En yleensä puhu siitä paljoa tai kovaan ääneen, mutta
seuraan jääkiekkoa. Ilmeisesti lätkädiggailu on sen verran rahvaanomaista, että
akateemikot katselevat lajia ja sen seuraajia nenäänsä pitkin: pelkkää
väkivaltaista kohkaamista ja känniääliöitä Leijona-paidat päällä. Monet
väkevimmistä lapsuus- ja nuoruusmuistostani liittyvät jollakin tavalla (MM-)lätkään:
Leijonien finaalitappio Torinossa 2006, finaalitappiota edeltänyt Venäjän
myllyttäminen ja Karalahden kaksi sekuntia ennen pelin päättymistä verkon
perukoille sujahtanut maalin vuoden 1998 (?) MM-kisojen ratkaisupelissä.
Nykyään seuraan päivittäin NHL:n tapahtumia, pelien lopputuloksia, pelaajakauppoja
ja yleisiä uutisaiheita, ja yksi puheenaihe, joka on pyörinyt paljon
lätkäotsikoissa, on aivovammat: kuinka pelaajat itse ovat syypäitä omiin
vammoihinsa, kuinka he tietävät vammautumisen mahdollisuuden, kuinka liiga (oli
se nimeltään Liiga tai NHL) ei ole vastuussa ja niin edelleen. Lapsellisia
kantoja, tiedän – eivätkä ne auta murtamaan stereotypiaa lätkädiggarien järkevyydestä.
Tätä taustaa vasten päätin lukea Tommi Kovasen (Jenny
Rostainin kirjottaman) muistelmateoksen Kuolemanlaakso,
jossa käydään läpi Kovasen uran päättänyttä taklausta, sen jälkipuintia sekä
vaikutuksia Kovasen henkiseen pahoinvointiin ja kognitiivisten kykyjen
alenemiseen. Kertomus on traaginen, siitä ei pääse mihinkään, koska Kovanen
joutuu Liigan tiimoilta oikeusmurhan kohteeksi – keskustelu taklauksen
seurauksista lakaistiin maton alle ja puheet medialle kiellettiin – ja koska
hän sairastaa vaikeaa aivovammaansa, jota hoidetaan myöhässä ja toisinaan
huonosti tiedostaen. Kovanen itse ruokkii ongelmaa pimittämällä tietoa ja
valehtelemalla, mutta tietenkin hän tekee niin, hänellähän se aivovamma on,
herranen aika! Kirja ampuu täyslaidallisen elinikäistä vammautumista
vähättelevän Liigan suuntaan: kun kurinpidollisista toimista ja vastuusta
luistetaan, mitä muutakaan kuin vaarallisia ja vahingoittavia taklauksia voi
odottaa kontaktilajissa? Kritiikki kohdistuu erityisesti Liigan
johtoportaaseen, hyssyttelykulttuuriin sekä hyväveliverkostoihin, jotka
mahdollistavat Kovasen tragedian kaltaiset ihmiskohtalot.
Kannanotot ovat kiinnostavia, samoin (traagisuudessaan)
aivovamman ja mielenterveysongelmien kanssa elämisen kuvaukset, mutta silti kirja
oli ankeaa luettavaa. Kieli on varsin suoraviivaista ja alleviivaavaa,
pateettisuuteen asti melodramaattista. Samaa syyllisyydentuntoa tai
pahoinvointia kuvataan monella yltiödramaattisella virkkeellä putkeen. Yhden
asian sanomiseen käytetään liian monta sanaa, jotka vielä jaetaan liian monen
virkkeen kesken. Esimerkiksi, pokkaripainoksen sivulla 106 kuvaillaan
(pitkällisen pukeutumisen ja luistinten nyörittämisen kuvauksen jälkeen)
Kovasen ensimmäistä yritystä luistella taklauksen jälkeen:
Sitten astuin tyhjälle
jäälle ja potkaisin itseni liukuun. Jokin oli kuitenkin muuttunut. Jää tuntui
yhtäkkiä epätasaiselta ja sen kaikki urat kolisivat terää vasten kuin olisin
liukunut hiekkapaperilla. Ihan kuin jää olisi sulanut terieni alta ja vastassa
olisi ollut tahmeaa tervaa. Valot häikäisivät pistävästi silmääni ja katsomo
jähmettyi paikoilleen – silmäni eivät siirtyneet liikkeeni mukana. Horjahdin ja
olin melkein kaatua. Yritin rauhoitella itseäni ja pysähdyin hetkeksi. Hengitin
syvään, nojasin polviini ja tuijotin jäätä, joka oli muuttunut yhtäkkiä
vieraaksi.
Pitkä ja tärkeä kuvaus, mutta tuntuuko kenestäkään muusta
siltä, että teksti on heikkoa, jankkaavaa ja täynnä jämäsanoja. Pelkästään
tässä, suhteellisen satunnaisessa lainauksessa, käytetään sanaa ”yhtäkkiä”
kahdesti; ”melkein” ja ”kuitenkin” tekevät myös vierailunsa. Lisäksi sekaan on
mahtunut useita epämääräisiä tai tarpeettomia adjektiiveja (”jokin oli
kuitenkin muuttunut”, ”valot häikäisivät pistävästi”). Jään vierautta ja
outoutta korostetaan kolmessa virkkeessä. Huolellisempi kirjoittaminen
tiivistäsi tämän kaiken puoleen sanamäärään, katsokaa vaikka:
”Potkaisin itseni liikkeelle. Jää oli muuttunut
epätasaiseksi ja tahmeaksi – kuin se olisi sulanut terieni alta ja olisin
liukunut tervassa. Valot häikäisivät, katsomo jähmettyi paikoilleen,
horjahtelin. Pysähdyin rauhoittelemaan itseäni ja hengittämään syvään. Tuijotin
jäätä, joka oli muuttunut vieraaksi.”
Ei täydellistä tekstiä, kaukana siitä, mutta parempi, eikö
niin? Sama informaatio lyhyemmässä tilassa ja, mielestäni, paremmin
muotoiltuna. Pienillä muutoksilla tekstin ilme kohenee tuntuvasti. Ehkä
ylimittaisesti ilmaiseminen ei häiritsisi, jos sitä ei tehtäisi läpi koko
lyhyen, vaivoin 200 sivua kattavan kirjan. Kenties Rostainin on täytynyt venyttää
käsikirjoitusta sopimaan tiettyyn sana- tai merkkimäärään, mene ja tiedä, mutta
siltä se ainakin vaikuttaa. Tahdon myös huomauttaa, että seuraavalla sivulla
kuvataan Kovasen toivottomuutta viidellä virkkeellä, kun saman informaation
voisi tiivistää sivun parhaaseen, joskin turhalla adjektiivilla höystettyyn
virkkeeseen (”Toivottomuus virtasi raskaana vuona pitkin poskiani.”). Olisiko
tämä liian runollinen ilmaisu meille tyhmille lätkädiggareille, senkö takia
tämä on pitänyt vääntää rautalangasta?
Voisin jatkaa tällaista nillittämistä vielä pitkäänkin,
mutta pointtini on taatusti tullut selväksi. Kuolemanlaakso kuvaa tärkeää ilmiötä, josta pitäisi puhua enemmän
ja kovempaan ääneen – sääli vain, ettei se ole kirjallisilta ansioiltaan kovin
hyvä kirja.
Aloituskappale, pokkaripainoksen sivulta 15 – ja jälleen
sopii havainnoida melodramaattisen ja turhan monisanaista proosaa:
Se oli
kirjaimellisesti kuolemanlaakso. Ei sitä taklausta turhaan siksi kutsuttu.
Vammaan johtaneesta pelistä oli kulunut vasta hieman yli puolitoista vuotta –
ja jo nyt minua tuijotti peilistä mies, jonka silmät olivat kuin ihmisen, jonka
sielu on käynyt nukkumaan juuri ennen kuolemaa. Päätäni peitti musta ohut
puuvillapipo, joka oli kuin suruvaippa. Se suojasi sitä, mikä oli rikottu, ja mikä
oli rikkoutuessaan tuhonnut kaiken, mitä minulla oli. Tuo yksi peli ja yksi
taklaus pysäytti koko elämäni. Muistikuvat tapahtumista hävisivät ja minusta
kuoriutui esiin ihminen, jonka peilikuva pelotti jopa minua itseäni. Matkani
tuolta jäältä tähän paikkaan ei ollut helppo. Se oli täynnä kipua,
yksinäisyyttä ja ylilyöntejä – ja sen saattoi havaita jo mukanani kantamistani
arvista, jotka eivät olleet peräisin kaukalosta.
Kommentit
Lähetä kommentti