On taas se aika
vuodesta, kun Stephen King ryömii ulos luolastaan, esittelee uuden
kirjansa, joka on samanlainen kuin vanhat kirjat, ja fanit
huutoäänestävät sen vuoden parhaaksi kauhukirjaksi. Taas,
huoh-huoh, miksi vaivaudun? Edellisestä aidosti hyvästä Kingin
kirjasta on kulunut jo luoja ties kuinka monta vuotta, mutta täällä
sitä taas ollaan, Kingin kirjaa ruotivassa blogitekstissä, jauhaen
samoista pulmista ja odottaen uusia lopputuloksia. Mikä se hulluuden
määritelmä taas olikaan?
Mutta – ja tässä
piilee tekstini yllätyskäänne – The Institute oli yllättävän
hyvä. Tai ei ehkä hyvä, mutta jees – yllättävän jees. Se on
liian pitkä, sen juonellisessa rakenteessa on erikoisia valintoja,
joista en tiedä pitäväni, ja se toistaa samoja King-arkkityyppejä
kuin lähes kaikki muutkin hänen kirjansa. Silti, se toimii – ja
se toimii paremmin kuin moni muu hänen edellisistä kirjoistaan,
jotka olen lukenut harhateille eksyneestä velvollisuudentunnosta.
The Institute kertoo
lapsista, jotka kaapataan kodeistaan ja kiikutetaan Mainen (totta
kai) perukoilla sijaitsevaan laitokseen, jossa heitä kidutetaan ja
tarkkaillaan kuin orwellilaisessa dystopiassa. Miksikö? Koska
kaapatuilla lapsilla on erittäin heikko lahja yliluonnollisiin
taitoihin, telepatiaan ja telekinesiaan, ja koska Instituutio
hyödyntää heitä jollakin salaperäisellä tavalla. Hoh-hoijaa,
tiedän, voi kuinka tiedänkin, mutta jos ajatuksesta, että taasko
tässä juostaan tätä samaa rataa samoja askelmerkkejä seuraten,
pääsee yli, The Institute juoksee tuon saman radan niin hyvin kuin
tuo rata on mahdollista kiertää.
Kirjan suurin
vahvuus on juurikin Instituutio, koska se ei ole uudenkarhea ja
hypertekninen laboratiorio, vaan vuosikymmeniä käytössä ollut,
huonosti huollettu ja välinpitämättömästi johdettu
sisäoppilaitos. Miljöö itsessään antaa tarinalle paremman
oikeutuksen kauhukirjallisuudelle välttämättömälle hahmojen
eristämiselle. Lisäksi, kun joukkoon heitetään se, että jokainen
sankarihahmojen sana ja teko tallentuu, päähahmot vieraantuvat
miljööstäänkin. Kyllä, etenkin päähahmo Luke Ellis on
erinomaisen epäuskottava hahmo, kiitos kaikkitietävyyden ja
kokonaisvaltaisen nerokkuuden. Luke on kuin pyhimys, joka joutuu
limboon nimeltä Insituutio, ja muut lapset ova viattomia enkeleitä,
joita demonimaiset ylläpitäjät kiduttavat. Jälleen, King sortuu
asettelemaan hahmot joko hyviksiksi tai pahiksiksi ilman ainuttakaan
väliinputoajaa.
Kirjan rakenteessa
oli myös outo ratkaisu, josta en tiedä pitäväni: kirja ei ala
Lukella, vaan työnsä menettäneellä poliisilla, Timillä, joka
harhailee Floridasta New Yorkia kohti, mutta pysähtyy
Etelä-Carolainaan. Ensimmäisen luvun aikana kuvaillaan sitä,
kuinka Tim tekee töitään tuossa yhdessä pikkukylässä ja siinäpä
se – paitsi että yhtenä kesäyönä tapahtuu jotain! Johan on
cliffhanger, hoh-hoijaa. Tim-luku on irrallinen noin kolmensadan
sivun ajan, mutta – SPOILEREITA – kun Luke pakomatkallaan päätyy
Timin luo, ”palaset loksahtelevat kohdilleen”, ilmeisesti.
Toisaalta, jos tarina ei olisi alkanut Timillä, lopun ”kaikki
hyvikset vetävät samaa köyttä” -ratkaisu olisi tuntunut
irralliselta, mutta en tiedä, kuinka paljon (jos ollenkaan)
ensimmäinen luku helpottaa, koska loppu on niin kliseinen
King-lopetus kuin mahdollista.
Kritiikkini
jälkeenkin tahdon muistuttaa siitä, että The Institute on parempaa
nyky-Kingiä. Se ei ole hyvä, mutta se ei ole huonokaan, mistä
jokaisen kriittisemmän King-lukijan pitäisi olla tyytyväinen tätä
nykyään.
Ensimmäinen
kappale:
Half an hour
after Tim Jamieson’s Delta flight was scheduled to leave Tampa for
the bright lights and tall buildings of New York, it was still parked
at the gate. When a Delta agent and a blond woman with a security
badge hanging around her neck entered the cabin, there were unhappy,
premonitory murmurings from the packed residents of economy class.
Kommentit
Lähetä kommentti