punoa tarinan mainiolla tavalla
kasaan, ja etenkin romaanien aloituksissa sekä mielenkiinnon herättelyssä hän on
omaa luokkaansa. Mutta. Kaikki tarinat seuraavat hyvin ennustettavaa, usein
samankaltaista rakennetta. Hahmot ovat karikatyyrimäisyyksiin vietyjä
juonenkuljetuksen apuvälineitä, joista kukaan – tai ainakaan käytännössä kukaan
– ei läpäise alustavaakaan hahmotestiä. (Hahmotesti sitä tuntemattomille menee
näin: kuvaile vapaavalintainen hahmo ilman, että viittaat hänen ominaisuuksiinsa
tai statukseensa tarinan maailmassa – hyvien hahmojen kohdalla tämä on helppoa,
huonojen tapauksessa mahdotonta.) Tarinat ovat kroonisesti ylimittaisia, vaikka
ne olisivat silti liian luonnosmaisesti poukkoilevia.
Elevation, alle
200 sivua pitkä pienoisromaani, on uusin esimerkki kaikesta tästä. Sen lukee –
tai minun tapauksessani, kuuntelee – helposti yhdessä päivässä, eikä se jätä
juuri merkittäviä muistikuvia. Se on Kingiä kaavamaisimmillaan, tavanomaisimmillaan
ja keskinkertaisimmillaan. Olen lukenut paljon paskempaakin Kingiä, mutta
Elevation ei ole edes samalla tasolla kuin viime vuosien vähemmän
keskinkertaiset teokset kuten Mersumies
tai Herääminen.
Suurin ongelmani Elevationin
kanssa on sen tarinankaari: se on yhdistelmä kaikkia mahdollisia King-kliseitä
ängettynä lyhyempään kestoon. Kyllä, olen monesti peräänkuuluttanut Kingiltä
mammuttitaudin aisoissa pitämistä, mutta nyt hän ei oikeastaan niinkään
hillitse romaanin sivumäärää kuin paisuttaa novellin tarinan romaanin
juonikuvion orjaksi. Lyhyessä mitassaankin Elevation
on ylimittainen. Kysymys: mikä King-kertomus seuraa seuraavaa juonikuviota?
Tarina alkaa ihan riittävän hyvin, päähahmon, tämän ystävän ja pääasiallisen
Dilemman esittelyllä – kun Dilemma on tuttu, tarjotaan toinen, arkinen
Probleema ja muutama ei-ystävä/ei-vihollinen-sivuhahmo. Ambivalenttien
sivuhahmojen päähahmolle aiheuttama Probleema ratkeaa, mutta tarjoaa toisen
Haasteen, johon päähahmo ei osannut varautua. Mutta koska päähahmolla on
Dilemma ja se on saanut hänet käyttäytymään toisin, hän päättää kohdata
Haasteen ja tulee samalla voittaneeksi ambivalentin sivuhahmoryppään
puolelleen. Kaikki hyvikset kokoontuvat ja päähahmo paljastaa Dilemmansa
kaikille, mitä seuraa Suunnitelman kehittely. Lopuksi Suunnitelma toteutetaan
ja Dilemmasta päästään eroon. Vastaus: kaikki, etenkin keskinkertaiset
King-romaanit seuraavat tätä tarinakaaviota, toisinaan marginaalisesti
ratkaisuja varioiden. Ulkopuolinen
seurasi kaavaa orjallisesti; Heräämisessä
ei tainnut koskaan olla hyviskatrasta, jonka kanssa olisi tarvinnut istua alas
(saatan muistaa väärin, sen lukemisesta on vuosia); Mersumiehen ”erikoisuus” oli yhden hyviksen tapattaminen
puolivälissä, mutta muutoin se oli juurikin kaavan mukainen; monet
novelleistakin seuraavat tätä kaavaa pyhänä ohjenuorana. Ja niin edelleen.
Elevationin
kohdalla rakenne tuntuu niin väkinäiseltä, että aloin epäillä, josko kaikki
King-kirjat ovat jonkin komitean suunnittelemia. En yllättyisi, jos totta
puhutaan. Miekkoselta tulee, edelleen, kirja tai kaksi vuodessa, ja koska
niiden taso ei ole se, mikä myy tai mikä saa ne Goodreadsin huutoäänestyksen
voittoon (lyön vasemman kivekseni vetoa, että 2018 julkaistiin parempia
trillereitä kuin Ulkopuolinen ja
parempia kauhuromaaneja kuin Elevation,
joka EI EDES OLE KAUHUA, vaan kömpelöä maagista realismia!), yllättyisin, jos
Stephen Kingin taustalla ei olisi koloniaa haamukirjoittajia. Klassinen
kielikuva on kirjoituskoneita hakkaavista apinoista, jotka onnistuvat riittävän
monen toiston jälkeen tuottamaan Shakespearin Kootut teokset, mutta en usko
Kingin haamukirjoittajien olevan apinoita tai saavan aikaan mitään huikaisevaa,
ei enää. Edellisestä aidosti erinomaisesta King-romaanista (11/22/63) on kohta kymmenen vuotta ja
kaikki sitä seuranneet opukset ovat olleet parhaimmillaankin vain karvan verran
keskitason yllä. Haamukirjoittajat on laitettu aisoihin ja kaava on täällä, all
hail the kaava!
Myönnetään, että olen kyyninen. Uskallan silti sanoa, että
niin olisivat kaikki muutkin, kun jokaisen uuden King-tekeleen myötä pettyy
pahemmin ja pahemmin ja jokaisen pettymyksen myötä krooniset vaivat
näyttäytyvät selkeämpinä ja kaavamaisempina kuin koskaan ennen. Nyt alan olla
sillä tasolla, että pelkään uusia Kingin kirjoja – en sen takia, että ne
olisivat erinomaisia kauhuromaaneja, jotka saavat mielikuvituksen laukkaamaan
ja turvalliset varjot muuttumaan vaarallisiksi, vaan koska pelkään niiden
jossakin välissä havahduttavan minut siihen, etteivät mestariteoksina pitämäni romaanit
olleet niin hyviä, kun nekin olivat pelkkiä iteraatioita näistä uusista ja
susipaskoista tekeleistä.
Aloituskappale jää litteroimatta äänikirjasta.
Kommentit
Lähetä kommentti