Siirry pääsisältöön

Matti Klinge, Tuhoutuiko Rooma? & Hyppikää ilosta


Huh. Se oli erikoinen hurahtaminen, toivottavasti se on nyt ohi. Tai, no, en tiedä toivonko moista oikeasti, mutta…

Emeritusprofessori Matti Klinge on mielipiteitä jakava persoona, jota voi kuvata suhteellisen vaivattomasti vanhoilliseksi, aristokraattiseksi humanistijääräksi, joka ottaa säännöllisesti kantaa milloin mihinkin julkiseen debattiin tavalla, joka herättää monesti… kärkkäitä vastauksia. Minä, vastaavasti, olen vain tällainen wannabe-kirjoittelijanplanttu, kotitaustaltani kaikkea muuta kuin yläluokkainen saati eliittilukiota käynyt. Miksi siis luin kaksi Matti Klingen päiväkirjaa putkeen, vaikka maailmankuvamme ovat niin perustavalla tavalla erilaisia? Juuri siksi. En tunne ketään, joka olisi vanhaa aristokraattisukua ja ylpeä siitä (tai ainakaan toisi sitä esiin), ja haluan ymmärtää tapaa, jolla Klingen kaltainen jäärä näkee maailman ja sen tapahtumat. Päiväkirjoja lukiessani huomasin olevani jatkuvasti toista mieltä Klingen kanssa isoista ja pienistä asioista, mikä ei jälleen yllätä keskimäärin ketään, mutta jatkoin (intensiivistäkin) lukemista, koska etenkin lukemistani päiväkirjoista varhaisempi (Tuhoutuiko Rooma?) oli jääräpäisyydessään viihdyttävää luettavaa. Nauroin pariin kertaan ääneen, mutta en tiedä oliko se Klingen pyrkimys. Lisäksi, sopii mainita, irtonaisista merkinnöistä koostuva päiväkirja on ihanteellista metro- ja vessareissuluettavaa. (Mitäköhän mieltä emeritusprofessori olisi siitä, jos tietäisi minun lukeneen hänen päiväkirjojaan paskalla käydessäni?)

Sen sijaan, että luettelisin kaikkia niitä asioita, joita kaltaiseni epämuodollisuudessa vellova hipsterihevari näkee toisella tavalla kuin muodollisuutta velvoittava eninten Koiviston valitsijamies, ajattelin, että olisi mielenkiintoisempaa (ja rakentavampaa?) etsiä samankaltaisuuksia. Tai ainakin aiheita, joissa olen valmis myöntämään Klingen pointtien meriittejä.

Yksi näistä aiheista on kosmopoliittisuus: Klinge on erittäin kosmopoliitti henkilö, joka reissaa ulkomailla pari kertaa vuodessa, hallitsee useita kieliä, ja kritisoi ”perussuomalaista” nurkkakuntaisuutta. Monet eivät ehkä odottaisi yli kahdeksankymppiseltä ukolta näin maailmoja syleilevää asennetta. On totta, että Klinge arvottaa erilaisia kulttuureja ja kritisoi ”angloamerikkalaista” hegemoniaa kulttuurinkentällä – ja vaikka en ole frankofiliaan taipuvainen, englanninkielisen kulttuurin kritiikki on mielestäni erittäin virkistävää luettavaa, koska nykyistä julkista keskustelua tuntuu hallitsevan vahva ”Jenkeissä tehdään näin, joten sen täytyy olla paremmin” -asenne. Myönnän myös olevani itse niitä Klingen ärtymyksen kohteeksi joutuva nykyhumanisteja, jotka hallitsevat kunnolla äidinkielensä lisäksi vain englantia, mutta mitä olisi hyvä pohdiskelu ilman pientä kaksinaismoralismia?

Toiseksi, olen samaa mieltä Klingen kanssa siitä, että yleissivistys on rapistumassa ja ihmisen lukeneisuus supistumassa. Ymmärrämme selvästi ”yleissivistyksen” hyvin toisenlaisilla tavoilla – Klingelle se tarkoittaa klassikkostatuksen saaneiden kirjojen hallintaa mieluiten alkukielellä, minulle kulttuurikentän mahdollisimman kokonaisvaltaista ymmärtämistä – mutta on vaikea kiistää sitä, että nykyään ihmiset lukevat liian genrerajoittuneesti, periaatteen tasolla kieltäytyen lukemasta ainuttakaan oman mukavuusalueen ulkopuolista kirjaa. Tämän takia ”populaari”historia tarkoittaa toista maailmansotaa, Mannerheimia ja Kekkosta, aiemmasta tai laajemmasta historiallisesta perspektiivistä paskat välittäen. Klinge puhuu myös laaja-alaisen lukemisen puolesta, mihin pyrin aina kannustamaan kaikkia, mutta samalla hra emeritusprofessori sivuuttaa ”ei-realistisen" kirjallisuuden satuiluna ja esittelee lukeneisuuttaan vain klassikkoromaanien ja historia-aiheisten kirjojen (ja dokumenttien, kuten julkaistujen päiväkirjojen) saralta. En epäile, etteikö Klinge lukisi paljon ja laajasti, mutta se jää päiväkirjoissa pimentoon.

Kolmanneksi, olen samaa mieltä Klingen kanssa siitä, että nykyään koulutus tähtää oppimisen sijaan liikaa muodolliseen pätevyyteen, joka ei ruoki syvällisempää ymmärrystä opitusta. Klingeä vapaasti seuraillen sanottakoon, olemme samoilla linjoilla siitä, että akateeminen sivistys ja oppiminen on alistettu nykykapitalistiselle tehokkuusajattelulle, jossa oppineisuus tarkoittaa oppiarvoa, ei laajaa tietopohjaa. Taidamme molemmat olla samaa mieltä siitä, että humanistisen koulutuksen paras mittari ei ole opintopistemäärä, vaan sivistynyt ja laaja-alainen keskustelu.

Perustavimmat erimielisyydet kumpuavat siitä, että minulle muodollisuus ja kunnioitus eivät ole kytköksissä toisiinsa. Klinge tuntuu ajattelevan, että jos henkilö ei ole oikealla (etiketin mukaisella) tavalla muodollinen, hän ei kunnioita tilaisuutta, keskustelukumppaneitaan ja keskustelua itseään. Paskat siitä. Minä voin tulla paikalle rikkinäisissä maastohousuissa, hikisessä bändipaidassa ja trimmaamattomassa parrassa ja arvostaa ja kunnioittaa tilannetta täysillä. Olen tietenkin puvussa aina, kun tilaisuus sellaista vaatii (häät, hautajaiset jne.), mutta jos pukukoodia ei ole, odottakaa bändipaitaa. Ajattelueroa voi verrata näyttelykoulukuntiin: vanhankoulukunnan näyttelijät tekevät ns. ”ulkoa sisälle” -näyttelyä eli tekeytyvät hahmoiksi ja uskottava kuvaus syntyy ”fake it till you make it” -periaatteella (Klingen muodollisuusvaatimukset), kun metodinäyttelijät tuovat halutut tunnetilat ”sisältä ulos” eli jos henkinen mielentila on oikealainen, se heijastuu kyllä ulospäin (allekirjoittaneen epämuodollisuus). Epämuodollisuuteni ei ole epäkunnioittavaa mitään muuta kuin kankeaa tapa- ja etikettikulttuuria kohtaan.

Muitakin eri- ja samanmielisyyksiä olisi, mutta tämä teksti alkaa olla jo nyt sen verran ylimittainen, että taidan lopetella tähän. Tällä kertaa tuli kirjoitettua tavallisia blogitekstejä enemmän itsestäni, mutta uskon, että toisen henkilön päiväkirjojen lukeminen on järkevintä tehdä dialektisemmin kuin tavanomaisemman tieto- tai kaunokirjan kohdalla. Jos joku lukisi päiväkirjaani (kyllä, minulla on sellainenkin), minusta olisi kiinnostavampaa lukea siitä, miten henkilö peilaa itseään jaaritteluihini, kuin siitä, miten tyyliratkaisuni olivat rasittavia ja temaattinen käsittely ei toiminut toivomallani tavalla ja, jumalauta, tuolla oli asiavirhekin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor...

Terry Pratchett, Yövartiosto

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti näin alkuun: Terry Pratchett oli nero. Miekkonen kirjoitti uransa aikana läjän erinomaisia romaaneja keskimäärin yhdestä kahteen per vuosi. Kenenkään toisen kirjoittelijan tekstejä lukiessa en ole nauranut yhtä hallitsemattomasti kuin Pratchettin. Silti kirjat eivät ole pelkkiä huumorikirjoja – vaikka huumori on suuressa roolissa – vaan niihin kätkeytyy hienoja ja toisinaan suuriakin oivalluksia ihmisluonnosta tai maailmasta ylipäänsä. Kaikki noin 40 Kiekkomaailma-kirjaa ovat Pratchettin uran kivijalka, seinät ja kattorakenteet, mutta vaikka kirjat ovat periaatteessa itsenäisiä kokonaisuuksia, niissä pyörivät hahmo(katraa)t kehittyvät vuosien saatossa erilaisiksi eikä lukemista sovi aloittaa varomattomaksi. Yövartiosto on kuudes Ankh-Morpokin yövartiostosta kertova romaani ja tähän mennessä alun perin kourallinen hahmoja on kasvanut reilusti yli tusinaan – ja heitä ei esitellä, joten on lukijan tehtävä tuntea Nobby Nobbs, Detrius, Porkkana ja kum...

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri...