Siirry pääsisältöön

Tapani Tamminen, Kansankodin pimeämpi puoli


Muistan kuulleeni opiskeluaikoinani anekdootinomaisia huomioita siitä, kuinka Ruotsi oli eugeniikan johtavia maita. Maininnat tehtiin aina varoituksenomaisesti, havaintona menneisyyden ja nykyisyyden realiteettien ristiriidasta ja muistutuksena opiskelijoille siitä, että nykyisyyden poiskuolettaminen ei ole koskaan helppoa saati yksioikoista. Koska eihän Ruotsi, tuo länsinaapuri, joka voittaa meidät lätkässä aina, koska niillä on Sundin tai Karlsson tai Lundqvist tai yleisesti ottaen paremmat pelaajat, voi olla rotuopin sydänalueita, eihän?

Vuoden 2015 Tieto-Finlandia-voittajateos Kansankodin pimeämpi puoli pyrkii tukevoittamaan vanhaa, anekdootinomaista pointtia. Kyllä, Ruotsin historiassa on eugeniikkaan ja sosiaalidarvinismiin kallellaan oleva aspekti; vaikka maa ei ollut kummallakaan puolella toisessa maailmansodassa, tietty korkeasti koulutettujen ryhmittymä oli kallellaan Natsi-Saksan suuntaan. ”Ajan hengen” mukaisesti monet arvostetut oppineet loivat vähintäänkin happoisia teorioita siitä, miten Ruotsi ja ruotsalaiset olivat roduista puhtaimpia, arjalaisimpia. Maailmankuvaa tuettiin muun muassa kallomittauksilla, kansanrunouden keräämisellä sekä pakkosterilisaatioilla. Rasistisen eugeniikan periaatteiden mukaan ihmisten ”rodullisten” piirteiden ei katsottu jäävän pelkästään ulkonäöllisiin piirteisiin, vaan tietyt ihmisryhmät leimattiin suoralta kädeltä huonommiksi – laiskoiksi, epäluotettavaksi ja niin edelleen.

Minulle kirjan kiinnostavimpia puolia olivat luvut tattareista sekä ruotsalaisen uusnatsiliikkeen kehityksestä – koska kirja on vuodelta 2015, se osaa ja ei osaa ennakoida Ruotsidemokraattien ja muiden äärioikeistopuolueiden nousujohdannetta. Tattarit jäivät mieleeni eivät niinkään sen takia, että minulla olisi mitään tiettyä ennakkomielenkiintoa tai -tietoa tattareista, vaan koska kyseisen ihmisryhmän kohtelu Ruotsissa kuvastavat sitä, mitä olen pitkään yrittänyt sanoa kaikille kuuleville: ihmisyhteisöt tarvitsevat aina vähemmistön, ulkopuolisen poppoon, Ne Meidän vastineeksi. Tattarit eivät olleet mikään koherentti kansanryhmä, vaan kategoriaan sysättiin pari pienempää etnisyyttä / kulttuurista identiteettiä – ja, avot, tattari-identiteetti oli muodostettu. Tämän jälkeen tattari-leiman saaneita sitten vahdattiin huolellisesti, sorrettiin ja yhtenä, kirpeänä pakkaspäivänä suoritettiin jopa laajamittainen poliisioperaatio, jonka tehtävänä oli laskea kaikki maan tattarit.

Uusnatsiliikkeen kehitys toisen maailmasodan jälkeen alkaa olla tuttua pullaa jo varmaan kaikille. Sen sakin piti olla marginaalia, rasistisia ja epäilyksettä vaarallisia paskiaisia, mutta niin ne vain saavat ääntään kuuluville yhä laajemmilla poliittisilla ja media-areenoilla. Suomessa on omat pikkunatsiliikkeensä, joista ainakin se kenties pahamaineisin on joko mukailtu ruotsalaisen vastineen pohjalta tai suoraan johdettu länsinaapurista käsin. Ruotsin uusnatsiliikkeen laajuus ja vaikutusvalta ovat, ainakin lyhyen kirjallisen esityksen pohjalta, varsin vakavalla tolalla. Skandidekkarikirjailijasuosikki Stieg Larsson varoitteli heistä jo 1990-luvun alussa, mutta kuulevat korvat pysyivät valitettavan kuuroina.

Kirjallisesti Tammisen teos on perushyvä, mutta sen fokuksen kanssa on ongelmia. Se keskittyy Ruotsiin, sen eugeniikkaan ja rotuopillisia periaatteita seuraaviin henkilöihin tai tahoihin, mutta silti etenkin kirjan puolivälissä kuluu melkoinen määrä sivuja saksalaissuhteisiin tai henkilöihin, jotka poukkoilevat maasta toiseen. Välillä Ruotsi-yhteys käy hivenen heppoiseksi – joku tyyppi teki tätä-ja-tätä Saksassa, mutta hän oli syntyjään ruotsalainen – ja kirjan punainen lanka meinaa eksyä. Lisäksi, koska kirja on näinkin lyhyt (240s.), kirjoittamisen ja rakenteen toivoisi olevan tiukempaa; nyt kerronta hyppelehtii temaattisuuden ja kronologisuuden ristipaineessa, handlaamatta kumpaakaan täysin. Itse olisin toivonut, kuten sanottua, tiukempaa rajausta ja huolellisempaa käsittelyä, mutta kirja on tällaisenaankin oikein mainio tapaus – ja ainakin se on nopea ja helppo luettava.

Aloituskappaleen alkua:
Julian Assange pidätettiin joulukuun alussa 2010 Lontoossa. Wikileaksin päätoimittajaa epäiltin kahden ruotsalaisen naisen raiskauksesta ja seksuaalisesta häirinnästä. Ruotsalainen syyttäjä Marianne Ny vaati Assangen luovuttamista Ruotsiin kuultavaksi mahdollisista rikoksistaan. Huhtikuusta lähtien Wikileaks oli julkaissut suunnattoman määrän salaisiksi luokiteltuja sotilaallisia ja diplomaattisia dokumentteja Irakin ja Afganistanin sodista. Assangen mielestä ruotsalaisten syytteet olivat tekaistuja. Wikileaksin päätoimittaja epäili, ettei hän saisi Ruotsissa puolueetonta oikeudenkäyntiä. Hän pelkäsi myös joutuvansa passitetuksi Ruotsin avulla Yhdysvaltoihin. (s. 7)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markku Ruotsila, Sydänmaiden kapina & Markus Tiittula, Valkokaavuista punahattuihin

Olen pitänyt blogin kanssa pienimuotoista hiljaiseloa, koska olen keskittynyt lukemaan teoksia, jotka sivuavat erästä kirjaprojekti-ideaani enkä täten halua/aio kirjoittaa niistä blogitekstejä. Siitä huolimatta olen löytänyt kelvollisesti aikaa lukea kaikkea muutakin, niin sanotusti vähemmän relevanttia. Päädyin lukemaan kaksi Trumpia ja jenkkiläistä (ääri)oikeistoa ruotivaa kirjaa, joiden lähestymistavat ovat niin erilaiset, että en voi vastustaa kiusausta vertailla niitä. Kirjoista ensimmäinen, Markku Ruotsilan Sydänmaiden kapina, on kaksikosta akateemisempi. Sydänmaiden kapina pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Donald Trump valittiin presidentiksi – minkälaisia historiallisesti rakentuneita äänestäjäkuntia hän onnistui houkuttelemaan taakseen? Ruotsilan lähestymistapa on varsin tyypillisen akateemista eli (suhteellisen) puolueetonta ja erittäin huolellisesti perusteltua. Jokainen pääluku päättyy siihen, kuinka Ruotsila linkittää Trumpin yhteen käsittelemänsä aihe

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri

Ari Väntänen, Stone

Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea kolmesataasivuista bändihistoriikkia. Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken. Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdoott