Ei ole kovin kontroversiaali mielipide sanoa, että Stone oli
mainio yhtye, jonka merkitystä suomalaiselle metalliskenelle on vaikea
yliarvioida. Etenkin No Anesthesia! (1989) kuuluu jokaisen suomalaisen
metalidiggarin kokoelmiin – se on samaan aikaan hauska, kiivas että koukeroinen
levy, joka kestää kuuntelua vuodesta toiseen. Siinä, eipähän tarvitse lukea
kolmesataasivuista bändihistoriikkia.
Olen vittumainen, koska olen kyllästymässä bändi- ja
muusikkohistoriikkeihin. Ari Väntäsen kirjoittama Stone on niin hyvä bändihistoriikki
kuin bändihistoriikki voi olla, mutta ongelma on siinä, että bändihistoriikin
tasokatto on matalalla. En tiedä muista, mutta ainakin itse alan olla lopen
uupunut samaa kaavaa toistaviin bändikirjoihin: ensin kerrotaan pääjehujen
lapsuudesta, jossain välissä innostutaan musasta ja soittamisesta, sitten treenaillaan
paljon, pian levytetäänkin ja keikkaillaan, kunnes homma loppuu tai saavuttaa kirjoitushetken.
Sekaan ripotellaan maun mukaisesti anekdootteja menneisyydestä –
kännikohellusta, nasevia heittoja ja milloin mitäkin. Näitä kirjoja on tehty jo
maailman tovi eikä Stone, kuten sanottua, ole kaukana parhaista tämän
genren kirjoista.
Sitä vaivaavat samat ongelmat kuin muitakin virallisia
bändihistoriikkeja, mainitun kaavamaisuuden lisäksi. Ensinnäkin, kaikki
viralliset bändihistoriikit ovat perustavalla tavalla hampaattomia, pikemminkin
PR-höpinää ja fanien tirkistelynhalun tyydyttämistä kuin varsinaista
substanssia omaavia, kriittisiä analyysejä urasta tai ylipäänsä mitään sen
kummallisempaa kuin kirjamittainen musalehtihaastisartikkeli. Kaikki levyt ovat
aina hyviä tai ainakin parhaita mahdollisia olosuhteiden rajoissa; jos joku
levy on paska, vastuu ei tietenkään ole bändillä tai sen pääjehulla. Tämä
ärsytti jo Lemmy-”oma”elämänkerrassa, jossa miekkonen käsitteli joitakin
levyjä läpi yhdellä virkkeellä; Mick Wallin Lemmy – Ace of Spades -elämänkerrassa
oli enemmän hampaita, koska se ei ollut virallinen fanituote, mutta siinäkään
ei varsinaisesti syväluodattu musaa (paitsi että kaikki Iron Fistin
(1982) jälkeen oli paskaa, jos oikein muistan). Stonen tuotanto on laadukasta,
mutta tokihan Väntänen olisi voinut antaa monipuolisemman kuvan levyjen
heikkouksista (koska niitä on). Kirjassa Janne Joutsenniemi taisi olla
kriittisin Coloursia (1990) kohtaan, mutta sekin oli varsin pliisua.
Ainakin kritiikintynkä hukkuu kymmeniin muiden bändien muusikoiden ja muiden
metallivaikuttajien ylistysvirteen siitä, miten Stone oli parasta koskaan ja
miten ällistyttävää oli, että näin hyvä bändi tuli Suomesta.
Kirjan pointtina ei ollut niinkään Stonen tuotannon tai uran
syväluotaaminen – jota ainakin itse pitäisin kiinnostavampana kuin
kännisekoiluanekdootteja – vaan nostalgiamehustelu. Väntänen sanoo tämän
suoraan kirjan alussa: kirjan tekeminen palautti hänet kolmenkymmenen vuoden
takaisiin teinivuosiin. Lisäksi, kirjan (helvetin päheä) kansitaide kuvastaa Stonen
logon kaiverruksella somistettua pulpettia. Kirjan kohdeyleisö on selvä: Stonea
teininä diggailleet nykyiset keski-ikäiset. Kovin universaali kirjan sanoma ei
ole.
Kaiken kritiikkini jälkeen palaan aiemmin sanomaani: Stone
on niin hyvä bändihistoriikki kuin bändihistoriikki voi olla. Sen kehystarinana
kulkee Väntäsen ja Stonen jätkien sauna- & kaljailta Keravalla, ja vaikka kaljoittelu
jää aika ohkaiseksi kehikoksi, on sekin enemmän kuin vaikkapa siinä uudessa turhassa
Alexi Laiho -kirjassa. Stonen ongelmat eivät ole peräisin
Väntäsestä tai kirjasta itsestään, vaan paikoilleen jämähtäneestä genrestä.
Aloituskappale:
Kun Stone löi hevikansan kanveesiin keväällä 1988, sillä
oli raskas riffi kummassakin nyrkissä. Tyrmäävä oikea suora pamahti tauluun
heti ensimmäisessä erässä, debyyttialbumin avausraidan ensisekunneilla. ”Get
Stonedin” pahaenteinen intro tuli silmille kuin uuden ajan sarastus, ja sitten hurahti
käytiin niin helvetinmoinen myllytys, että suomihevin paletti meni kerralla
uusiksi.
Kommentit
Lähetä kommentti