Menin innostumaan aiheesta, joka ei ole aiemmin puhutellut
sen kummemmin: HBO:n Chernobyl-minisarja pakotti minut luekaan ja
selvittämään kaikkea mahdollista historian rajuimmasta ydinonnettomuudesta. Eniten
onnettomuus on kiehtonut kenties juuri sen takia, että tiedän tapahtumasta ja ydinsäteilystä
ylipäänsä niin vähän – minisarja toi molemmat helposti lähestyttävällä tavalla
esille ilman pahinta amerikkalaiseen viihteeseen kuuluvaa pateettisuutta ja
sensaatiohakuisuutta.
Kaikkialla lukemilla sivuilla mainittiin, että kirjallisuusnobelisti
Svetlana Aleksijevitšin Tšernobylista nousee rukous -teos on parhaita aihepiirin
opuksia. Olin skeptinen, koska kirjan perusidea kuulostaa yltiötunteilevalta ja
nyyhkypornolta: annetaan ihmisten kertoa omin sanoin tapahtumista ja
kokemuksistaan. Monet tekijät, etenkin toimittajat, menisivät sieltä mistä aita
on matalin ja mehustelisivat kauhuilla ja surulla ja niin edespäin. Onneksi Aleksijevitš ei niin
tee.
Tšernobylista nousee rukous ei sisällä (yhtä, johdantomaista lukua
lukuun ottamatta) minkäänlaista osallistumista kirjailijalta itseltään, vaan kaikki
tarjoillaan lukijalle silminnäkijöiden ja heidän läheistensä sanoin,
filtteröimättä ja selittämättä. Periaatteessa kyseessä on muistitietolähdeteos.
Vaikka kirja esitetään näin – ja melkein kaikki alaluvut on nimetty ”monologeiksi”
– lähestymistapaan sisältyy selvä ongelma: vaikka Aleksijevitš asian
kuinka yrittäisi minimoida, hän on kuitenkin teoksen koostaja. Hän on
valikoinut haastateltavat, haastatellut heitä ja valikoinut haastatteluista sopivimmat
katkelmat. Monissa kohdissa kirjaa huomaa, että Aleksijevitš on
haastatellut pamisevia ihmisiä ihan perinteisellä kysymys-vastaus-formaatilla,
mutta leikannut pois omat kysymyksenä ja haastattelujen ohjausyritykset.
Toistuvasti kirjan aikana Aleksijevitš viittaa siihen, kuinka hän on
jutellut tuntikaupalla tai ”pitkään” silminnäkijän kanssa, mutta lukija on
saanut ”monologin”, joka on ilmeisesti ollut todellisuudessa keskustelusta
riisuttu dialogi.
Mieleeni jäi myös eräs kiinnostava aspekti kirjasta: melkein kaikki
haastateltavat puhuivat siitä, kuinka vuonna 1986 elettiin poikkeusoloissa,
ikään kuin ”sotaa” tai ”sota-aikaa”. Hyvä on, ydinvoimalalle kuljetettiin
paljon sotilaita ja he taittoivat kilometrit sotilaskuljetusajoneuvoilla, mutta
ei ydinonnettomuus ole sotatoimi. Jouduin pysähtymään pitkäksi ajaksi tähän rinnastukseen,
ja paras keksimäni selitys on se, että haastateltavat henkilöt olivat joko itse
eläneet sota-aikana (vuonna 1986 sodan päättymisestä oli vain 41 vuotta) tai
heille oli kerrottu niin paljon sota-ajasta, että siitä muodostui ainoa verrokki
kollektiiviselle koettelemukselle. Kun koulussa, mediassa/propagandassa ja arkikokemuksessa
kerrotaan vain sodasta, sodan kauheudesta ja sotatoimista ylipäänsä, vastoinkäymiset
on helppo nähdä suhteessa sotaan, ikään kuin iteraatioina sodan kurimuksesta.
Tämä on vain kyökkipsykologiaa, mutta limittyy kuitenkin myös minua ainaisesti
kiinnostavaan historiakuvan kehitykseen ja muovautumiseen. Neuvostoliitto,
siinä missä nykyinen Venäjäkin, rakentaa paljon ”omantunnonarvoaan”, ”kansallista
kokemustaan” ja historiakuvaansa toisen maailmansodan tapahtumille – esimerkiksi
nyky-Venäjällä propaganda keskittyy ”fasistien” vastustamiseen, vaikka autoritäärinen
Putin on poliittisesti lähempänä fasisteja kuin vaikkapa kommunisteja. (Vaikka
pitääkin muistaa, että poliittinen kenttä ei ole puoliympyrä, vaan
hevosenkenkä, sillä ääripäät lähentyvät toisiaan.) Kenties siis Neuvostoliitossa
tavallisen ”rahvaan” edustajan vastoinkäymisten kokeminen muodostuu suhteessa
sodasta kerrottuun, mikä selittäisi jatkuvasta sotarinnastukset.
Ei sillä, Tšernobylista nousee rukous on kuitenkin
erinomainen tekele. Ihmiset, jotka saavat kertoa kokemuksistaan ilmeisen
vapaamuotoisesti, ovat sympaattisia ja vilpittömän oloisia, mutta samalla monet
vaikuttavat hulluilta. ”Ei täällä vakavasti säteilystä saastuneella alueella
ole mitään vikaa, vähän hiljaista vain.” Ihmisiä ei sovi syyllistää kohtalosta,
mutta valveutuneemman lukijan on vaikea olla irvistelemättä. Herkille lukijoille
kirjaa on vaikea suositella – syöpäsairaiden lasten kertomukset ja villiintyneitä
(ja säteilymyrkyttyneitä) kotieläimiä ampuvien raivaajien tarinat ovat riipivää
luettavaa. Onnettomuudesta kirja ei kerro juuri mitään, mutta sen vaikutuksien
kanssa senkin edestä. Lisäksi kirjasta huomaa, että HBO:n minisarjan tekijät
ovat selvästi ottaneet tarinoita tai ainakin kohtauksia kirjasta.
Kommentit
Lähetä kommentti