Siirry pääsisältöön

Brandon Sanderson, The Final Empire


Olen pitänyt hieman taukoa kirjoittamisesta ja siinä sivussa bloggaamisesta – kahden kässärin rinnakkainen työstäminen ja viimeistely vetivät hieman mehuja pois. Samaisen puoliloman aikana otin tehtäväkseni lukea vain hyviä kirjoja, koska koko edeltävä kesä oli kulunut, sattumalta tai ei, heikkojen tai suoranaisesti paskojen teosten kanssa. Halusin myös lukea fantasiaa, hyvää ja riittävän kelvollisesti kirjoitettua ”high fantasya”, jota voisin käyttää eskapistisesti ”aivojen nollaamiseen”. Kokeilin paria eri teosta, mutta ainoa, joka täytti kriteerini ensimmäisen parinkymmenen sivun jälkeen, oli Brandon Sandersonin The Final Empire, Mistborn-trilogian ensimmäinen osa, joka on myös suomennettu äskettäin.

Sanderson, kuten fantasiaa lukevat tietänevät, viimeisteli Robert Jordanin magnum opuksen, The Wheel of Time -sarjan Jordanin kuoleman jälkeen, ja vaikka Sandersonin viimeistelemissä osissa oli ongelmia (kirjailijan vaihtuminen näkyi proosassa), hän hoiti homman kotiin ja kaikki fanit saivat nähdä vähintäänkin massiivisen tarinakokonaisuuden päätöksen. Yksi noista faneista on, kuten monet tietävätkin, minä. The Wheel of Timen loppuun lukemisen jälkeen tarkoituksenani oli pitkään ollut tutustua Sandersonin omaan tuotantoon, mutta kiireiden ja muiden tekosyiden takia viivyttelin – kuten niin monen muunkin paksun fantasiakirja(sarja)n aloittamisen kanssa.

The Final Empire on varsin tavanomainen fantasiateos, muutamalla erolla. Sen juoni on tuttuakin tutumpi kapinointi voittamattomalta vaikuttavaa pahaa hallitsijaa vastaan – mukaan sotketaan tietenkin taikuutta, ennustuksia, teiniromanssia ja toimintakohtauksia, jotka on epäilemättä kirjoitettu D&D-tyylistä roolipelisysteemiä silmällä pitäen. Kliseiden, arkkityypillisten hahmojen ja ennalta-arvattavien juonenkäänteiden lisäksi kirja tarjoaa jotakin omaperäisempää, ainakin verrattaen. Kuten fantasiassa ja muussa spekulatiivisessa fiktiossa, hyviä ideoita ja oivalluksia löytyy useimmin maailmanrakentamisesta ja mielikuvituksellisista keinoista ujuttaa taikuus osaksi tuota maailmaa. Jälleen, Sanderson menee pikemminkin sieltä, missä aita on matalimmillaan, koska proosa on… no, jos ei suoraan huonoa, kaukana häikäisevästä… mutta maailmassa on mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka veivät ainakin osan laiskoille ratkaisuille varatusta huomiostani.

Ensimmäinen kiinnostavampi aspekti Mistbornin maailmassa on metallisuus – enkä tarkoita tällä musiikkityyliä tai siihen liittyvää estetiikkaa. Koko ”viimeinen keisarikunta” pyörii metallin ympärillä: orjatyöläiset työskentelevät kätensä verille sulattamoissa, taikurit käyttävät taikuutensa lähteenä ja polttoaineena tiettyjä metalleja ja niiden seoksia, ja juonen keskiössä on myyttisen ”yhdennentoista metallin” löytäminen ja ymmärtäminen. Koska taikuus kytkeytyy metalleihin, taikurit pystyvät käyttämään kaikkea maailmasta löytyvää metallia hyväkseen – esimerkiksi tietynlaiset taikurit voivat lentää ilman halki heittämällä kolikon maahan ja työntämällä itseään poispäin siitä, toiset voivat vetää itseään metallia kohden jne. Tämä johtaa siihen, että peltihaarniskoihin pukeutuneiden ihmistankkien sijaan monet (kaikki?) sotilaat taistelevat täysin metallittomilla aseilla ja suojavarusteilla. Jälleen, mukava yksityiskohta, jota Sanderson on epäilemättä pyöritellyt pitkään, mutta mielestäni ne kirjalliset ansiot jäävät turhan niukoiksi tällaisten oivallusten rinnalla.

Toinen maailmaan kytkeytyvä asia, jota olisi voinut kenties korostaa enemmänkin, on tuhka ja usva: koko Mistbornin maailma on harmaa taivaalta satavan ja maata peittävän tuhkan johdosta. Usva hiipii kaduille öisin ja monet välttelevät öisin liikkumista, koska he uskovat usvassa liikkuvan hirviöitä, mutta, kuten sarjan nimikin antaa ilmi, asia ei ole niin yksinkertainen. Mistbornin maailman kurjuus, synkkyys ja ahdistavuus ei kuitenkaan välity, ainakaan minulle, kovin kokonaisvaltaisena, sillä tarinan ja juonen fokus on pikemminkin seikkailullisessa koheltamisessa ja heist-juonittelussa kuin painajaismaisessa todellisuudessa elämisessä. Kyllä, kirjailijan täytyy pitää jättää asioita taka-alalle ja ruokkia lukijan mielikuvitusta, mutta kun kirjan pointtina on sorrettujen oikeuksien puolustaminen ja heidän kärsimyksensä vähentäminen, nuo sorretut voisivat olla joskus esilläkin. Koska hahmot, jotka juonittelevat orjien vapauttamista vallankaappauksella, ovat vain harvoin missään yhteydessä noiden orjien kanssa, heidän pyrkimykselleen tulee ylimielinen fiba – kuten kenties kirjan parhaassa kohtauksessa sanotaan, juonittelijat eivät ole sen kummempia kuin inhoamansa aateliset, koska heillä ei ole käsitystä orjien todellisesta elämästä. Ehkä liika keskittyminen orjien kärsimyksiin ja ahdinkoon olisi muuttanut kirjan sävyä vähemmän seikkailulliseen suuntaan ja näin vieraannuttanut osan lukijakunnasta, mene ja tiedä, mutta ainakin minulle se olisi tuonut lukukokemukseen syvyyttä ja todellista tuntua siitä, että maailmanjärjestys on keikahtamassa nurin eikä vain hivenen huojumassa.

Kaikkinensa The Final Empire oli riittävän hyvä. En sanoisi sitä erinomaiseksi tai häikäiseväksi mestariteokseksi, mutta se oli viihdyttävä ja riittävän hyvin kirjoitettu. Aion lukea syksyn/talven aikana trilogian kaksi muutakin osaa, mutta kirjoitan niistä yhden yhteisen blogitekstin.

Periaatteessa kirjalla on kaksi aloituskappaletta, koska jokainen luku alkaa puolivälissä selviävästä lähteestä otetuilla katkelmilla. Laitan molemmat aloituskappaleet alle, koska ne ovat (jenkkiläisittäin) yksivirkkeisiä:

Sometimes I worry that I’m not the hero everyone thinks I am.
SEKÄ
Ash fell from the sky.

P.S. Tiedän, että kirjan kannessa ei lue kirjan nimeä (!), vaan sarjan nimi. Syitä voi yrittää arvailla. Kirja on kuitenkin The Final Empire.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joe Hill, The Fireman

Tällä kertaa blogitekstini on hitusen toisenlainen: toisin kuin jokaisen aiemmin käsittelemäni kirjan kohdalla, en lukenut Joe Hillin The Fireman ia loppuun. Luin ensimmäiset noin 150 sivua, kunnes totesin kyllästyneeni niin lopullisesti, että siirryn mieluummin johonkin muuhun kirjaan. Suurin syy kyllästymiseeni oli kirjan kokonaisvaltainen tylsyys, mutta ei tapahtumien puuttumisen, vaan niiden tavanomaisuuden ja ennalta-arvattavuuden takia. Ensimmäisen sadan sivun aikana yhteiskunta, sellaisena kuin se on, tuhoutuu, tai ainakin sirpaloituu sairaiden ja terveiden klikkeihin – päähahmo Harper on saanut tartunnan taudista, mutta yrittää vältellä kohtaloaan (kuolemaa joko taudin tai terveiden toimesta), koska hän on raskaana. Tähän päälle psykoottinen aviomies, joka on puuduttavan yksiulotteinen, ja jos aluksi hänen käytöksensä on laskettavissa vain hysterian piikkiin, pian Harper huomaa miekkosen olleen aina totaalipaskiainen ilmeisesti sen takia, ettei kirjassa saisi olla liikaa mor...

Terry Pratchett, Yövartiosto

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti näin alkuun: Terry Pratchett oli nero. Miekkonen kirjoitti uransa aikana läjän erinomaisia romaaneja keskimäärin yhdestä kahteen per vuosi. Kenenkään toisen kirjoittelijan tekstejä lukiessa en ole nauranut yhtä hallitsemattomasti kuin Pratchettin. Silti kirjat eivät ole pelkkiä huumorikirjoja – vaikka huumori on suuressa roolissa – vaan niihin kätkeytyy hienoja ja toisinaan suuriakin oivalluksia ihmisluonnosta tai maailmasta ylipäänsä. Kaikki noin 40 Kiekkomaailma-kirjaa ovat Pratchettin uran kivijalka, seinät ja kattorakenteet, mutta vaikka kirjat ovat periaatteessa itsenäisiä kokonaisuuksia, niissä pyörivät hahmo(katraa)t kehittyvät vuosien saatossa erilaisiksi eikä lukemista sovi aloittaa varomattomaksi. Yövartiosto on kuudes Ankh-Morpokin yövartiostosta kertova romaani ja tähän mennessä alun perin kourallinen hahmoja on kasvanut reilusti yli tusinaan – ja heitä ei esitellä, joten on lukijan tehtävä tuntea Nobby Nobbs, Detrius, Porkkana ja kum...

Kimmo Tuominen, Pimeän verkon oraakkeli

Kyberpunk on scifin alagenrenä haastava, koska vaikka se on periaatteessa dystopiakirjallisuuden variantti, se toimii silti omilla säännöillään. Kyberpunk on juonivetoista, nopeatempoista ja korkealentoista scifiä, jossa reaali- ja virtuaalitodellisuudet sekoittuvat, ihmiset ovat koneita ja koneet ihmisiä ja niin edelleen. Niiden kuvailemat maailmat ovat neonväreissä kahlaavia metropoleja, joissa suuryritykset hallitsevat ja ihmishenki on halpaa – kuin villiä länttä, mutta nihilistisemmin. Yleensä kyberpunk-romaanit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja idearikkaita. Kimmo Tuomisen Pimeän verkon oraakkeli on harvinainen tapaus siinä, että se on suomalaista kyberpunkia. Sääli, että se ei ole kovin hyvää kyberpunkia, vaan se tuntuu menevän useammin kuin kerran sieltä, missä aita on matalimmillaan. Kaikki ensimmäisessä tekstikappaleessani mainitsemani perustyylipiirteet ovat mukana: dystopinen, mustalla huumorilla* kyllästetty maailma, jossa ihmishenki on halpaa ja kaikki on (suuryri...